وقتی قند خون با تغییر سبک زندگی بالا می رود

به گزارش سرزمین من، خبرنگاران/قزوین از کرونا که بگذریم هر روز بر آمار مبتلایان به بیماری های غیرواگیر افزوده می گردد، بیماری دیابت از این دسته است که مبتلایان به آن روزبه روز افزایش می یابند. به گفته متخصصان، بسیاری از افراد از ابتلای خود اطلاعی ندارند و حدود 8.5 درصد جمعیت بالای 30 سال قزوین به این بیماری مبتلا هستند و علت اصلی آن تغییر سبک زندگی است.

وقتی قند خون با تغییر سبک زندگی بالا می رود

هر روز صبح که بلند می گردد ابتدا به سراغ پدرش می گردد و حالش را می پرسد، سر ساعت باید انسولینش را تزریق کند در حقیقت ساعتش را با ساعت تزریق انسولین تنظیم نموده است تا فراموشش نگردد.

شب ها هم موقع رفتن به خانه زمانش را طوری تنظیم می نماید تا سر ساعت در خانه حاضر باشد البته برای تزریق انسولین پدر. خودش می گوید 15 سال است که پدرش به دیابت مبتلا شده و اوایل قرص مصرف می نموده اما با پیشرفت بیماری الان روزانه دو مرتبه انسولین تزریق می نماید. انسولین ها 2 نوع انسانی و حیوانی دارد که پدرم نوع انسانی را می زند که آن هم 2 نوع شفاف و کدر دارد و دوز هر کدام با یکدیگر متفاوت است.

اکرم فاطمی به ما می گوید علاوه بر پدرش، مادرش نیز به دیابت مبتلاست اما مادرش قرص استفاده می نماید. البته این بانو علت بیماری پدرش را داشتن بیماری زمینه ای و بیماری مادرش را ژنتیکی می داند.

این بانو در لابه لای سخنانش شرح می دهد: گاهی انسولین را تزریق می کنیم و در عین حال ممکن است غذایی که پدرم می خورد قندکافی نداشته باشد و موجب افت قند گردد. افت قند خیلی بدتر از بالارفتن میزان قند خون است. وقتی انسولین شب تزریق می گردد و در مدت خواب غذایی استفاده نمی گردد معمولاً افت قند اتفاق می افتد. اگر افت قند سریع رسیدگی نگردد بدن بیماران عرق نموده و به کما خواهد رفت.

وی در ادامه سخنانش تأکید می نماید: در خانه ضروری است دستگاه سنجش قند وجود داشته باشد چون قند باعث آسیب دیدن بخش های دیگر بدن می گردد، اگر دستگاه تست قند در منزل وجود نداشته باشد بیمار متوجه کاهش یا افزایش قندخون نخواهد شد.

فاطمی اضافه می نماید: بعضی از بیماران هستند بستنی و شیرینی خود را می خورند که این باعث می گردد دوز انسولین آن ها افزایش پیدا کند ولی پدرم من مراعات می نماید البته مادرم بر عکس پدرم رژیم غذایی را رعایت نمی نماید.

وی ادامه می دهد: زمان تزریق باید سر ساعت انجام گردد اما باید بگویم که انسولین های جدید موجود در بازار دوز بالایی دارند و باعث افت قند می شوند. معمولاً وقتی پدرم دچارافت قند می گردد با مایعات شیرین قندش را بالا می آوریم.

این بانو بیان می نماید: دیابتی ها باید میوه های شیرین را کمتر استفاده نموده و در تغذیه مراعات نمایند، بعضی غذاها به دلیل قند کمتر باعث می شوند قندخون کاهش پیدا کند. گاهی وقت ها که پدرم شام غذای سبک مصرف می نماید قند خونش افت می نماید.

وی اظهار می نماید: پدرم ورزش هم می نماید اما گاهی به قدری فعالیت بدنی زیاد دارد که دچار افت قندخون می گردد حتی تغییر زمان ناهار و شام باعث تغییر میزان قندخون آن ها می گردد.

فاطمی تأکید می نماید: چون والدین من دیابت دارند احتمال ابتلای ما وجود دارد به همین دلیل سالانه دیابت خود را چک نموده و بر مصرف غذاهای خود توجه داریم.

به گزارش سرزمین من، صحبت با این خانواده ما را بر آن داشت با مسئول بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت وگو کنیم و از شرایط دیابت استان آگاه شویم.

8.5 درصد افراد بالای 30 سال دیابت دارند

نسرین تنکابنی رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر استان قزوین می گوید: بیماری دیابت یکی از بیماری های غیرواگیر است که تعداد زیادی از افراد را مبتلا می نماید بر اساس مطالعات اجرا شده در استان 8.5 درصد افراد بالای 30 باید مبتلا به دیابت باشند.

وی اعلام می نماید: در حال حاضر در مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی 33 هزار و 500 بیمار را شناسایی کردیم و اکنون تحت پوشش ما قرار دارند، بیماری دیابت بیماری است که در آن قندخون افراد بالا می رود و معمولاً به این علت است که انسولین در بدن ندارند یا عملکرد انسولین در بدن آنان دچار مشکل شده است.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر استان قزوین بیان می نماید: دیابت به 2 دسته نوع یک و 2 تقسیم می گردد، دیابت نوع یک دیابتی است که معمولاً در بچه ها و نوجوانان است و این افراد فاقد انسولین هستند و برای درمان احتیاج به انسولین دارند و این دسته پنج تا 10 درصد از مبتلایان را تشکیل می دهند.

دیابت نوع 2 وابسته به سبک زندگی است

وی اضافه می نماید: دیابت نوع 2 دیابتی است که بزرگسالان را درگیر می نماید و معمولاً این دست بیماران در عملکرد انسولین مشکل دارند و 90 تا 95 درصد افراد مبتلا به این نوع دیابت هستند. این نوع دیابت معمولاً وابسته به سبک زندگی است، زندگی شهرنشینی و توسعه تکنولوژی باعث شده است سراغ فست فود و غذاهای پرکالری، دارای چربی و قند بالا برویم و از طرفی چون فعالیت بدنی کمی داریم، دیابت نوع 2 افزایش پیدا کند.

تنکابنی اظهار می نماید: باید روی این موارد توجه کنیم، افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن را به رعایت رژیم غذایی توصیه کنیم، فعالیت بدنی مناسب داشته و حداقل 30 دقیقه در روز به مدت پنج روز در هفته فعالیت بدنی متوسط داشته باشیم و از نظر تغذیه، میوه ها غذاهای سالم و سبزیجات استفاده نموده و مصرف شیرینی ، غذاهای چرب و فست فود را کاهش دهیم.

وی اشاره می نماید: افرادی که در خانواده فرد مبتلا دیابت دارند از جمله گروه هایی هستند که در معرض بیماری دیابت قرار دارند و باید بیشتر به رژیم غذایی خود توجه نمایند، البته افراد دارای فشارخون هم مستعد ابتلا به دیابت هستند.

مبتلایان به دیابت بارداری مستعد ابتلا به دیابت هستند

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر استان قزوین به دیابت بارداری اشاره نموده و می گوید: نوعی دیگر از دیابت، دیابت بارداری است که بعضی از زنان باردار به علت تغییرات هورمون ها به آن مبتلا می شوند و معمولاً بعد از اتمام بارداری دیابت آن ها کنترل می گردد ولی از جمله افراد مستعد ابتلا به دیابت خواهند بود.

وی تصریح می نماید: در دیابت از غذای سالم سخن می گوییم غذاهایی که در قدیم استفاده می شد از لحاظ مواد قندی و چربی محدودیت داشت و میوه ها و سبزیجات به میزان کافی استفاده می شد؛ در گذشته افراد فعالیت بدنی داشتند و از خودرو و وسایل تسهیل نماینده زندگی استفاده نمی کردند، معمولاً زندگی آن ها مبتنی بر شغل کشاورزی و باغبانی بود و حداقل ماشین را در اختیار داشتند.

تنکابنی اشاره می نماید: توصیه می کنیم افراد از خودرو استفاده ننمایند، پیاده روی داشته باشند، زودتر از رسیدن به محل مورد نظر از وسیله نقلیه پیاده شده و یا خوردو خود را کمی دورتر پارک نمایند تا مجبور باشند چند دقیقه ای راه بروند.

وی با بیان اینکه بیماری دیابت شیوع بالایی دارد، عنوان می نماید: خیلی از افراد جامعه مبتلا به این بیماری هستند و خیلی از افراد هم در معرض آن قرار دارند به همین دلیل افراد در معرض ابتلا باید رژیم غذایی و وزن خود را کنترل نموده و علاوه بر آن نیز نسبت به انجام آزمایش به صورت سالانه اقدام نمایند و اگر مستعد بودند اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر استان قزوین در خاتمه به مبتلایان توصیه می نماید: داروها را به صورت مرتب و منظم استفاده و قند خود را در حد طبیعی نگاه دارند و اگر قند خون بالا باشد مستعد ابتلا به خیلی از بیماری ها از جمله کرونا بوده و شدت علائم در این افراد بیشتر خواهد بود.

به گزارش سرزمین من، سبک زندگی و رژیم غذایی تأثیر ویژه ای در بروز بیماری دیابت دارد لذا در این خصوص باید سخن متخصصان و پزشکان را مورد توجه قرار دهیم تا در آینده به جمعیت بیماران مبتلا افزوده نگردد، چون درمان بیماری هزینه های بیشتری نسبت به پیشگیری به فرد و در نهایت به جامعه تحمیل می نماید، بنابراین اصلاح سبک زندگی اولین قدم برای پیشگیری از این بیمای است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "وقتی قند خون با تغییر سبک زندگی بالا می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی قند خون با تغییر سبک زندگی بالا می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید