ویزای ایران را از توقف خارج کنید

به گزارش سرزمین من، رییس جامعه تورگردانان ایران گفت: مذاکرات وین بازار گردشگری ایران را تکان داده و تقاضا برای سفر به کشورمان از سر گرفته شده است، اگر ویزا را از توقف خارج نکنند، این گردشگران سراغ کشورهای دیگر می فرایند و آن ها را از دست می دهیم.

ویزای ایران را از توقف خارج کنید

ایسنا: ابراهیم پورفرج در گفت وگویی که در کلاب هاوس با موضوع کوچ شغلی متخصصان دنیاگردی برگزار گردید، با امیدواری نسبت به آینده دنیاگردی ایران و ازسرگیری ورود دنیاگردان خارجی به ایران پس از یک دوره توقف بلندمدت، اظهار کرد: آموزش هر نیروی متخصص در دنیاگردی دست کم سه سال زمان می برد، خروج این نیروها به دنیاگردی خسارت جبران نشدنی تحمیل می نماید. با این وجود، دولت نه تنها به پیشنهادهای ما برای حفظ نیروی شاغل گوش نمی نماید، که طولانی شدن این شرایط را هم پیش بینی ننموده و برنامه ای برای مدیریت بحران ندارد، که این بی تدبیری به خروج حجم زیادی از نیروی شاغل در دنیاگردی منجر شده است.

او بیشترین خروج نیروهای متخصص دنیاگردی را مربوط به راهنمایان و راننده های وسایل نقلیه دنیاگردی دانست و اضافه نمود: شاید وزارت میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی هنوز متوجه نشده موفقیت صنعت دنیاگردی به خاطر وجود راهنمایان وفادار، باسواد و توانمند است. البته مخاطب نقد ما فقط این وزارتخانه نیست، چون توان آن برای یاری حدی دارد، هرچند هنوز یاری قابل ذکری هم ننموده است. به هر حال، بی انصافی است نیروی متخصص را رها کنیم و بگوییم هر کجا می خواهید بروید. به این فکر نموده ایم وقتی شرایط عادی شد، این نیروها را چگونه و از کجا می خواهیم برگردانیم!؟

پورفرج با اشاره به بی توجهی دولت به پیشنهادهای بخش خصوصی برای زنده کردن دنیاگردی، اظهار کرد: از همان اوایل شیوع ویروس کرونا با ارائه طرحی به دولت درخواست کردیم ویزای دنیاگردی را صادر کند تا ما با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی، دنیاگرد خارجی وارد کنیم، با این کار هم افسردگی جامعه کم می شد، هم بخشی از نیروی شاغل، حفظ و امید تزریق می شد. اما اصلا به این طرح گوش نکردند. از وزیر میراث فرهنگی و دنیاگردی خواهش کردیم از ستاد ملی کرونا وقت بگیرد تا ما با آن ها حرف بزنیم، شاید دولت با دولت نتواند بدون تعارف حرف بزند. من خیلی اصرار کردم و پیگیر شدم، اما آقای وزیر این وقت را نگرفت.

او در واکنش به اظهارنظر بعضی حاضران در این گفت وگو درباره مسؤولیت نداشتن وزارت بهداشت برای توجه به حفظ نیروی شاغل در دنیاگردی، اظهار کرد: درست است که هر وزارتخانه ای وظیفه دفاع از بخش خود را دارد، ولی فراموش نکنیم وظیفه آسیب رساندن به بخش دیگر را هم ندارد. ما فقط می خواهیم این ستاد حرف های ما را بشنوند، اگر اشتباه بود حذف نمایند.

او اضافه نمود: درست است که همه دنیا گرفتار کرونا شده است، ولی هیچ کجا و هیچ بخشی به اندازه دنیاگردی ایران گرفتار نیست. دنیاگردی ما از آبان 98 تعطیل شده است. حق آن بود که دولت یاری کند. یک بار در طول تاریخ بخش خصوصی به دولت احتیاج پیدا کرد، اما چه یاریی شده است؟ به هر نفر نیروی متخصص 16 میلیون تومان وام با سود 12 درصد داده اند، که حالا دوره تنفس این وام تمام شده است. قرار بود اقساط آن امهال گردد، ولی دارند اقساطش را می گیرند. یک سال پیش شرایط شاغلان دنیاگردی خیلی هم بد نبود و می توانستند اقساط وام را بپردازند، اما الان که وضع بدتر شده بانک ها فشار بیشتری می آوردند. متوجهیم بانک ها تاجر هستند و به این پول بیشتر از ما احتیاج دارند، ولی کمی هم انصاف داشته باشید، یک شش ماه دیگر مهلت بدهید.

پورفرج اعلام کرد: ما از دولت انتظار و توقع داریم. دولت انگار دنیاگردی را نمی شناسد، 16 میلیون تومان وام داده، فکر می نماید حقوق یک سال شان را پرداخت نموده است، درحالی که حقوق یک نیروی متخصص و حرفه ای در دنیاگردی در یک ماه کمتر از 20 میلیون تومان نیست.

رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران با اشاره به اقداماتی که بخش خصوصی برای زنده کردن دنیاگردی انجام داده است، گفت: تا کنون دو جلسه با وزارت امور خارجه داشته ایم، طرح و پیشنهاد هم داده ایم. درخواست کردیم دست کم به تورهای طبیعت گردی ویزا بدهند، چون این گروه ها اصلا وارد شهر نمی شوند که جای نگرانی باشد، اما هنوز قبول ننموده اند.

او اضافه نمود: ستاد ملی کرونا از دنیاگردی اطلاعات دقیق ندارد، متوجه نیست دنیاگردی یعنی چه. یک بار به حرف های ما گوش دهد اگر اشتباه بود آن را نادیده بگیرد. دنیاگرد اعلام می نماید واکسن زده و می خواهد از جاده ابریشم بگذرد، سوال می نماید، همه کشورها ویزا می دهند جز ایران. چرا ویزا به روی این دنیاگردان بسته است؟ تصور ما این است چنین تصمیمی به عمد گرفته نشده؛ بلکه از روی ناآگاهی نسبت به دنیاگردی است. این ناآگاهی باعث می گردد خسارت سنگین به کشور وارد گردد.

او با این هشدار که اگر تکلیف صدور ویزا معین نگردد، دنیاگردانِ متقاضی سفر به ایران، سراغ کشورهای دیگر در همین منطقه می فرایند، گفت: دست کم یک برنامه زمانی معین به ما بدهند، تا حدقل ما به دنیاگردان و آژانس های خارجی جواب درست و قانع نماینده ای بدهیم. آن ها می پرسند ایران کی ویزا می دهد و ما نمی دانیم بگوییم شش ماه، یک سال یا یک قرن دیگر!؟

پورفرج گفت: مطمئنم وقتی مرزها به روی دنیاگردان باز گردد، ورود تورها دوباره رونق می گیرد، چون ایران کشوری است که خیلی کم دیده شده و علاقه مند زیاد دارد. از طرف دیگر، ایران کشور ارزانی است و اقتصاد مردم دنیا هم در یک سال گذشته افت نموده، پس می توان تعداد زیادی دنیاگرد جذب کرد. خیلی ها ترکیه را برای ما مثال می زنند، اما نباید فراموش کرد دنیاگرد به ترکیه می رود، اما این آژانس های ایرانی هستند که دنیاگرد را وارد کشور می نمایند، آژانس های ایرانی بسیار قدرتمند عمل می نمایند.

او همچنین این پیشنهاد را مطرح نمود که اختیارات ویزای دنیاگردی به بخش خصوصی واگذار گردد، که البته با هماهنگی وزارت خارجه صادر گردد و اگر خطایی سر زد، با آن برخورد نمایند.

پورفرج همچنین از دولت درخواست کرد مشاغل دنیاگردی را مانند سایر گروه های شغلی در اولویت واکسن کووید قرار دهند.

منبع: توریسم آنلاین

به "ویزای ایران را از توقف خارج کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویزای ایران را از توقف خارج کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید