خبرنگاران افزایش اشتغالزایی و فراوری با تکمیل 1400 طرح شاخص صنعتی اصفهان

به گزارش سرزمین من، اصفهان- خبرنگاران- تکمیل هزار و 400 طرح صنعتی و توسعه ای شاخص اصفهان بستر جدید از اشتغالزایی، رونق مالی و جهش فراوری را در این استان فراهم می نماید که با برنامه ریزی نهادهای متولی و سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا شده است.

خبرنگاران افزایش اشتغالزایی و فراوری با تکمیل 1400 طرح شاخص صنعتی اصفهان

به گزارش سرزمین من، اصفهان از حیث تعداد واحد صنعتی رتبه دوم، از لحاظ اشتغال صنعتی رتبه سوم و از نظر تعداد معادن فعال با 860 معدن، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با فراوری حدود 60 درصد از فولاد، قُطب صنایع فولاد کشور، با بیش از 2 هزار و 450 واحد، قُطب نساجی کشور و با بیش از 2 هزار و 600 واحد فعال، قُطب سنگ های ساختمانی، تزیینی و نمای کشور محسوب می گردد.

حدود 27.5 درصد (یک چهارم) از مجموع پنج هزار و 76 طرح صنعتی در دست ساخت این استان پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد دارند که حمایت از فرآیند تکمیل ساخت و راه اندازی آن ها در اولویت برنامه های اقتصادی استان است.

به باور کارشناسان، بهره برداری از این طرح های شاخص نه تنها موجب افزایش میزان فراوری و تامین مواد اولیه برای ساخت محصولات دیگر در استان می گردد بلکه به تکمیل زنجیره فراوری محصولات در کشور نیز یاری می نماید.

کارشناسان معتقدند که اصفهان دارای ظرفیت بسیاری در بخش های مختلف اقتصادی است که اگر موانع موجود برداشته و فرایندهای مورد احتیاج تسهیل گردد شاهد رونق هرچه بیشتر و حدوث اتفاق های خوب در آن خواهیم بود.

نامگذاری سال 1399 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال جهش فراوری نشانگر اهمیت نقش اقتصاد در سرنوشت کشور است و سرمایه گذاری به عنوان خمیرمایه فراوری و بهره وری، اصل مهم و کلیدی در اقتصاد پویاست که علاوه بر تحرک بخشی به این بخش ارتقای سطح زندگی افراد جامعه را به دنبال دارد.

حفظ واحدهای صنعتی و فراوریی موجود و حمایت از واحدهای صنعتی غیرفعال و بازگرداندن آنها به چرخه فراوری، از برنامه های مهم دولت محسوب می گردد و احیای این واحدها بعنوان راهکاری موثر در راستای توسعه اصفهان است که می تواند به اقتصاد این استان رونق بیش از پیش ببخشد.

دولت یازدهم و دوازدهم در سال های اخیر با حمایت از واحدهای صنعتی مانند اجرای طرح های رونق و رفع موانع فراوری، ارائه بسته های حمایتی و تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط و طرح اشتغال فراگیر، راهبرد حمایت از فراوری داخلی و کاهش نرخ بیکاری را در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، این استان سال گذشته رتبه نخست کشور در جذب تسهیلات تبصره 18 و رونق فراوری را کسب کرد و حدود 850 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای فراوریی استان پرداخت شد.

لزوم تکمیل طرح های صنعتی بالای 60 درصد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، با بیان اینکه طرح های صنعتی بالای 60 درصد باید هرچه زودتر تکمیل شوند گفت: با بهره برداری از این طرح ها تعداد واحدهای فعال این استان در بخش صنعت به 14 هزار واحد خواهد رسید.

ایرج پیروز در گفت و گو با سرزمین من با اشاره به نامگذاری سال 99 با عنوان جهش فراوری اضافه نمود: طرح های صنعتی بر اساس پیشرفت فیزیکی رده بندی شد و برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند.

وی با بیان اینکه این طرح ها برای مطرح شدن در کمیته وام باید حدود 60 درصد پیشرفت داشته باشند ادامه داد: انجام مراحل دیوارکشی زمین، احداث سوله و تکمیل زیرساخت های آب، برق و گاز باید صورت گرفته باشد.

اصفهان در طرح های صنعتی آماده بهره برداری رتبه اول کشور را دارد

پیروز گفت: استان اصفهان در زمینه طرح های صنعتی آماده بهره برداری با پیشرفت بالای 60 درصد رتبه اول کشور را در اختیار دارد.

به گفته وی این استان با 75 شهرک صنعتی دولتی و 10 شهرک صنعتی خصوصی نیز از صندلی اول کشور از نظر شهرک های صنعتی در کشور برخوردار است و در بخش معدن هم با 162 پروانه اکتشاف، 37 گواهی کشف و 834 پروانه بهره برداری از نظر معادل فعال رتبه اول کشور را دارد.

رییس سازمان صمت اصفهان با بیان اینکه حمایت از شرکت های کوچک، متوسط و واحدهای صنفی از اولویت های امسال این سازمان است، توضیح داد: خارج کردن واحدهای فراوریی از رکود و حل مسائل و مسائل آنها در بخش های مختلف بویژه در روزهایی که با شیوه کرونا روبه رو هستیم با جدیت دنبال خواهد شد.

اشتغالزایی 65 هزار نفر با تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی

جانشین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: این استان از نظر تعداد طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد با تعداد کل یک هزار و 694 طرح و سرمایه گذاری 17 هزار میلیارد تومانی رتبه اول کشور را در بین استان های کشور دارد.

ابراهیم جلیلی در گفت و گو با خبرنگار سرزمین من اضافه نمود: در صورت تامین 17 هزار میلیارد تومان اعتبارات مورداحتیاج برای تکمیل و بهره برداری از طرح های نیمه تمام با پیشرفت بالای 60 درصد موجود، اشتغالزایی برای بیش از 65 هزار نفر در استان ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: استان اصفهان دارای هشت هزار و 692 واحد فعال با سرمایه گذاری 31 هزار میلیارد تومان است که از نظر تعداد واحد و سرمایه گذاری صورت گرفته، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده که با جذب این سرمایه گذاری ها بیش از 266 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد خواهد شد.

جلیلی افزود: سرمایه گذاری های صورت گرفته در طرح های نیمه تمام بیشتر در گروه محصولات فولادی، فرش ماشینی، نساجی و پوشاک، مواد و محصولات شیمیایی، سیمان، سنگ، نسوزها، کاشی و سرامیک، آجر قطعات خودرو و لوازم خانگی است.

ضرورت توجه به واحدهای صنعتی

جانشین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت:دولت باید برای تحقق جهش فراوری در حوزه های سرمایه در گردش، سرمایه ثابت و نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی استان به آنها یاری کند.

وی اظهارداشت: به طور قطع شیوع ویروس کرونا آثار منفی بر همه بخش های اقتصاد کشور گذاشته و بسیاری از کسب و کارها و مشاغل بخصوص در بخش فراوری زیان قابل توجهی را متحمل شدند.

جلیلی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت برای یاری به چرخه فراوری استان و حرکت در راستای تحقق جهش فراوری، پیگیری هایی را در زمینه چک های برگشتی فراورینمایندگان به وسیله ستاد تسهیل و رفع موانع فراوری و با استفاده از ابزارهای در اختیار خود دنبال نموده است.

جانشین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان توضیح داد: بسیاری از صنایع و واحدهای صنعتی در این ایام فراوری کردند اما در عمل برای عرضه محصولات خود با مشکل جدی روبرو شدند که این سازمان پیگیری های لازم برای رفع مسائل این بخش ها را انجام داده است.

فرمانداران برای احیای واحدهای فراوریی راکد اقدام نمایند

استاندار اصفهان از فرمانداران خواست واحدهای فراوریی راکد و نیمه فعال استان را احصا و برای فعالسازی این واحدها تدبیر اصولی بیندیشند.

عباس رضایی اضافه نمود: کارگروه تسهیل و رفع موانع فراوری ظرفیت مناسبی برای حل مسائل واحدهای فراوریی استان دارد.

وی اعلام کرد: باید شورای سرمایه گذاری شهرستان های استان اصفهان بیش از پیش فعال شوند.

رضایی گفت: واحدهای تملیکی توسط بانک ها مشخص تکلیف و نتیجه به استانداری ارجاع داده گردد.

مشخص تکلیف شماری از طرحهای غیر فعال تا خاتمه امسال

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: با فعال سازی طرح های راکد و غیر فعال استان بر اساس برآوردها دست کم بیش از 10 هزار شغل ایجاد خواهد شد.

سیدحسن قاضی عسگر در گفت و گو با سرزمین من و راه اندازی این طرح های راکد و غیر فعال را ارزشمند دانست و گفت : این مهم با یاری خانه صنعت و معدن در حال اجرا است.

وی ادامه داد: از مجموع یک هزار و 177 طرح راکد و غیر فعال استان، تعداد زیادی فعال شده و امروز طرح های غیر فعال به کمتر از 400 مورد کاهش یافت و آنالیز های لازم برای فعال سازی این تعداد نیز در حال اجرا است و امیدواریم تا خاتمه امسال مشخص تکلیف گردد.

قاضی عسگر با بیان اینکه خانه صنعت معدن، اتاق بازرگانی و سازمان صنعت معدن و تجارت استان بدنبال این هستند تا این طرح ها به نتیجه برسند، افزود: ایده بعضی از این طرح ها تاریخ مصرف گذشته است و باید سرمایه گذار برای آنها پیدا گردد اما بعضی از آنها مسائل و مسائل خاصی دارند که باید مسائل آنها را به وسیله کارگروه تسهیل و رفع موانع فراوری و یا به وسیله تامین اقتصادی رفع گردد.

وی با اشاره به اینکه صنایع نیمه تمام استان باید هر چه سریعتر به اتمام برسند، اعلام کرد: بسیاری از طرح های نیمه تمام استان با افزایش نرخ دلار، اقتصادی شد و یکی پس از دیگری افتتاح می شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: بعضی از طرح های نیمه تمام با مسائل عدیده ای روبرو هستند که آسیب شناسی و پیگیری های لازم برای بیش از 15 مورد از این طرح ها صورت گرفته و از یک ماه گذشته تا کنون یکی پس از دیگری مورد افتتاح و بهره برداری قرار می گیرند.

وی اضافه نمود: برای رفع مشکل بعضی از این طرح ها مجبور به برخورد و تغییر با مدیران شدیم تا کارها را به پیش ببریم.

قاضی عسگر بیان نمود: مسائل مختلفی در سر راه صنایع ایجاد شده بود که بعضی از این مسائل و مسائل از 19 سال پیش آغاز شد و ادامه داشت که امروز با افتخار اعلام می کنیم که این مسائل رفع شده و در نهایت به روشی برای کنترل و بازگرداندن این طرح ها به چرخه فعالیت دسترسی پیدا کردند که بسیار ارزشمند است.

وی اضافه نمود: بدنبال تبدیل راهکارهای حل مسائل و مسائل صنایع استان، به موضوع آموزشی هستیم و آسیب شناسی های لازم در این زمینه صورت گرفته و پرده نگارهای (پاورپوینت) مناسبی از آن تهیه و در ستاد اقتصاد مقاومتی، شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح خواهیم کرد تا از این تاخیرها عبرت بگیریم و دیگر چنین مسائلی تکرار نگردد و تعداد آنها کاهش پیدا کند.

حفظ و احیای واحدهای فراوریی مهمترین برنامه دولت

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان با تاکید بر اینکه حمایت از صنایع کوچک و متوسط بویژه در شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا از اولویت های استان اصفهان است، اظهارداشت: حفظ واحدهای صنعتی موجود و احیای واحدهای فراوریی غیر فعال از مهمترین برنامه های دولت یازدهم و دوازدهم است که برای این کار مسائل آنها شناسایی و برای رفع آن اقدام می گردد.

محمد جواد بگی در گفت و گو با سرزمین من اضافه نمود: مسائل بخش های صنعتی و فراوریی با توجه به مسائل اقتصادی کشور ناشی از تحریم های ظالمانه غرب و شیوع این ویروس اضافه نموده شد که به منظور تحقق جهش فراوری باید با حمایت های ویژه از بخش های صنعتی، به رشد اقتصادی استان و کشور یاری کنیم.

وی با بیان اینکه این حمایت ها به روش های مختلف مانند ارائه بسته های حمایتی و تسهیلات به صنایع به وسیله سامانه بهین یاب و آنالیز و پیگیری مسائل آنها در کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع فراوری صورت می گیرد، اعلام کرد: تعدادی از واحدهای احیا شده در امسال به وسیله دریافت تسهیلات با ثبت نام در این سامانه مورد حمایت قرار دریافتد.

بگی با اشاره به اینکه مسائل بعضی از این واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع فراوری آنالیز و پیگیری شد، افزود: این واحدهای صنعتی به دلایل مختلف تعطیل شده بودند اما پس از دریافت تسهیلات و تحقق تامین سرمایه در گردش یا نوسازی ماشین آلات و تجهیزات یا به وسیله روش های دیگر راه اندازی مجدد شدند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی اصفهان ادامه داد: تعدادی از این واحدها نیز مسائلی مانند اقتصادیات و بیمه داشتند که به وسیله کارگروه رفع موانع فراوری پیگیری و رفع شد و از شرایط غیر فعال، خارج و فعال شدند.

کارشناسان معتقدند: اصفهان دارای ظرفیت بسیاری در بخش های مختلف اقتصادی است که اگر موانع موجود برداشته و فرآیندهای مورداحتیاج تسهیل گردد شاهد رونق هرچه بیشتر و حدوث اتفاق های خوب در آن خواهیم بود.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد و سهم آن در صنعت کشور 11 درصد، سرمایه گذاری 10 درصد، اشتغال صنعتی 8 درصد و رتبه اش در طرح های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن کشور، اول و از نظر ذخایر معدنی، دوم است.

بر اساس آخرین آمار، یک میلیون و 90 هزار نفر کارگر بیمه شده در اصفهان وجود دارد که با در نظر دریافت خانواده هایشان، 64 درصد از جمعیت این استان را تشکیل می دهند.

بر اساس آمار سال 98، چهار میلیون و 455 هزار نفر در این استان در زُمره جمعیت بالای 10 سال قرار دارند که از بین آنها، یک میلیون و 652 هزار نفر با سهم 37 درصد از کل جمعیت فعال، شاغل محسوب می شوند.

اصفهان با بیش از 9 هزار واحد فراوریی کوچک و عظیم با سرمایه 221 هزار میلیارد ریال و اشتغال 263 هزار نفر، حدود 840 معدن در حال بهره برداری با سرمایه بیش از 10 هزار میلیارد ریال و حدود 180 هزار واحد صنفی، صنعتی ترین استان کشور بشمار می رود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران افزایش اشتغالزایی و فراوری با تکمیل 1400 طرح شاخص صنعتی اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش اشتغالزایی و فراوری با تکمیل 1400 طرح شاخص صنعتی اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید