آمارهای مددجویان مبتلا به کرونا در بهزیستی، محدودیتهای تردد به آسایشگاه ها

به گزارش سرزمین من، رییس سازمان بهزیستی کشور از ابتلای 1717 نفر از مددجویان این سازمان به کرونا از بین 70 هزارنفر از معلولان، سالمندان، خردسالان، بیماران و افراد دارای اعتیاد و ... اطلاع داد.

آمارهای مددجویان مبتلا به کرونا در بهزیستی، محدودیتهای تردد به آسایشگاه ها

به گزارش سرزمین من، وحید قبادی دانا با تشریح آمارهایی از تعداد پرسنل و افراد و مراکز تحت پوشش بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی 21 هزار نفر پرسنل دارد و حدود 100 هزار همکار در مراکز غیردولتی داریم. 15هزارمهدکودک و 3300 مرکز مشاوره تحت نظر ما فعالیت دارند.

هزینه نگهداری ماهانه هر سالمند در مراکز نگهداری

وی با اشاره به اقدامات این سازمان در زمان شیوع کرونا گفت: وقتی کرونا در چین شایع شد، ما دیدیم که بیشترین موارد در معرض ابتلا سالمندان هستند. در مراکز نگهداری از سالمندان که توسط خیریه ها و مراکز غیردولتی به صورت شبانه روزی اداره می گردد و تحت نظر و برنامه ریزی سازمان بهزیستی است، به ازای هر نفر 945 هزار تومان در ماه یاری هزینه نگهداری پرداخت می گردد، گرچه هزینه بیش از اینهاست.

ابلاغ اولین بخشنامه بهزیستی به مراکز برای کنترل کووید-19 در پنجم بهمن ماه

محدودیت ترددها به مراکز نگهداری

وی با بیان اینکه در مراکز ما حدود 70 هزار نفر به صورت شبانه روزی نگهداری می شوند، ادامه داد: اقدامی که همکاران ما انجام دادند، زودهنگام بود. یعنی همزمان با شیوع بیماری در چین و در تاریخ پنجم بهمن ماه اولین بخشنامه سازمان بهزیستی برای کنترل کووید-19 به مراکز ابلاغ شد که این فرایند ادامه پیدا کرد و تا کنون 80 بخشنامه و دستورالعمل مختلف بسته به شرایط مختلف ارسال شد.

ویروس کرونا چگونه وارد مراکز شد؟

رییس سازمان بهزیستی کشور اضافه نمود: ما مهدهای کودک و مراکز توانبخشی روزانه را تعطیل کردیم تا پیشگیری گردد. مراکز نگهداری شبانه روزی را هم قرنطینه کردیم. اتاق ایزوله ایجاد شد و رفت و آمدها را چه برای خیرین و چه برای خانواده ها محدود کردیم. دستورالعمل هایی در خصوص تغذیه، حفظ فاصله گذاری و ... صادر کردیم. با برنامههای اجرا شده و ایزولاسیون و قرنطینه زودهنگام به نتایج خوبی رسیدیم و متاسفانه در تمام مراکزی هم که آلوده شد تقریبا می توانم بگویم به جز چند مورد استثناء، ورود ویروس به وسیله پرسنل بود. پرسنلی که بدون علامت هم بودند.

قبادی دانا اضافه نمود: در این مراکز هم دیدار ممنوع شدند و هم پذیرش ممنوع شدند، مگر در مواردی خاص باحکم قضایی که این افراد هم باید دو هفته در اتاقهای ایزوله قرار بگیرند و بعد وارد فضاهای عمومی شوند.

تمهیدات ویژه بهزیستی برای دور زدن کرونا

وی ادامه داد: ما از روز سوم اسفند ماه یعنی فردای روز انتخابات برای تمام مراکز نگهداری شبانه روزی مبالغی را در کارت تمام متولیان مراکز شارژ کردیم تا ماسک و مواد ضدعفونی نماینده تهیه نمایند. در اسفندماه هنوز خیلیها در حال و هوای کرونا نبودند اما ما تمهیدات ویژه داشتیم. در همان اواخر اسفند ماه بود که علاوه بر یارانهای که پرداخت می گردد، مبلغ 500 هزار تومان به عنوان سرانه تهیه اقلام بهداشتی مجدا شارژ شد که این اقدام به تامین اعتبار 24 میلیاردی انجام شد.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه پزشکان، پرسنل و ... در مجموعه بهزیستی واقعا زحمت طاقت فرسا کشیدند، ادامه داد: ما الان مراکزی داریم که بیش از 1000 مددجو در آن نگهداری می گردد و خوشبختانه تا به امروز هیچ مورد کرونایی در آنجا گزارش نشده است.

جدیدترین آمارها از بهبودی و مرگ مددجویان مبتلا به کرونا

قبادی دانا ادامه داد: در مجموع از بین 70 هزارنفری که عرض کردم، تست 1717 نفر از ابتدای شیوع کرونا تا الان مثبت شده که شامل معلولان، سالمندان، خردسالان، بیماران و افراد دارای اعتیاد و ... هستند. 753 نفر از این افراد همچنان تحت درمان هستند و 820 نفر خوب شدند. متاسفانه 144 نفر هم تا به امروز فوت شدند که اکثریت قریب به اتفاق سالمند بودند و بین فرزندان تحت پوشش نیز هیچ مورد فوتی نداشتند.

وی در خصوص مبالغ واریز شده نیز گفت: این مبالغ به حساب شخص نیست بلکه به حساب مراکز نگهداری از این افراد واریز شده است.

میزان مستمری پرداختی

رییس سازمان بهزیستی در خصوص میزان واریز یاری هزینهها ازسوی بهزیستی نیز گفت: طبق ماده 79 قانون برنامه ششم توسعه باید برای کسانی که تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد هستند، 20 درصد مبلغ حداقل حقوق ماهانه به اینها پرداخت گردد. این مبلغ در گذشته خیلی کمتر بود و مثلا در سال 96 حدود 53 هزار تومان برای هر فرد بود، اما الان این رقم از محل سازمان هدفمندی یارانهها افزایش یافت؛ یعنی الان برای یک فرد تحت پوشش سازمان بهزیستی مبلغ 63 هزار تومان از محل اعتبارات بهزیستی و همچنین مبلغ 108 هزار تومان نیز از محل هدفمندی یارانه ها واریز می گردد. این حداقل مبلغ برای یک نفر است. مثلا خانواده 4 نفره یک 120 هزار تومان و یک 416هزار تومان می گیرد که به این مستمری می گویند.

قبادی دانا با بیان اینکه این مبلغ بیش از 500 هزار تومان نسبت به سال 96، بین سه تا پنج برابر شده است، اظهار کرد: اما شرایط تورمی و گران شدن قیمتها کمرشکن است. همه این مبالغ هم ناچیز است. کسانی که تحت پوشش بهزیستی هستند هم احتیاجمندند و هم احتیاجهای خاص دارند. مثلا فرد دارای معلولیت احتیاج به تجهیزات و مواد خاص هم دارد. به عنوان مثال ما 27هزار معلول ضایعه نخاعی در کشور داریم که تحت پوشش بهزیستی هستند که علاوه بر مستمری برای هرکدام از اینها در ماه 200 هزار تومان حق پرستاری داده می شد که کوشش کردیم این مبلغ 2.5 برابر گردد که البته این هم کم است. یا مثلا برای تهیه مواد ضدعفونی نماینده و بهداشتی توانستم رقم پرداختی را دو برابر نموده و به حدود 160 هزار تا 200 هزار تومانی برسانیم. اینها برای مددجویان در مناطق کمتر برخوردار بسیار یاری نماینده است و می تواند بخشی از مسائل را حل نماید.

پاسخی به چرایی راه سخت فرزند دریافت از بهزیستی

وی درباره اینکه چرا فرزنددریافت (فرزندخواندگی) از بهزیستی سخت است، اظهارکرد: بحث فرزندخواندگی یکی از مواردی است که دنبال می کنیم و در این میان نگاه ما این است که بهترین محل برای پرورش هر فردی خانواده است، اعم از سالمند، معلول و ... . اگر فرزند بیسرپرستی هم باشد که سرپرست موثری ندارد باید به یک خانواده سپرده گردد اما باید صلاحیت آن فرد طوری باشد که بتواند نگه داری کند.

قبادی دانا اضافه نمود: حالا فرزندی که جز خداوند کسی را ندارد و دولت و مملکت متولی وی هستند، ما وظیفه داریم خیلی دقت کنیم. قانونگذار هم شرایط را تعیین نموده و حتما باید با حکم قضایی باشد و دادستان تایید کند، باید خانواده تحت مددکاری قرار بگیرند. البته قبول دارم که برخی شرایط هم سخت بوده و ما داریم مواردی را که اگر قانون اجازه دهد تسهیل می کنیم. الزاما یک خانواده پولدار پدر و مادر خیلی خوبی برای یک فرزند نخواهند بود و ممکن است یک خانواده متوسط بتوانند به خوبی فرزند را پرورش دهند.

تعداد متقاضیان فرزندخواندگی از تعداد فرزندان قابل واگذاری بیشتر است

وی از راه اندازی سامانه ملی فرزندخواندگی اطلاع داد و گفت: این سامانه برای به حداقل رساندن رفت و آمد و دردسرها و برخی وقت ها پارتی بازیها و ... ایجاد شده است. تعداد متقاضیان فرزندخواندگی از تعداد فرزندان بی سرپست و کسانی که شرایط سپردن به خانواده ها را دارند بیشتر است. البته برخی بچهها هم هستند که شرایط فرزندخواندگی را ندارند مثلا پدر و مادر در زندان است یا پدر اعتیاد دارد. خب اینها برمیگردند، ما اگر اینها را به یک خانواده بدهیم و بعد پدر و مادر بیایند و فرزندشان را بخواهند فیلم هندی می گردد. باید جوانب مختلف سنجیده گردد.

قبادی دانا اضافه نمود: ما 40 سال است داریم این کار را می کنیم و به لحاظ اداری باید سازوکاها تسهیل گردد. ما این کار را کاملا تخصصی انجام می دهیم و اینطور نیست که سنگ اندازی کنیم. در 9 سال اخیر 10 هزار فرزند ما به فرزندخواندگی سپرده شده است. این فرایند بسیار سخت و پیچیده بود.

پرداخت یاری هزینه نگهداری به خانوادههای جایگزین فرزندان بهزیستی

وی ادامه داد: همین حالا از 26 هزار فرزند، 16 هزار تا در خانواده جایگزین مانند عمو و عمه و ... هستند که دولت از دهه فجر پارسال 650 هزار تومان یاری خرج به اینها میدهد. حدود 10 هزارنفر در مراکز و شیرخوارگاه ها به شبه خانوادهها سپرده شده و فرزندان دیگر مثل فیلمها در آسایشگاه و یتیم خانه نیستند. یعنی 10تا 15 تا از این بچهها با یک شبه پدر و مادر هستند و کنار مددکاران هستند و دولت ماهانه مبالغی را برای نگهداری این افراد به حساب خیریهها واریز میکند که آنها هم بخشی را تامین میکند.

قبادی دانا در انتها با اشاره به شرایط کرونایی و سختیهای آن برای مردم گفت: خواستم بدانید که بسیاری از افراد دارای معلولیت ما در تمام عمر شرایطی مانند دوران کرونا دارند. آنها نمی توانند به راحتی سوار تاکسی و اتوبوس شوند. برای تردد در شهر و معابر مشکل دارند و طراحی بانک مغازه و... برایشان مناسب نیست. امیدوارم در طراحی شهرها و امکانات به افراد معلول رسمیت بدهیم. شرایط را برای افراد معلوم مناسب سازی کنیم و این حق آنهاست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آمارهای مددجویان مبتلا به کرونا در بهزیستی، محدودیتهای تردد به آسایشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمارهای مددجویان مبتلا به کرونا در بهزیستی، محدودیتهای تردد به آسایشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید