کسلوانیا چگونه در قالب بازی دد سلز پس از سال ها دوباره زنده شد؟

به گزارش سرزمین من، وقتی به برندهای معروفی مثل کسلوانیا فکر می کنید، وسوسه می شوید صندوق گنجی را تصور کنید که اژدهایان (بخوانید سران یک کمپانی طماع) دورش را شلوغ نموده اند و آماده اند تا هر بیگانه ای که هوس کند به نام این بازی نزدیک گردد یا صدمه ای به آن برساند را به تل خاکستر تبدیل نمایند. پس دسترسی به این صندوق، یا برعهده احمق هاست یا شجاع ترین ماجراجویان، و کوشش برای اقدام هم دست کمی از یک روایت حماسی ندارد. وسوسه انگیز است که اینطور فکر کنیم… واقعی لزوما اینطور نیست.

کسلوانیا چگونه در قالب بازی دد سلز پس از سال ها دوباره زنده شد؟

میان بی شمار بازی ای که در گیم اواردز 2022 معرفی گردید، متوجه بازگشت سری کسلوانیا شدیم - به جز اینکه دیگر کونامی مسئول کامل آن نبود. در عوض، این بازی ای که مدت ها انتظارش کشیده می شد، بسته الحاقی ای برای بازی دد سلز/Dead Cells به نام بازگشت کسلوانیا/Return of Castlevania است. همکاری جذابی است، و حتی، اگر به این دقت کنیم که دد سلز خود را در بازار با شعار روگ وانیا شناساند، غافلگیرنماینده. و جلوه های بصری فانتزی تاریکش هم ارجاع واضحی به آثار کلاسیک کونامی است.

و، ظاهرا، تیم سازنده بازی یعنی اویل امپایر/Evil Empire برای جوش دادن این همکاری هیچ اژدهایی را از دم تیغ نگذرانده. بن لالن/Ben Laulan، هم موسس و مدیر ارشد عملیاتی اویل امپایر، در این مورد می گوید برخی وقت ها فقط کافیه یه سوال کنی. فقط سوالی که واقعا می خوای رو بکن، و می بینی گاهی چقدر ساده ست و چه جواب غافلگیرنماینده ای می تونی بگیری.

با عرضه دد سلز: بازگشت کسلوانیا در ششم مارس، ما هم با لالن و آرتور دیکمپ/Arthur Decamp، گیم دیزاینر و کارگردان دد سلز، به گفت وگو نشستیم تا ببینیم چطور این معامله جوش خورد.

قضیه به سال 2019 برمی گردد. لالن برای تدارکات عرضه نسخه فیزیکی دد سلز در کیوتوی ژاپن و همایش بیت سامت/BitSummit بود. آن موقع، کونامی در لیست کمپانی هایی بود که پتانسیل نشر بازی را داشتند؛ ولی هیچ برنامه ای برای اینکه سر کسلوانیا با هم همکاری نمایند وجود نداشت. وقتی اویل امپایر و کونامی مکالمات را آغاز کردند، ورق برگشت. لالن می گوید به نظر می رسید خیلی از این ایده عرضه نسخه های فیزیکی دد سلز تو ژاپن کیف برده باشن. پس، به این فکر کردم که… ‘می دونی از این جالب تر چیه؟

سری کسلوانیا یکی از اصلی ترین منابع الهام دد سلز از همان آغاز کار بود. هدف کلیدی این بود - و هنوز هست - که بازی ادای احترام بزرگ، خیلی بزرگی به کسلوانیا: سمفونی شب/Castlevania: Symphony of the Night باشه. اما، همانطور که لالن می گوید خاطره ای که آدم ها از تجربه کسلوانیا دارن با چیزی که کسلوانیا عینا بود فرق داره. بنابراین ما می خواستیم بازیکنا زمان بازی کردن دد سلز اون خاطره ای که از کسلوانیا در فکر داشتن به یادشون بیاد، و نه اینکه عینا خود کسلوانیا رو بسازیم.

با در نظر داشتن پیوند معنوی بین این دو بازی، لالن از خود پرسید مسئله ای ندارن اگر ازشون بپرسم، مثلا، ‘هی، می توانیم یه لباس یا سلاح از روی Alucard [از شخصیت های کسلوانیا] بسازیم؟. نخست این ایده را به خاطر اینکه کمی دیوانگی داشت بی خیال شد، ولی همزمان یادش بود به هرحال چیزی هم برای از دست دادن ندارد. پس پرسید.

لالن می گوید اونها هم گفتن آره، باشه، حتما، چراکه نه؟ و من هم با خودم گفتم ‘چرا فقط درباره یه لباس و یه سلاح ازشون درخواست کنم؟ بهتره یه دی ال سی کامل رو پیشنهاد بدیم و این کاریه که بیشتر دوست داریم.

بنابراین او ایده را با خود به اویل امپایر، واقع در شهر بوردوی فرانسه برد، و برنامه ای برای این ایده چیدند. دو طرح مفهومی از دو بیوم کشیدند (که هیچ یک در نسخه نهایی استفاده نشد)، با تعدادی سلاح و چندتا دشمن. در این فاصله، بحث های دیگری هم انجام شد، و تیم به کار روی بسته الحاقی ای که برایش برنامه ریزی نموده بود ادامه داد، که شامل The Bad Seed و Rise of the Giant می شد. خیلی طولی نکشید تا بالاخره پیچ دک شان [= Pitch Deck به معنای ارائه پاورپوینت یا اسلایدی از ایده ای است تا سرمایه گذار را راغب به تامین مالی پروژه کند] حاضر شد و دوباره سروقت کونامی رفتند.

شرح دادند که ایده شان برای یک ایستر اگ کوچک را کنار گذاشته اند و سراغ پروژه ای جاه طلبانه تر رفته اند و می خواهند بزرگ ترین بسته الحاقی دد سلز تا به امروز را بسازند؛ با دو محیط تازه، چهارده سلاح نوین، و میزان زیادی لباس و موسیقی تازه.

لالن می گوید همون موقع و خیلی مستقیم گفتن ‘آره، خوبه، بیایم انجامش بدیم. نه سوال دیگه ای کردن، نه هیچی. همینقدر راحت زدن قدش.

فرآیند نوشتن قراردادها و دیدار ها بیش از اینها طول کشید، و لالن خطوط زمانی کاری این دوره را خیلی بد توصیف می نماید. بسته الحاقی The Queen and the Sea، سومین بسته الحاقی بزرگ برای دد سلز، در ژانویه 2022 منتشر شد. توانست بخشی از سوالات داستانی بازی را جمع کند. پس فرصتی استثنایی ایجاد شده بود تا سراغ یک داستان فرعی بروند، اما تیم وقتی می خواست سراغ برنامه بعدی اش برود هنوز چندان با کونامی جفت وجور نشده بود. دیکمپ می گوید پس، رفتیم سراغ یه چیز دیگه. و زمانی که سر ریزه کاری ها با کونامی به توافق رسیدیم و چراغ سبز دادن، تصمیم گرفتیم اون چیزی که روش کار می کردیم رو متوقف کنیم و روی بسته الحاقی کسلوانیایی کار کنیم.

آوردن کسلوانیا به جهانی دد سلز

وقتی قرارداد امضا و کار رسما آغاز شد، آن اژدها هم بیش از پیش به حاشیه رفته بود. لالن می گوید به ما اختیار تام داده بودن. از روز اول، تیم آزاد بود تا هر طور که دوست داشت ایده هایش را پیاده کند و کونامی علی رغم نظارت هایش ولی دخالت خاصی نمی کرد. لالن می گوید بیشتر سر مسائل ظاهری حساس بودند تا مطمئن شوند بازی با جهان و فضای کسلوانیا جور درمی آید، اما طراحی گیم پلی و سایر موارد کاملا در اختیار اویل امپایر بود.

دیکمپ گفت این اعتماد ناشی از اتیکت کاری ای بود که تیم نشان داده بود. وقتی یه کمپانی بزرگ رو در نظر می گیرم که یکی از محصولاتشو به دیگران وام می ده، طبعا نگران بودم که سر این قضیه خیلی حساس باشن. اما کاملا خودمونی و ریلکس بودن، چون می تماشا چطور داشتیم کارمونو انجام می دادیم. چطور ویکی بازی رو مدام چک می کردیم. و تمام بازی های کسلوانیا که بهش رفرنس می دادیم رو بازی می کردیم. پس خیلی سریع متوجه شدن ما با جهانی کسلوانیا آشناییم.

حس ایمان مطلق و اعتماد از چیزهایی بود که، به باور دیکمپ، آنها را نیرو داد تا بتونیم بزرگ ترین محتوایی که از دستمون برمی اومد رو بسازیم. یک علت دیگرش هم محدودیت هایی بود که تیم بر خودش اعمال می کرد. یکی از اصول اساسی این کراس اور این بود که کسلوانیا را به جهانی دد سلز بیاورند، عوض اینکه پایه بازی اصلی را طوری پیچ وتاب دهند که به هیچ یک از این دو شبیه نگردد. برخی وقت ها، این به این معنی بود که باید روی چیزهایی که همواره کار می دادند تغییرات جدی اعمال می کردند.

دیکمپ در این مورد تبر پرتاب شونده را مثال می زند. در خیلی از بازی های کسلوانیا، این سلاح با قوسی شلجمی پرتاب شده و از اجسام سخت عبور می نماید. در دد سلز نمی تونیم اجازه بدیم سلاحتون از دیوار رد بشه چون اینطوری بازی بیش از مقدار ساده می شه. و بازیکن رو تشویق می کنه پشت دیوار قایم بشه و دشمنا رو قبل از نزدیک شدن با پرتاب تبر از بین ببره. بنابراین، یه سری قواعد اضافه کردیم که به این سادگی نباشه.

خلاصه، در این اقتباس تازه، بازیکنان می توانند همانطوری که در کسلوانیا بود از تبر استفاده می نمایند ولی چنانچه تبر با راس زاویه فرود بیاید صدمه چند برابر به دشمن باور می نماید. با این مکانیسم مطمئن شدیم که بازیکن همونطوری از این سلاح استفاده می کنه که در کسلوانیا قبلا استفاده می کرد، و در عین حال اینطوری هویت خود دد سلز هم حفظ می شد. اینطور نیست که دد سلز رو بهم بریزیم فقط برای اینکه کسلوانیا رو جا بدیم، ولی همچنان به ادای احتراممون به کسلوانیا هم پایبندیم.

البته، این ادای احترام بیش از مسائل ظاهری و بصری است. در ماجراجویی های تازهشان، Beheaded [کاراکتر اصلی] با ریشتر بلمونت، آلوکارد، دراکولا و دیگران هم روبه رو می گردد. لالن می گوید در الهام از سری کسلوانیا خیلی درهم و برهم همه چیز را با هم مخلوط نموده اند. اینگونه فرصت های استثنایی برایشان فراهم شد تا چیزهای مخفی و ارجاعات پنهان به کسلوانیا بدهند. هم لالن و هم دیکمپ اشاره کردند مثلا بسته به اینکه چه لباسی به تن داشته باشید در گفت وگو با NPCها هم دیالوگ های تازهی ظاهر می شوند. ولی این تنها نوک کوه یخ است. بی صبرانه منتظریم مردم همه این جزییات مخفی رو پیدا کنن، که خیلی هم زیادن. امیدوارم طرفدارها سریع تر کشفشون کنن.

دد سلز: بازگشت کسلوانیا در ششم مارس عرضه شد، و این سوال را ایجاد می نماید که بعد از آن استودیوی سازنده سراغ چه خواهد رفت.

بعد از کسلوانیا

لالن و دیکمپ صرفا گفتند طرفداران باید منتظر باشند که همچنان محتواهای بیشتری در انتظار دد سلز است. این خود سرنخی است مبنی بر اینکه باید در آینده انتظار چه چیزی را داشته باشیم. بازگشت به کسلوانیا اولین کراس اوری نیست که در این بازی می بینیم. در سال های 2021 و 2022 هم این تیم دو به روزرسانی رایگان همه اینجا هستند را منتشر کرد که شامل سلاح ها و اسکین هایی از بازی های مستقل دیگر می شد؛ مثل Hollow Knight، Shovel Knight، و Hyper Light Drifter. این به روزرسانی ها از طرف جوامع طرفداران با استقبال روبه رو شد، ولی تیم تشخیص داد فعلا بهتر است روی خود دد سلز تمرکز کند.

لالن گفت دوست داریم همکاری کنیم، ولی نمی خوایم به فورتنایت بازی های ایندی تبدیل بشیم. می خوایم هویت خودمون رو حفظ کنیم. اگر آینده دد سلز به معنی همکاری با سایر عنوان هاست، این اتفاق ممکنه باز هم بیافته، ولی فعلا چیزی نیست که سیستماتیک دنبالش باشیم یا دوباره سمتش برگردیم.

به همین شکل، دیکمپ کلی در خصوص بازی های دیگری که علاقه دارد با آنها کراس اور کند حرف زد - مثل سری زلدا، هاتلاین میامی، دووم، ویچر - ولی تاکید نمود اینها فعلا در حد یک ایده هستند و تیم در عمل برنامه های کاملا متفاوتی دارد. هم از نظر بازاریابی و هم گیم دیزاین، بهتره بعد از دو به روزرسانی (همه اینجا هستند) و دی ال سی کسلوانیا یه نفس تازه ای به بازی بدیم. این بازی بدون وام گیری از دیگر عناوین هم هنوز محتوا برای عرضه به طرفدارانش داره. پس خوبه یه مکثی بینش کنیم تا مطمئن شیم اونهایی که دد سلز رو به خاطر دد سلز دوست دارن هم محتوای خاص خودشون رو دریافت می کنن.

و این محتواها بسیار زیادند. این بازی از حالت ارلی اکسس/دسترسی اولیه در سال 2018 خارج شد، و تیم مداما بازی را قطره چکانی آپدیت نموده است. آنطور که لالن شرح می دهد، اویل امپایر از سازنده اصلی یعنی موشن تویین/Motion Twin جدا شد چون می خواست عوض کار روی یک پروژه تازه برای همان دد سلز محتوای تازه عرضه کند. اهداف اولیه ساده بود: تا یک سال عرضه به روزرسانی های مختلف و سپس چند بسته الحاقی در مقیاس کوچک. وقتی فروش مداوم به این برنامه یاری کرد، آنها هم به همین برنامه ادامه دادند و یک جور بازخورد دوجانبه مثبت بین طرفداران و سازندگان شکل گرفت.

لالن گفت ما کل سال محتوای رایگان برای بازی می دیم، و هر از گاهی هم بسته های الحاقی پولی منتشر می کنیم که طرفدارها حاضرن بابتش پول بدن چون بهمون می گن ‘ما برای بسته الحاقی نیست که پول می دیم، برای به روزرسانی های رایگان سال آینده داریم پول می دیم. خیلی خوشحالیم که تونستیم چنین تعامل پویایی با جامعه هواداری بازی برقرار کنیم.

و به نظر می رسد تا وقتی این رابطه برقرار بماند، دد سلز هم به ماجراجویی های پرسروصدایش ادامه خواهد داد.

منبع: Escapist Magazine

منبع: دیجیکالا مگ

به "کسلوانیا چگونه در قالب بازی دد سلز پس از سال ها دوباره زنده شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسلوانیا چگونه در قالب بازی دد سلز پس از سال ها دوباره زنده شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید