رویداهایی که گردشگران را به اصفهان می کشانند

به گزارش سرزمین من، اگر زمانی در جهان، رقابت کشورهای توسعه یافته برحسب میزان انباشت طلا یا رشد اقتصادی کشور بود، امروزه سطح این رقابت به شهرها کشیده گردیده و اقتصاد بر پایه شهرنشینی رشد می نماید.

رویداهایی که گردشگران را به اصفهان می کشانند

کشورهای درحال توسعه نیز با شتاب بیشتری نسبت به دوره زمانی همتایان توسعه یافته خود در حال پیوستن به این رقابت شهری هستند. توسعه شهری زمانی با فراوریات صنعتی گره خورده بود. ابتدا کارخانه ای ساخته می شد و بعد کارگران، حول آن خانه هایی می ساختند و شهری شکل می گرفت. شهری که درواقع سکوی پرتاب کالا بود. امروزه اما بحث نوآوری و خلاقیت در شهرها اهمیت دارد و شهرهای خلاق به همین جهت موردتوجه قرارگرفته اند.

در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان با ناصر یار محمدیان، درباره تأثیر رویدادهای فرهنگی بر توسعه شهر صحبت کردیم و آنچه می خوانید شرح گفت وگوی خبرنگار سرزمین من با این عضو هیئت علمی گروه اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان است:

این روزها واژه کلیدی شهر رویداد محور زیاد شنیده می گردد. دراین باره کمی شرح بدهید.

صنایع خلاق هر شهر به دو دسته ملموس و ناملموس تقسیم می گردد و اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی، صندلی ویژه ای در بحث صنایع خلاق ملموس دارد. صنایع خلاق غیرملموس اما شامل محصولاتی است که جنس فیزیکی ندارد، فرهنگی است و بنیاد و اساس آن را اندیشه و فکر و نوآوری تشکیل می دهد. برگزاری رویدادهای مختلف، فضایی مناسب برای ایجاد این خلاقیت های ناملموس ایجاد می نماید و از همین رو خیلی از شهرهای جهان نگرش توسعه خود را بر پایه برگزاری رویدادهای فرهنگی ای قرار داده اند که یا از گذشتگان خود به ارث برده اند و یا با نوآوری دست به خلق آن ها زده اند. برپایی جشنواره ها و نمایشگاه ها نیز کوشش هایی از همین دست است که شهر را به سمت رویداد محور شدن سوق می دهد.

جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان که سال جاری سی و یکمین دوره آن در اصفهان برگزار می گردد و دبیرخانه آن نیز به تازگی در اصفهان دائمی گردیده، می تواند در کنار صنایع خلاق ملموس، این شهر را به صنایع خلاق ناملموس نیز مجهز کند تا توسعه آن یک گام جلوتر برود.

نقش صنعت سینما در توسعه شهر پررنگ است؟

امروزه صنعت سینما گردش مالی قابل توجهی دارد و تا حد زیادی می تواند به اقتصاد هر شهر و کشوری کمک کند. این صنعت برخلاف دیگر صنایعی که تقاضای بسیار آن ها را دچار محدودیت می نماید چون مبتنی بر فکر و اندیشه است، تنگنای فراوری ندارد و محدود شدنی نیست.

با دستورالعمل ها و اقدامات تحریمی نیز نمی توان جلوی آن را گرفت، چنانچه فیلم اصغر فرهادی، زمانی که اوج تحریم های ایالات متحده علیه ایران در جریان بود، در کشورهای مختلف اکران شد و جایزه اسکار را هم گرفت. این فیلم همان زمانی که نفت و پتروشیمی و دیگر صنایع ما تحریم بود برای ایران ارزآوری داشت. بنابراین توجه به صنعت سینما برای رسیدن به رشد اقتصادی بسیار راهگشاست. ضمن اینکه هر فیلم به نوعی صادرات بار معنایی را نیز بر عهده دارد و به لحاظ فرهنگی شاید این وجه آن از سود اقتصادی هم بااهمیت تر باشد.

این رشد تا چه حد به کیفیت فراوریات سینمایی بستگی دارد؟

تحصیل آثار بلندمدتی که ذکر شد، وابستگی زیادی به کیفیت محصولات ارائه گردیده دارد و از این منظر، سینما یک صنعت خاص به شمار می رود. چراکه در هر مورد دیگر، خریدار می داند کیفیت کالایی که بابت آن پول پرداخت می نماید چقدر است و می تواند ارزیابی کند که هزینه کردن برای آن توجیه اقتصادی دارد یا خیر، اما در سینما تا مرحله آخری که یک فیلم ساخته گردد نمی توان دانست که فیلم باکیفیتی فراوریگردیده یا خیر.

ضمن اینکه مشخص سقف پرداخت یکسان برای فیلم های متفاوت نیز درست نیست و باید قیمت گذاری های دستوری را کنار گذاشت تا سود، تحت تأثیر قیمت قرار نگیرد و رغبت برای مشارکت سرمایه گذاران بیشتر گردد. در سینمای ما میزان فروش عاملی مشخص نماینده است و به همین جهت فیلم سازان به جای بالا بردن کیفیت، کوشش خود را معطوف به لابی کردن برای اکران فیلمشان در زمان تعطیلات عید و... می نمایند. البته بعد از مسئله کیفیت، تنوع دادن به بستر ارائه فیلم ها نیز اهمیت دارد. پرده سینما یک بستر سنتی است و اکنون می توان به ارائه فیلم در سینمای خانگی، شبکه های اینترنتی و سینما در بستر موبایل نیز برای بالا بردن میزان سودآوری اندیشید.

برگزاری رویدادی مثل جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان تا چه میزان در جذب گردشگر و توسعه شهر اصفهان مؤثر است؟

اثر مستقیم و نتیجه کوتاه مدت برگزاری رویدادهای فرهنگی برای هر شهر، جذب گردشگر است. وقتی به ازای هر شب اقامت یک گردشگر، یک سوم اشتغال در شهر ما ایجاد می گردد، از کنار این آمار به سادگی نمی توان گذشت. از سوی دیگر ورود گردشگر با افزایش تقاضا برای محصولات مختلف برابر است و همین امر نیز به توسعه خدمات در شهر اصفهان کمک می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "رویداهایی که گردشگران را به اصفهان می کشانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویداهایی که گردشگران را به اصفهان می کشانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید