نگاهی به تاریخچه ایکس باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

به گزارش سرزمین من، خبرنگاران - ترجمه از محمد کاملان: علاقه مندان بازی های ویدئویی کنسول بازی ایکس باکس را به خوبی می شناسند و خاطره های خوشی با این کنسول دارند، جالب است بدانید چیزی حدود 17 سال از عرضه نخستین کنسول ایکس باکس می گذرد و این کنسول در طول این سال ها فراز و نشیب های زیادی را شاهد بوده است اما هرگز میدان رقابت را ترک نگفته و مایکروسافت هر چند سال یکبار با عرضه یک کنسول جدید به هوادارانش ثابت نموده که تعهد خاصی به بازی های ویدئویی دارد.

نگاهی به تاریخچه ایکس باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

از آنجایی که کنسول های بازی در هشتمین نسل خود به سر می برند و سلانه سلانه شاهد انتها این نسل هستیم، انتظار داریم مایکروسافت برای نسل بعدی نیز نقشه های زیادی را جهت ایکس باکس داشته باشد. برای اینکه بتوانیم آینده ایکس باکس را متصور شویم ابتدا باید به تاریخچه این کنسول بازی محبوب نگاهی داشته باشیم. با این حساب در ادامه برای شما از تاریخچه ایکس باکس خواهیم گفت و در ادامه سعی بر این داریم تا پیش بینی کنیم مایکرسافت برای کنسول نسل بعدی خود چه تمهیداتی را لحاظ خواهد نمود.

داستان ساخت ایکس باکس

جهان مایکروسافت را به عنوان یک شرکت بزرگ نرم افزاری می شناسد و اگرچه این شرکت ید طولایی در ساخت سخت افزار نیز دارد، باز هم کسی فکرش را نمی کرد که سراغ ساخت کنسول های بازی برود. مایکروسافت به سیطره خود در جهانی دیجیتال با قدرت تمام ادامه می داد تا اینکه در سال 1998، کوین باچوس (Kevin Bachus)، سموس بلیکلی (Seamus Blackley) و اوتو برکز (Otto Berkes)، به همراه تد هیس (Ted Hase)، سه نفر از مهندسین تراز اول مایکروسافت، طرح ساخت یک کنسول بازی را به بیل گیتس که در آن موقع سکان مایکروسافت را در اختیار داشت ارائه دادند.

بیل گیتس نیز به این گروه از کارشناسان خود برای ساخت ایکس باکس چراغ سبز نشان داد و پروژه ساخت اولین کنسول بازی مایکروسافت آغاز شد. ایکس باکس که در ابتدا با نام دایرکتز باکس (DirectX Box) شناخته می شد قرار بود دستگاهی شبیه کامپیوترهای خانگی باشد که از قدرت خوبی برای اجرای بازی های ویدئویی برخوردار بود. مهندسین مایکروسافت در ابتدا برنامه داشتند تا این دستگاه را با سیستم عامل ویندوز 2000 راهی بازار نمایند تا توسعه دهندگان به لطف آشنایی که با این سیستم عامل داشتند بتوانند بازی ها را با سرعت و کیفیت بالاتری برای کنسول مایکروسافت عرضه نمایند.

اگر خاطرتان باشد در آن موقع کنسول پلی استیشن 2 نبض بازی های ویدئویی را در اختیار داشت و مایکروسافت برای رقابت با این کنسول، پردازنده ای بسیار قدرتمند را در کنسول خودش در نظر داشت تا این کنسول به خوبی از خجالت پلی استیشن 2 برآید. مهندسین مایکروسافت 2 سال تمام روی این ایده کار کردند و در نهایت در سال 2000 بیل گیتس در کنفرانس توسعه دهندگان مایکروسافت، کنسول بازی مایکروسافت را که نامش به ایکس باکس تغییر پیدا نموده بود معرفی نمود.

در زمان معرفی، مایکروسافت مدعی شد که این کنسول سخت افزار قدرتمندی دارد و به راحتی می تواند بازی های آنلاین و آفلاین را اجرا کند. از طرف دیگر مایکروسافت با تعبیه کردن حافظه داخلی در ایکس باکس امکان دانلود بازی ها را نیز در اختیار گیمرها قرار می داد. در این بین کارشناسان صنعت بازی های ویدئویی دیدگاه مناسبی در مورد ایکس باکس نداشتند و مدعی بودند کنسول ایکس باکس در واقع یک کامپیوتر قدرتمند و زیبا است که برای اجرای بازی ساخته شده است.

پس از معرفی ایکس باکس، واحد بازاریابی مایکروسافت تبلیغات گسترده ای را برای این کنسول انجام داد و چند ماه بعد نیز در نمایشگاه E3 که یکی از معروف ترین رویدادهای جهانی گیم به حساب می آید اطلاعات بیشتری از ایکس باکس در اختیار اهالی صنعت گیم نهاده شد. در این مراسم توسعه دهندگان ایکس باکس با شرکت بازی سازی بانجی (Bungie) ارتباط برقرار کردند و مایکروسافت این شرکت را به مبلغ گزاف 30 میلیون دلار خریداریر کرد تا مشغول ساخت بازی Halo: Combat Evolved گردد. هم پیمان شدن مایکروسافت و بانجی برای ساخت این بازی باعث شد تا ایکس باکس در زمان عرضه، عنوان انحصاری بسیار زیبا و جذابی داشته باشد و همین قضیه جای پای کنسول مایکروسافت را در میان گیمرها محکم کرد. از این قضایا چیزی حدود یک سال گذشت تا اینکه در نهایت بیل گیتس در سال 2001 کنسول ایکس باکس را به همراه دواین جانسون در مراسم CES رونمایی کرد و تاریخ عرضه رسمی این کنسول را با هواداران در میان گذاشت.

روز موعود فرا رسید و ایکس باکس در اختیار گیمرها نهاده شد

چهاردهم نوامبر سال 2001 بیل گیتس اولین کنسول ایکس باکس را در اختیار مشتریان قرار داد و فروش این کنسول بازی رسما در بازار آغاز شد. این کنسول ظاهری نه چندان زیبا داشت و خیلی هم ارزان نبود اما باز هم توانست به سرعت جای خودش را در میان گیمرها باز کند و تنها سه هفته پس از فروش اولین دستگاه ایکس باکس شاهد فروش بیشتر از یک میلیون دستگاه از این کنسول بودیم.

همان گونه که اشاره کردیم بازی Halo به عنوان اولین عنوان انحصاری ایکس باکس به اندازه ای جذاب بود که یاری زیادی به فروش ایکس باکس داشت و فروش این بازی پس از چند ماه از مرز یک میلیون نسخه نیز عبور کرد که چنین آماری برای جهانی بازی های ویدئویی دو دهه پیش واقعاً رقم چشمگیری بود.

افت و خیزهای فروش اولین کنسول ایکس باکس

ایکس باکس پس از اینکه فروش خیره نماینده ای را در آمریکا تجربه کرد در تاریخ 22 فوریه راهی بازار ژاپن شد و در تاریخ 14 مارس سال 2002 سر کشورهای اروپایی درآورد. اما برخلاف انتظار این کنسول در این بازارها هوادار زیادی پیدا نکرد و در هفته اول فروش تنها 123 هزار دستگاه از این کنسول در ژاپن فروخته شد. این امر باعث شد تا مایکروسافت متوجه گردد که برای پیروزیت ایکس باکس در بازارهای جهانی باید کوشش بیشتری به خرج دهد.

مایکروسافت برای اینکه ایکس باکس نسبت به کنسول های رقیب برگ برنده ای داشته باشد در آوریل سال 2002 قیمت این کنسول را از 299 دلار به 199 دلار کاهش داد، چنین تصمیمی واقعاً ریسک بزرگی برای مایکروسافت به حساب می آمد چرا که عملاً مایکروسافت با فروش ایکس باکس به قیمت 199 دلار، حاشیه سود چندانی به جیب نمی زد. سیاست کاهش قیمت ایکس باکس نتیجه داد و فروش این کنسول به اندازه ای افزایش پیدا کرد که از فروش کنسول نینتندو گیم کیوب (Nintendo GameCube)، نیز در سال های بعد پیشی گرفت.

سرویس ایکس باکس لایو نقطه قوت این کنسول بود

اگر از گیمرهای قدیمی باشید حتماً به خاطر دارید کنسول های دو دهه پیش امکانات چندانی برای بازی های آنلاین در اختیار گیمرها قرار نمی دادند. اما تنها یک سال از عرضه اولین ایکس باکس نگذشته بود که مایکروسافت سرویس ایکس باکس لایو را عرضه کرد. این سرویس به گیمرها اجازه می داد تا با یکدیگر در فضای آنلاین به رقابت بپردازند. چنین سرویسی باعث می شد تا گیمرها از نقاط مختلف جهان دوستانی پیدا نمایند و تجربه های خود را با هم به اشتراک بگذارند. امکان دانلود محتواهای جدید نیز از دیگر ویژگی های سرویس ایکس باکس لایو بود که کاربران کنسول ایکس باکس به آن دسترسی داشتند.

چنین ویژگی هایی را در آن موقع هیچ کنسولی در اختیار گیمرها قرار نمی داد و همین امر باعث شد تا ایکس باکس لایو در عرض تنها یک هفته چیزی حدود 150 هزار مشترک را از آن خود کند. این آمار در طول چند سال بعد نیز همچنان رشد صعودی داشت تا پیروزیت اولین نسل کنسول های ایکس باکس تضمین گردد.

عزم استوار مایکروسافت برای ساخت کنسول جدید

افزایش محبوبیت ایکس باکس در میان هواداران مایکروسافت را بر آن داشت تا در فوریه سال 2003 پروژه ساخت یک کنسول جدید را آغاز کند. این کنسول در آن موقع با نام رمز زِنون (Xenon) شناخته می شد.

در سال 2004 فروش ایکس باکس افت پیدا کرد و مایکروسافت یک بار دیگر برای افزایش فروش این کنسول به سیاست های آنلاین رو آورد و در نوامبر سال 2004 سرویس ایکس باکس لایو آرکِید را پیش روی هواداران گذاشت تا چرخه حیات ایکس باکس بیشتر گردد.

انتشار بازی

Halo 2

شایعات به انتها رسیدن عمر اولین کنسول ایکس باکس روز به روز بالا می گرفت تا اینکه در کمال تعجب مایکروسافت بازی Halo 2 را معرفی کرد و از عزم خود برای ادامه حیات ایکس باکس اطلاع داد. این بازی در 24 ساعت اولی که عرضه شد چیزی حدود 2.5 میلیون نسخه فروش داشت و در نهایت به فروشی حدود 125 میلیون دلار دست پیدا کرد.

چنین فروشی بازی Halo 2 را به یکی از پیروز ترین عناوین در جهانی سرگرمی تبدیل کرد و فروش ایکس باکس را که فرآیندی نزولی داشت را یک بار دیگر صعود بخشید.

نفس های آخر اولین نسل ایکس باکس

مایکروسافت در تاریخ 12 می سال 2005 رسما از کنسول ایکس باکس 360 به عنوان دومین نسل از کنسول های بازی خود رونمایی کرد و در همان زمان وعده داد که این کنسول را تا نوامبر راهی بازار کند. کارشناسان مایکروسافت امید زیادی به فروش بسیار خوب ایکس باکس 360 در ابتدای عرضه این محصول داشتند، به خصوص که در آن موقع پلی استیشن 3 هنوز عرضه نشده بود و تا ورود کنسول سونی به بازار یک سال زمان باقی مانده بود. نینیتندو نیز قرار بود کنسول wii را راهی بازار کند اما ایکس باکس 360 آماده و حاضر بود تا در این فاصله گوی سبقت را از رقبا برباید.

در همین سال مایکروسافت چراغ خط فراوری نسل اول کنسول ایکس باکس را نیز خاموش کرد و این کنسول در نهایت چیزی حدود 24 میلیون دستگاه فروش داشت. چنین آماری برای یک کنسول بازی در جهانی پررقابت کنسول ها آمار بسیار خوبی است اما با محاسبات مایکروسافت فاصله های زیادی دارد چرا که کارشناسان بازاریابی این شرکت به دنبال فروش 50 میلیون دستگاه ایکس باکس بودند.

انصافاً هم باید به مایکروسافت حق داد که از آمار فروش نسل اول ایکس باکس ناراضی باشد چرا که در آن طرف میدان، کنسول پلی استیشن 2 در سطح جهانی حدود 153 میلیون دستگاه فروش داشت و نینتندو گیم کیوب نیز 21 میلیون دستگاه فروخته گردد. انتشار بازی Madden 09 آخرین میخی بود که به تابوت نسل اول کنسول ایکس باکس کوبیده شد و پس از این این بازی دیگر هیچ عنوان دیگری برای ایکس باکس منتشر نشد. در نهایت نیز در آوریل سال 2010 مایکروسافت سرویس ایکس باکس لایو را برای نسل اول کنسول های خود متوقف کرد و ایکس باکس به خاطره ها پیوست.

آغاز فروش ایکس باکس 360 و پیامدهای آن

همان گونه که مایکروسافت وعده داده بود، ایکس باکس 360 در تاریخ 22 نوامبر سال 2005 راهی بازار آمریکا شد و چند ماه بعد نیز این کنسول را در بازارهای اروپایی و ژاپنی شاهد بودیم. انصافاً هم باید گفت بخت با مایکروسافت یار بود و ایکس باکس 360 تا انتهای سال 2005 بیشتر از 1.5 میلیون دستگاه فروش را تجربه کرد. اما از قرار معلوم عجله ای که مایکروسافت برای عرضه این کنسول به خرج داده بود کار دست ایکس باکس 360 داد و این کنسول با مسائل سخت افزاری مهمی روبرو شد.

به احتمال زیاد اگر ایکس باکس 360 داشته باشید حتماً نام خطای سه چراغ قرمز (Red Ring of Death) را شنیده اید. این خطا یک مشکل سخت افزاری جدی بود که کنسول را از کار می انداخت و تعداد زیادی از خریداران مجبور شدند به دلیل این خطا، کنسول های خود را به مایکروسافت مرجوع نمایند. مایکروسافت در مدل های جدیدتر ایکس باکس 360 این مشکل را رفع کرد و فروش این محصول به رغم این مسائل شاهد افت چندانی نبود و در انتها ژانویه سال 2010 بیشتر از 29 دستگاه ایکس باکس 360 به فروش رسید.

معرفی لوازم جانبی جذاب برای ایکس باکس 360

مایکروسافت در سال 2009 محصول جانبی جدیدی با نام کینکت (Kinect) را برای ایکس باکس 360 معرفی کرد. این محصول به کنسول متصل می شد و قابلیت تشخیص صدا و ظاهر کاربر را داشت. کینکت به اندازه ای نوآورانه بود که بسیاری بر این باور بودند این محصول انقلابی در بازی های ویدئویی ایجاد خواهد نمود.

حدود یک سال بعد نیز مایکروسافت کنسول ایکس باکس 360 را با طراحی جدیدی معرفی کرد، در این طراحی جدید با کنسولی باریک تر و جذاب تر طرف بودیم که به لحاظ سخت افزاری نیز بهینه سازی های کوچکی در آن اعمال شده بود. این کنسول با نام ایکس باکس 360 اسلیم در ژوئن سال 2010 راهی بازار شد.

آغاز زمزمه های کنسول جدید مایکروسافت

مایکروسافت چهار سال پس از عرضه اولین نسخه ایکس باکس، کنسول ایکس باکس 360 را راهی بازار نموده بود و از آنجایی که حدود 6 سال از عرضه این کنسول می گذشت رفته رفته زمزمه هایی از عزم مایکروسافت برای عرضه یک کنسول جدید به گوش می رسید. این شایعه ها به اندازه ای بالا گرفت که گفته می گردد مایکروسافت کنسول بعدی خود را با نام ایکس باکس 720 معرفی خواهد نمود.

اما به رغم اینکه سخت افزار ایکس باکس 360 قدیمی نشان می داد و توان اجرای بازی های روز را با بالاترین گرافیک نداشت، باز هم این کنسول همچنان به فروش خود ادامه داد و در سپتامبر سال 2012 مایکروسافت رسما اظهار داشت که تا آن موقع چیزی حدود 70 میلیون دستگاه ایکس باکس 360 به فروش رسانده است.

جالب است بدانید چنین آمار فروشی حکایت از پیشی دریافت ایکس باکس 360 از پلی استیشن 3 داشت و این کنسول چیزی حدود 5 میلیون دستگاه بیشتر فروخته بود. در همین بین مایکروسافت سرویس ایکس باکس موزیک و ایکس باکس ویدئو را نیز معرفی کرد. این سرویس های جدید روش های جدید و تعاملی جالبی را در اختیار کاربران قرار می داد تا به وسیله کنسول ایکس باکس 360 و رایانه هایی که به ویندوز مجهز هستند به موسیقی و فیلم هایی این کامپیوترها دسترسی داشته باشند.

معرفی سومین نسل از کنسول های مایکروسافت

در ماه می سال 2013 مایکروسافت از سومین نسل از کنسول های خود پرده برداشت و دان ماتریک (Don Mattrick) ، کنسول ایکس باکس وان را رونمایی کرد. در کنار کنسول ایکس باکس وان، مایکروسافت نسخه ای جدیدتر از کینکت را نیز معرفی نمود. روی کاغذ این کنسول توانایی رقابت با پلی استیشن 4 را داشت اما شایعاتی مطرح شده بود که از احتیاج دائم ایکس باکس وان به اتصال اینترنت و محدودیت های دیگری خبر می داد. کنسول ایکس باکس وان در مراسم E3 حضور پیدا کرد و مایکروسافت در این مراسم از قیمت 500 دلاری این کنسول اطلاع داد. تنها چند ساعت از اعلام قیمت ایکس باکس وان نگذشته بود که سونی مدعی شد کنسول پلی استیشن 4 این شرکت تنها 400 دلار قیمت خواهد داشت و برای اجرای بازی ها نیز احتیاجی به اتصال دائم اینترنت ندارد.

مایکروسافت برای مقابله با سیاست های سونی اظهار داشت که اتصال دائم به اینترنت را در کنسول ایکس باکس وان حذف خواهد نمود. مدتی بعد نیز وان ماتریک، رئیس واحد ایکس باکس از سمت خود غزل شد و فیل اسپسنر (Phil Spencer)، سکان ایکس باکس را در دست گرفت.

ایکس باکس وان نتوانست پیروزیت ایکس باکس 360 را تکرار کند

ایکس باکس وان در فروش یارای رقابت با پلی استیشن 4 را نداشت و از آنجایی که مایکروسافت عناوین انحصاری درست و درمانی را برای ایکس باکس وان در نظر نگرفته بود این کنسول از همان ابتدای فروش تاکنون از کمبود بازی های انحصاری رنج می برد.

مایکروسافت برای جبران این نقص از پلتفرم ویندوز یاری گرفت و امکان بازی میان گیمرهای ایکس باکس وان و ویندوز را میسر کرد. از طرف دیگر سرویس ایکس باکس گیم پَس (Xbox Game Pass) را معرفی نمود، این سرویس به گیمرها اجازه می دهد تا به تعداد زیادی از بازی های قدیمی ایکس باکس دسترسی داشته باشند، از طرف دیگر گیمرهایی که سرویس ایکس باکس گیم پَس را خریداری نموده باشند در اولین روزی که یک بازی جدید منتشر می گردد نیز به این بازی دسترسی خواهند داشت.

طبق انتظاری که در صنعت بازی های ویدئویی داریم، پس از گذشت مدعی از عرضه ایکس باکس وان، مدلی جدیدتر از این کنسول با نام ایکس باکس وان اس معرفی گردید. قابلیت پشتیبانی از فناوری تصویری HDR، نمایش فیلم های بلوری را می توان از ویژگی های جدید ایکس باکس وان اس دانست. در نهایت نیز مایکروسافت کنسول ایکس باکس وان ایکس را معرفی کرد که هنوز هم به لحاظ سخت افزار به عنوان قوی ترین کنسول جهان شناخته می گردد و به راحتی بازی ها را در رزولوشن 4K اجرا می نماید.

در این کنسول از فناوری خنک نمایندگی ویژه ای نیز یاری گرفته شده است تا به رغم سخت افزار قوی تر، ایکس باکس وان ایکس ابعادی کوچکتر از ایکس باکس وان اس داشته باشد.

آینده ای روشن برای ایکس باکس

در اینکه ایکس باکس وان فروش خوبی را تجربه نکرد شکی نداریم و با توجه به اینکه به انتها این نسل از کنسول ها نیز نزدیک می شویم، بعید می دانیم آمار فروش ایکس باکس وان بهتر از چیزی که هست گردد، اما مطمئن هستیم مایکروسافت دست روی دست نمی گذارد و برنامه های زیادی برای آینده ایکس باکس در آستین دارد.

فیل اسپنسر، مدیر واحد ایکس باکس در مراسم E3 سال 2018 تاید کرد که کارشناسان این شرکت سخت در کوشش اند تا نسل بعدی ایکس باکس را راهی بازار نمایند. جالب اینجاست که احتمال می رود مایکروسافت سنت شکنی کند و به جای معرفی یک کنسول، در زمان عرضه چندین مدل کنسول راهی بازار نماید. این گونه که پیداست کنسول بعدی مایکروسافت در حال حاضر با نام رمز اسکارلت شناخته می گردد و طراحی آن شباهت های زیادی به نسل فعلی ایکس باکس ها دارد. از قرار معلوم در این کنسول سیستم خاصی برای استریم کردن بازی ها نیز تعبیه شده است.

به لحاظ قیمت نیز پیش بینی می گردد که کنسول بعدی مایکروسافت قیمت مناسب تری داشته باشد و این شرکت یک پلتفرم ویژه با نام GameCore را برای گیمرها در نظر خواهد گرفت تا دسترسی آنها به بازی ها میان نسل بعدی ایکس باکس و کامپیوترهای ویندوزی راحت تر گردد. این کنسول امکان بازی کردن تمامی عناوینی که برای کنسول های نسل های قبل ساخته شده اند را نیز میسر می نماید و با توجه به شایعاتی که به گوش می رسد به احتمال زیاد در سال 2020 راهی بازار خواهد شد.

در این زمینه به پروژه ایکس کلاد (xCloud) مایکروسافت نیز باید اشاره کنیم، این پروژه به گیمرها اجازه می دهد تا بازی های ایکس باکس را در دستگا ه های مختلفی مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها تجربه نمایند.

همان گونه که در ابتدا اشاره کردیم ایکس باکس وان کنسول بسیار خوبی بود و هنوز هم هست اما این کنسول از زمان عرضه تاکنون از داشتن عناوین انحصاری و باکیفیت رنج می برد، از طرف دیگر پلی استیشن 4 عناوین انحصاری بسیار بزرگی دارد که بسیاری از گیمرهای ایکس باکس آرزوی این بازی ها را دارند. مایکروسافت برای اینکه کنسول نسل بعدی این شرکت با کمبود عناوین انحصاری روبرو نگردد در یک استراتژی جدید چندین شرکت بزرگ سازنده بازی را خریداری نموده است و مطمئن هستیم این شرکت ها هم اکنون که این مقاله را می نویسیم سخت در کوشش اند تا عناوین انحصاری و جذابی را برای کنسول بعدی مایکروسافت آمده نمایند تا این کنسول در زمان عرضه به لحاظ بازی های انحصاری نیز حرف های بیشتری در برابر رقبا داشته باشد.

در انتها پیشنهاد می کنیم اگر شما هم از هواداران ایکس باکس هستید و خاطرات خوبی با کنسول های بازی مایکروسافت دارید یا اطلاعات جدیدی از برنامه های بعدی مایکروسافت می دانید، در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را در جریان این موارد قرار دهید.

منبع: digitaltrends

منبع: برترین ها

به "نگاهی به تاریخچه ایکس باکس و آینده این کنسول بازی محبوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به تاریخچه ایکس باکس و آینده این کنسول بازی محبوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید