یک توصیه کلیدی برای اینکه چاق نشوید

به گزارش سرزمین من، تحقیقات نشان می دهد که هر چه دیرتر غذا بخورید، احتمال افزایش وزن نیز بیشتر می گردد. محققان دانشکده پزشکی هاروارد در خصوص رابطه زمان بندی وعده های غذایی بر افزایش وزن دریافتند که دیرخوردن باعث ایجاد اثرات منفی فیزیولوژیکی می گردد و خطر چاقی را افزایش می دهد.

یک توصیه کلیدی برای اینکه چاق نشوید

طبق گزارش هاروارد، در این مطالعه 16 نفر (11 مرد و 5 زن) دارای اضافه وزن مورد ارزیابی قرار گرفتند. این افراد در دو گروه تقسیم شدند؛ یکی با وعده غذایی برنامه ریزی شده و در زمان مشخص و دیگری با وعده غذایی تقریباً چهار ساعت دیرتر از اولی. محققان در طول تحقیق، میزان گرسنگی و اشتهای شرکت کنندگان را ثبت کردند، نمونه های خون زیادی گرفتند و مصرف انرژی افراد را میزان گیری کردند. علاوه بر این، آن ها از بافت چربی شرکت کنندگان به منظور مقایسه الگو های ژنی نمونه برداری کردند.

یک توصیه کلیدی برای اینکه چاق نشوید

نتایج نشان داد حتی چهار ساعت دیرتر خوردن وعده غذایی (نسبت به زمان مقرر) هم تفاوت چشمگیری در میزان گرسنگی، نحوه کالری سوزی بعد از غذا خوردن و نحوه ذخیره چربی در بدن دارد.

بر اساس نتایج این مطالعه، دیر غذا خوردن بر سطح دو هورمون تنظیم گرسنگی در بدن، یعنی گرلین و لپتین، نیز تأثیر می گذارد. گرلین که در معده فراوری می گردد، به مغز سیگنال می دهد که شما گرسنه هستید، در حالی که لپتین (هورمونی که در سلول های چربی ایجاد می گردد)، به مغز می گوید که چه زمانی سیر هستید. محققان دریافتند که دیر غذا خوردن باعث کاهش 16 درصدی هورمون لپتین و افزایش 34 درصدی هورمون گرلین می گردد.

افزون بر اینه، نمونه برداری های صورت گرفته در طول تحقیق هم مزید بر دلیل بود؛ چرا که ثابت کرد دیر غذا خوردن، چندین ژن مسئول تجزیه لیپید ها (ترکیباتی مانند اسید های چرب) را کاهش می دهد.

منبع: فرارو

به "یک توصیه کلیدی برای اینکه چاق نشوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک توصیه کلیدی برای اینکه چاق نشوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید