مجموعه ای از سوغات ایرانی در نمایشگاه قم، مشکل اسکان غرفه داران

به گزارش سرزمین من، خبرنگاران - گروه استان ها: شهر قم طی روزهای اخیر میزبان نخستین نمایشگاه اقوام، سوغات و صنایع دستی است؛ نمایشگاهی که مانند یک موزه و یا به عبارتی کلکسیونی سوغات و محصولات سنتی و محلی استان ها و اقوام مختلف ایرانی را در یک جا متمرکز نموده است و برای مردم قم فرصتی ایجاد نموده تا از نزدیک با محصولات سنتی و سوغات استان های مختلف آشنا شده و خرید نمایند.

مجموعه ای از سوغات ایرانی در نمایشگاه قم، مشکل اسکان غرفه داران

در ورودی نمایشگاه که زیر نظر صنعت معدن و تجارت قم برگزار شده دو چادر از اقوام عشایر خراسان رضوی و جنوبی خودنمایی می نماید. داخل نمایشگاه سوغات اقوام ترک، لر و آذری و از جنوب تا شمال و غرب و شرق کشور چشم نوازی می نماید.

اما آن چه نمایان است تکرار صنف و تکرار نمایش سوغات از یک استان با چند برند مختلف، نبود روشنایی مناسب و علاوه بر همه این ها نبود خدمات مناسب، ضعف هایی است که اغلب غرفه داران از آن گلایه دارند ولی با توجه به تجربه نخست برگزاری چنین نمایشگاهی در قم چشم اندازی روشن را برای برگزاری نمایشگاه مناسب تر و قوی تر در استان قم نوید خواهد داد.

نبود تبلیغ و هماهنگی برای اسکان غرفه دارن شهرستانی

به غرفه محصولات و سوغات استان گیلان که شامل کشمش و محصولات لبنی سنتی است نزدیک می شوم رامین صفری در مصاحبه با سرزمین من می گوید: در چند نمایشگاه دیگر شرکت داشتم برای این نمایشگاه تیلیغ خوبی انجام نشده است، هم چنین ما که راه دوری را برای معرفی محصولات و سوغات استان گیلان به این شهرستان طی مسافت کردیم برای اقامت و اسکان با مشکل روبرو شدیم بعد از زمان تعطیلی نمایشگاه و کلی خستگی به دنبال مکانی مناسب برای اسکان بودیم.

به گفته این غرفه دار گیلانی، کاش مسئولان برگزاری این نمایشگاه با دریافت هزینه اسکان، برای اسکان فکری می کردند. با توجه به زائرپذیری شهر مقدس قم به سختی مکانی برای اسکان یافت می گردد.

وی درباره وضعیت فروش غرفه بیان نمود: تا این لحظه فروش خوب بوده ولی اغلب برای تماشا می آیند و هزینه غرفه داری و اسکان با فروش تناسب ندارد.

یکی دیگر از غرفه داران این نمایشگاه در گفت وگو با سرزمین من گفت: غرفه ما محصولات پایه کنجدی بروجرد که به طور سنتی تهیه می گردد می فروشد، من در 4 نمایشگاه حضور داشتم استقبال خوب بوده ولی به دلیل وضعیت اقتصادی مردم فروش تعریفی ندارد.

رضا حسین زاده اضافه کرد: به نظر من اگر مسئولان نمایشگاه با مسئولان شرکت های گردشگری و تبلیغاتی هماهنگ و برای اسکان برنامه ریزی نمایند مناسب تر است، باید برای چنین نمایشگاهی بیشتر تبلیغ گردد چرا که این نمایشگاه ها کالای ایرانی را به فروش می رساند.

کمبود خدمات مناسب و ضعف در برگزاری نمایشگاه

یک غرفه دار یزدی نیز گفت: زمان برگزاری این نمایشگاه اندک است دو روز اول که مردم برای دیدن و آشنایی با محصولات به نمایشگاه می آیند در روزهای بعدی است که مردم تصمیم به خرید محصولات و سوغات می نمایند. هم چنین نمایشگاه فرش نشده است در حالی که در نمایشگاه ها باید با موکت غرفه ها و ورودی ها فرش گردد.

حمید رضا رستمی اضافه کرد: خدمات نمایشگاه مطلوب نیست. روشنایی غرفه ها هم بر عهده ما بوده و روشنایی نامناسب است امیدوارم در نمایشگاه های بعدی استان قم این مسائل بر طرف گردد.

یکی دیگر از غرفه داران که از اردکان یزد به نمایشگاه قم آمده از تکرار صنف و معرفی یک محصول تکراری در چند غرفه گلایه و بیان نمود: در نمایشگاه باید تنوع وجود داشته باشد اما اغلب دیده می گردد یک سوغات در چند غرفه معرفی می گردد به عنوان مثال ارده و محصولات کنجدی که برند آن اردکان است در چند غرفه از سوی چند استان و یا برندهای تجاری دیگر تبلیغ شده است.

یک غرفه دار که صنایع دستی خاتم کاری استان فارس را معرفی می نماید نیز در گفت وگو با سرزمین من، گفت: این نمایشگاه خوبی است و استقبال هم خوب بوده هدف ما معرفی سوغات و صنایع دستی استان فارس است، باید در این نمایشگاه به هنرهای دستی استان ها هم توجه می شد.

رضا قوجانی، هنرمند فراوری نماینده چاقوی زنجان نیز اضافه کرد: با توجه به گران شدن مواد اولیه فراوری هم گران شده است و دور از انتظار نیست که مردم با این وضعیت اقتصادی که می بینید خرید ننمایند در این نمایشگاه مشکل اصلی تکرار صنف است؛ چاقوی زنجان در دو غرفه معرفی شده است.

نمایشگاه اقوام نخستین تجربه استان قم

دبیر اجرایی نخستین نمایشگاه اقوام، سوغات و صنایع دستی استان قم نیز در گفت وگو با سرزمین من گفت: این نمایشگاه با هدف معرفی کالای ایرانی و سوغات اقوام مختلف کشور با همکاری دفتر روستایی استانداری، شرکت توسعه نمایشگاه ها و معاونت صنایع دستی استان قم برگزار شده است هرچند در این نمایشگاه ضعف ها و مسائلی دیده می گردد ولی این مسائل آنالیز و امید می رود برای نمایشگاه های دیگر تکرار نگردد.

ناصر درکامی اضافه کرد: تکرار صنف و تکرار بودن محصولات و سوغات در چند غرفه به دلیل استقبال غرفه داران و نمایندگی های فراوریات استان های مختلف بوده است و ما به همه فرصت دادیم تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه اختصاصی صنایع دستی سراسری در دی ماه سال جاری در استان قم اطلاع داد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مجموعه ای از سوغات ایرانی در نمایشگاه قم، مشکل اسکان غرفه داران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه ای از سوغات ایرانی در نمایشگاه قم، مشکل اسکان غرفه داران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید