گردشگری هنری می تواند به توسعه پایدار یاری کند

به گزارش سرزمین من، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، گردشگری هنری می تواند به توسعه پایدار یاری کند.

گردشگری هنری می تواند به توسعه پایدار یاری کند

سیده محبوبه کاظمی دولابی با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری در حوزه توریستی هنری گفت: صنعت توریستی به عنوان پیشران مالی و موتور محرکه توسعه پایدار جوامع شناخته می گردد. در بین شاخه های مختلف توریستی آنچه امروزه بیش از پیش مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران قرار گرفته؛ توریستی هنری است که جزو توریستی فرهنگی و میراث نیر طبقه بندی می گردد. بر همین اساس پرداختن به این بخش از توریستی اهمیت وافری دارد و می تواند به پیشرفت کشور یاری کند، چرا که کشور ما دو تمدن بزرگ ایرانی اسلامی را در پیشینه دارد و تبلور این دو تمدن بزرگ منجر به فراوری آثار هنری، معماری و صنایع دستی شده که در کمتر کشوری شاهد چنین پدیده ای هستیم.

از همین جهت است که آثار هنری ایرانی اسلامی تا به این مقدار برای مردم جهان و مخاطبان و توریستان مجذوب نماینده است.

کارآفرین توریستی هنری درباره نسبت توسعه پایدار و صعنت توریستی اضافه نمود: صنعت توریستی به عنوان یکی از عوامل موثر در توسعه اجتماعی، فرهنگی و مالی کشورها محسوب می گردد. برخی از کارشناسان مالی تا آنجا موضوع توریستی را پر اهمیت جلوه می دهند که آن را با واژه توسعه پایدار مترادف می دانند. از این رو بسیاری از کشورها هر ساله مبالغ چشمگیری از بودجه خود را صرف بسترسازی و توسعه پایدار صنعت توریستی می نمایند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقسام صنعت توریستی در بخش هنری و فرهنگی نهفته است، گفت: یعنی یکی از راههای توسعه پایدار این صنعت پرداختن به هنرها و توسعه توریستی هنری است. از طرفی هنر در ابعاد مختلفی قابل ردیابی است، هم هنرهایی که ریشه در سنت های کهن ایرانی اسلامی دارند و هم هنرهای معاصر امروز که مخاطبان خاص خودش را دارد. گاهی هم پیوند این ابعاد مختلف را شاهد هستیم. به طور کلی از هر منظری که به موضوع نگاه کنیم هنر می تواند راهگشای توسعه پایدار باشد. در کشور ما توریستی هنری چون عموما می تواند مبتنی بر منابع فرهنگی ایرانی اسلامی باشد می تواند به توسعه پایدار یاری کند.

کاظمی دولابی درباره اجزا و عناصر توریستی هنری شرح داد: اجزا و عناصر توریستی هنری شامل هر آن چیزی است که به هنر مرتبط می گردد. از بناها و آثار معماری کلاسیک گرفته تا بازارهای صنایع دستی و فرش، در سالهای اخیر موزه ها، تئاترها، کنسرت ها و نمایشگاه ها، گالری ها، جشنواره های هنری و حتی حراج های هنری نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

کارآفرین توریستی هنری پیرامون اینکه توریستی هنری می تواند به توسعه پایدار یاری کند، تاکید نمود: کنسرت ها، جشنواره های هنری، گالری ها و نمایشگاه ها و حراج ها در ربع قرن اخیر بیش از پبش مورد توجه بوده و توریستان بیش از پیش تمایل دارند از این مقاصد بازدید به عمل آورند. گاهی هم شاهد هستیم که در فضای معماری های کلاسیک و باستانی کنسرتها یا نمایشهایی برگزار شده است که در کشور ما هم طی سالهای اخیر شاهد چنین رویکردی هستیم، به طور کلی در توریستی هنری منابع قابل جابجایی هستند و به همین علت از نمایشگاه ها، حراج ها، جشنواره ها، کنسرت ها و برنامه های هنری رویداد محور میتوان برای جذب توریست یاری گرفت.

وی با بیان اینکه توریستی هنری عمری به درازای توریستی دارد، گفت: بازدید توریستان از بناهای تاریخی و آداب فرهنگی اقوام مختلف همیشه برای توریستان مجذوب نماینده بوده و همچنان هم از اهمیت بسیاری برخوردار است، براساس گزارش سازمان جهانی توریستی، توریستان علاقه دارند برای تعامل با فرهنگ های نو و یافتن مقاصد نو، انواع تجربه های بی نظیر مانند شرکت در جشنواره ها، تماشا آداب و رسوم محلی، تماشا گالری های هنری و غیره را تجربه نمایند. کشور ما هم به واسطه خرده فرهنگ های مختلفی که در بر می گیرد مثل یک قالی هزار نقش از قومیت هاست که هر کدام آداب و سنتهای خاص خود را دارند که بسیار مجذوب نماینده و معنادار هستند.

کاظمی دولابی درباره تورهای توریستی هنری گفت: جشنواره های فصلی، آئینی، هفته های فرهنگی و موضوعی، کارگاه های زنده هنری، نمایش نحوه فراوری آثار هنری و صنایع دستی و البته جشنواره های گروهی، تورهای تخصصی آموزشی، خلاقیت پردازی، تاریخ هنر، نمایشگاه فرهنگ و معماری، شناخت ارکان هنری، سبک شناسی هنری، موسیقی شناسی، فراوری صنایع دستی، کارگاه ها و نمایشگاه های عکاسی موضوعی، تئاترها و اجراهای نمایش از نمونه های پیروز تورهای هنری هستند.

کارآفرین توریستی هنری گفت: نکته بسیار مهم توریستی هنری اختصاصی بودن هنر و ریشه داشتن آن در فرهنگ کشورها و اقلیم بومی آن منطقه است که آنها را متفاوت و متمایز از سایر نقاط جهان می نماید که البته کشور ما در این زمینه دارای ریشه های بسیار عمیقی است.

کاظمی دولابی توضیح داد: هنرهای ایرانی اسلامی عموما برای توریستان بسیار مجذوب نماینده است. بازارهای متعددی در شهرهای مختلف برای صنایع دستی و هنرهای ایرانی اسلامی وجود دارد و هم خود شهرها فضاهایی دارند که با این نوع آثار هنری گره خورده است. هنر و زندگی در فرهنگ ایرانی اسلامی درهم تنیده و زنده است و برای عموم توریستان بیشتر از هر موضوعی مجذوب نمایندهیت دارد.

وی به چالش های توسعه پایدار مالی در دو حوزه هنر و توریستی گفت: توسعه توریستی هنری احتیاج به یک هدف و اولویت مشترک و تفکر نظام مند دارد تا منجر به یک برنامه و منظره مشترک در بخش خصوصی و دولتی گردد. از طرفی مفاهیم و تعاریف مشترکی از توریستی هنری باید تدوین و تبیین گردد. ضمن اینکه بعد از هدف گذاری و ارائه تعریف مشترک احتیاجمند برنامه ریزی و تفاهم و انضباط فکری در مدیریت اجرایی توریستی هنری هستیم تا کمتر دچار تغییر روندها و تصمیم گیری ها باشیم.

کارآفرین توریستی هنری تاکید نمود: روند توریستی هنری تنها منحصر به کشورهای پیشرفته و پیشرفته نیست، امروزه در سراسر جهان مورد توجه است، ما هم اگر به توسعه پایدار توریستی هنری می اندیشیم ابتدا این مفهوم باید مورد توجه نهادها و کارگزاران بخش توریستی کشور قرار گیرد تا از حداکثر ظرفیتهای موجود به برترین شکل استفاده گردد، ایران با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی و آثار باستانی بیشمار از جمله کشورهایی است که می تواند یک از بازیگران اصلی در جذب توریستان خارجی برای مقاصد هنری و فرهنگی باشد که در وهله اول ضروری است یک برنامه منسجم برای جذب توریستان با اتکا به تبلیغات و بازاریابی صورت گیرد و رونق صنعت توریستی را در سالهای آینده تحقق بخشد.

منبع: همگردی

به "گردشگری هنری می تواند به توسعه پایدار یاری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری هنری می تواند به توسعه پایدار یاری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید