سفارت چین در واشنگتن: نسل کشی سرخپوستان یادتان رفته؟!

به گزارش سرزمین من، سفارت چین در آمریکا در مقاله ای با عنوان نسل کشی بومیان آمریکا به وسیله واشنگتن به بیان شواهد و قراین مربوط به این مساله پرداخته و به ادله ای اشاره نموده است.

سفارت چین در واشنگتن: نسل کشی سرخپوستان یادتان رفته؟!

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری Native News Online در گزارشی می نویسد: سفارت چین در واشنگتن دی. سی در مقاله ای با عنوان نسل کشی بومیان آمریکایی به وسیله واشنگتن - حقایق تاریخی و شواهد واقعی نوشته است: بر اساس قوانین بین المللی و قوانین داخلی، آنچه که آمریکا در قبال بومیان این کشور انجام داده، مصداق نسل کشی است.

این مقاله مروری کوتاه و در عین حال کامل از تجربه سرخپوستان آمریکا از زمان اعلام استقلال است.

در ادامه، این مقاله به آنالیز جنایات وحشیانه و نسل کشی علیه بومیان آمریکا به وسیله دولت ایالات متحده و سفیدپوستان می پردازد و به بسیاری از سازمان های غیرانتفاعی، رسانه های خبری و رهبران فکری مستقر در ایالات متحده در خصوص این موضوع اشاره می نماید.

بخش هایی از این مقاله در ذیل آمده است:

سربازان آمریکایی کشتار سرخپوستان را طبیعی و حتی یک افتخار می دانستند و تا زمانی که همه آن ها کشته نشوند، آرام نخواهند گرفت. لفاظی های نفرت انگیز و جنایات مشابه فراوان هستند و به خوبی مستند شده اند….

در 1930، اداره امور بومیان و سرخپوستان آمریکا به عقیم کردن زنان سرخپوست به وسیله برنامه خدمات بهداشت بومیان پرداخت. این عقیم سازی به نام بهداشت زنان سرخپوست انجام گرفت و در بعضی موارد حتی بدون اطلاع زنان بود. داده های آماری نشان می دهد که اوایل دهه 70 میلادی، بیش از 42 درصد از زنان سرخپوست در سن باروری عقیم شده بودند.

شوربختانه، مورخان آمریکایی برای ماستمالی کردن و لاپوشانی این بخش از تاریخ اغلب کوشش مردم آمریکا برای توسعه مالی در مرز های غربی را مورد تمجدید قرار می دهند و ادعا می نمایند که این فرایند بهبود دموکراسی آمریکا را تسریع می بخشد، رونق مالی را تقویت می نماید و به شکل گیری و توسعه روحیه ملی آمریکا یاری می نماید. آن ها هیچ اشاره ای به کشتار وحشیانه بومیان آمریکا نمی نمایند.

این مقاله بعلاوه به مساله مدارس شبانه روزی بومیان و سلب حق رای و بعلاوه ناکامی مدارس آمریکا برای آموزش درباره بومیان آمریکایی به عنوان بخشی از تاریخ این کشور اشاره می نماید و به سناتور پنسیلوانیایی ریک سنتروم به عنوان نمونه ای از این بی تفاوتی اشاره می نماید:

سنتروم علنا گفته: ما ملتی را از هیچ به وجود آوردیم. منظورم این است که اینجا هیچ چیزی نبود، اما به صراحت می گویم که فرهنگ بومی آمریکایی در فرهنگ آمریکایی آنطور که باید وجود ندارد. اظهارات او بیانگر بی تفاوتی به تاثیر بومیان آمریکایی در فرهنگ این کشور است.

پری لینک استاد آموزش نوآورانه ادبیات تطبیقی و زبان های خارجی در دانشکده علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی دانشگاه کالیفرنیا-ریورساید با اشاره به این مقاله گفت: این مقاله به این علت نوشته شده که در روز های سرانجامی ریاست جمهوری دونالد ترامپ دولت واشنگتن سرکوب اویغور ها در چین را نسل کشی می دانست و حالا دولت جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا نیز همان رویه را پی گرفته است. این یک واژه نادرست است که استفاده از آن دولت ها را ملزم می نماید تا دست به اقداماتی بزنند. برای دولتی که چنین برچسبی به آن زده می گردد، خجالت آور است. به نسل کشی رواندا در دهه 1990 اشاره می کنم، زمانی که بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت آمریکا این مساله را اعلام کرد که آیا باید از واژه نسل کشی استفاده گردد یا خیر.

پری لینک بعلاوه ادامه داد: در خصوص اویغور ها هم شما باید بدانید که دولت چین نسبت به وجهه بین المللی خود بسیار نگران است و وقتی از واژه نسل کشی استفاده می گردد بسیار خشمگین می گردد. یکی از راه های مبارزه این است که ببینیم با مردم بومی چگونه رفتار شده است. این یک گزارش خوب است. آمریکایی ها باید از این بابت شرمنده باشند. نسل کشی صورت گرفته است.

با این حال، در حالیکه ایالات متحده در حال حاضر با جنایات گذشته و حال خود در ارتباط با بومیان آمریکا دست و پنجه نرم می نماید، چین، اما در مقابل، اینطور نیست.

پری لینک اضافه کرد: در اصل این گزارش بخشی از کوشش دولت پکن برای لاپوشانی و تغییر مساله نسل کشی اویغورهاست.

اویغور ها یک اقلیت قومی هستند، آن ها به زبانی متفاوت صحبت می نمایند و مسلمان هستند؛ لینک شرح می دهد که چرا آن ها به وسیله دولت هدف قرار گرفته اند. زندگی روزمره در سین کیانگ با بقیه چین بسیار فرق دارد. زمان حتی فرق دارد، زیرا سین کیانگ به طور طبیعی 3-4 ساعت جلوتر از پکن است. (تمام چین در یک منطقه زمانی، به وقت پکن است.)

لینک می گوید: این زمان آنهاست و ساعت رسمی هم وجود دارد، بنابراین حتی در این سطح نیز دو زمان وجود دارد.

لینک بعلاوه گفت، مشکل است که تعداد اویغور های کشته شده را بگوییم، اگرچه آن هایی که در حال حاضر در اردوگاه های کار اجباری هستند بین یک تا دو میلیون نفر می شوند.

در سرانجام این مقاله که در بخش خبری وبسایت سفارت چین در آمریکا آمده، نوشته شده است:

کشتار، جابجایی اجباری، یکسان سازی فرهنگی و رفتار ناعادلانه ای که ایالات متحده علیه سرخپوستان این کشور مرتکب شد، عملا نسل کشی است. این اعمال به طور کامل با تعریف نسل کشی در کنوانسیون سازمان ملل متحد در خصوص پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی مطابقت دارد و صد ها سال تا به امروز ادامه یافته است.

این امر لازم است که دولت واشنگتن از ریاکاری و استاندارد های دوگانه خود در خصوص مسائل حقوق بشر دست بردارد و مسائل شدید نژادی و جنایات در کشور خود را جدی بگیرد.

پری لینک اضافه کرد: من با ایغور ها و بومیان آمریکایی همدردی دارم. آن ها مشابه هم درد و رنج را متحمل شده اند. آن ها هر دو مورد بدرفتاری قرار گرفته اند. آن ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. این مساله یک حس مشترک به آن ها می دهد.

منبع: فرارو

به "سفارت چین در واشنگتن: نسل کشی سرخپوستان یادتان رفته؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفارت چین در واشنگتن: نسل کشی سرخپوستان یادتان رفته؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید