پیش بینی مهم درباره شرایط بازار نفت

به گزارش سرزمین من، خبرنگاران : یک روز بعد از برگزاری کنفرانس ویدئویی وزرای نفت و انرژی ائتلاف اوپک پلاس، بهای هر دو شاخص جهانی نفت خام نسبت به معاملات روز قبل، اندکی پایین تر آمد.

پیش بینی مهم درباره شرایط بازار نفت

به گزارش سرزمین من به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته و تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16 به وقت تهران)، هر بشکه نفت خام برنت 26 سنت کاهش قیمت داشت و به 36/ 42 دلار رسید. شاخص نفت خام آمریکا نیز 23 سنت کاهش قیمت داشت و به 60/ 40 دلار بر بشکه رسید. قیمت نفت در معاملات روز گذشته، پس از سه روز افت مداوم به دلیل نگرانی از گسترده تر شدن موج دوم شیوع کرونا، تغییرات محدودی داشت. کند شدن فرایند بهبود تقاضا از مهم ترین آثار فراگیر شدن موج دوم کروناست. نگرانی ها از بازگشت آهسته تقاضا به سطوح پیش از شیوع کرونا در حالی است که تولیدات لیبی نیز راه بازگشت به بازار را در پیش گرفته اند. در این میان اظهارنظر ناامیدکننده وزیر نفت روسیه نیز به تردیدهای بازار دامن زده است.

الکساندر نواک، روز دوشنبه به کانال تلویزیونی Rossiya-24 گفت: به طور معمول تقاضا برای سوخت در زمستان کاهش پیدا می کند؛ بنابراین در زمستان شاهد بلاتکلیفی بیشتری در بازار نفت خواهیم بود. او همچنین گفت: قیمت های فعلی نفت خام با وضعیتی که در آن قرار داریم، مطابقت دارد.

بازگشت ابرهای تیره

براساس گزارش رویترز، آمارهای روز دوشنبه نشان می داد تا این روز، بیش از 40 میلیون نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده اند و موج فزاینده ای از ویروس کرونا در اروپا و آمریکای شمالی، در حال فشار بر دولت ها برای اعمال مجدد محدودیت های رفت و آمدی است. این شرایط باعث شده است واندانا هری، تحلیلگر موسسه واندا اینسایت به رویترز بگوید: ابرهای تیره و تاریک باز بر فراز بازار نفت بازگشته اند. در این میان نامعین باقی ماندن نظر اوپک پلاس در رابطه با تجدیدنظر در تسهیل تولید حدودا 2 میلیون بشکه در روز از ژانویه؛ بازار وارد شرایط ناپایدارتری نیز شد. هرچند اوپک پلاس قول داده است فعالانه از بازار نفت حمایت کند. عربستان سعودی نیز در نشست ویدئویی روز دوشنبه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک، این امیدواری را داد که اوپک هر فرایند منفی را در دم جمع خواهد کرد. با این حال آن طور که منابع آگاه اعلام کرده اند، در این نشست هیچ بحثی در رابطه با برنامه های افزایش تولید در ژانویه صورت نگرفته است و به همین دلیل نیز بازار نفت سیگنال قابل توجهی از اقدام موثر اوپک در ژانویه دریافت نکرد و ناامیدانه به جهت نزولی ادامه داد.

اوپک پلاس برای مهار بازار نفت از دسامبر به این سو تلاش کرده به کاهش تولید 7/ 7 میلیون بشکه ای در روز پایبند باشد ؛اما گام بعدی این ائتلاف طبق برنامه ریزی های اجرا شده، تسهیل تولید به 8/ 5 میلیون بشکه در روز از ژانویه است. هرچند سران اوپک پلاس روز دوشنبه هیچ نشانه ای از تصمیم احتمالی در رابطه با برنامه افزایش تولید ژانویه از خود بروز نداده اند، اما ممکن است شرایط بازار و بهتر نشدن فرایند تقاضای نفت خام، باعث تغییر برنامه های اوپک پلاس در ژانویه شود. این را سه کشور تولیدکننده نفت خام به رویترز گفته اند.

تهدید دوباره شاهزاده نفتی

سران اوپک پلاس در حالی در نشست روز دوشنبه از حمایت همه جانبه و به موقع بازار برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت ها گفتند که در عین حال نسبت به چشم انداز ناخوشایندی که ویروس کرونا برای تقاضای نفت خام ترسیم کرده، هشدار داده اند. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان در این نشست نسبت به چشم انداز نامعین تقاضا هشدار داد و از اوپک خواست تا فعالانه نظاره گر بازار باشد. عبدالعزیز در سخنرانی خود گفت: بازار باید مطمئن شود که دو تولیدکننده بزرگ (روسیه و عربستان) در تماس دائمی هستند. هر دو کشور از فناوری های پیشرفته و رابطه خوب در سطح رهبری برخوردار هستند که امکان مذاکرات مرتب با یکدیگر را میسر می کند.

وزیر نفت عربستان در سخنرانی آغازین خود بار دیگر مانند نشست پیشین JMMC سفته بازان و معامله گران کاغذی را که به گفته وی، عوامل بنیادین را مختل می کنند، مخاطب قرار داد و به آنها هشدار داد علیه عزم اوپک پلاس برای متعادل کردن مجدد بازار حساب باز نکنند.

ضعف بازار در جذب عرضه بیشتر

در کنار هشدارهای بن سلمان و اظهارات ناامیدکننده الکساندر نواک، نظرات کارشناسان بازار نیز این نکته را برجسته می کند که بازار نفت در وضعیتی قرار ندارد که بتواند از ابتدای ژانویه حدود 2 درصد از کل عرضه دنیای نفت خام را (حدود 2 میلیون بشکه در روز) که انتظار می رود از سمت اوپک پلاس احیا شود، جذب کند. در این میان کارشناسان Rystad Energy به رویترز از بهبود معجزه آسای تقاضای نفت از آوریل به این سو گفته اند، اتفاقی که باعث شده تقاضا به حدود 92 درصد از سطح قبل از شیوع کرونا بازشود. با این حال تحلیلگران این موسسه هنوز زمان را برای اعلام خلاصی از آثار مخرب شیوع کرونا زود می دانند.

این در حالی است که افزایش تولید نفت لیبی که از توافق کاهش تولید معاف است، بر نگرانی ها دامن زده. دو منبع صنعتی به رویترز گفته اند که تنها تولید از میدان شرارا در لیبی که 11 اکتبر بازگشایی شد، هم اکنون به 150 هزار بشکه در روز یا تقریبا نیمی از کل ظرفیت تولیدی آن رسیده است. انتظار می رود یک میدان نفتی با ظرفیت تولید 70 هزار بشکه در روز نیز در 24 اکتبر راه اندازی شود.

نگرانی از کم شدن واردات چین

تولیدات لیبی در حالی به بازار عرضه می شود که چین به عنوان یکی از وزنه های حفظ تعادل بازار نفت، چشم انداز متزلزلی از تقاضا دارد. به گزارش اویل پرایس، چین طی ماه های گذشته با واردات حجم بالای نفت، نقش مهمی در حمایت از احیای تقاضای دنیای برای نفت داشته است ؛اما دورنمای نامعلوم تقاضای این کشور، بازار را نگران کرده است. آمار گمرک چین نشان می دهد که همچنان نفت زیادی به بنادر این کشور وارد می شود و گمرک در حال ترخیص محموله هایی است که هفته ها منتظر تخلیه شدن هستند، اما با این حال با توجه به ضعیف ماندن تقاضا در سایر کشورهای آسیا و حاشیه سود ضعیف پالایش نفت در این منطقه، بازار و تحلیلگران نفت نگرانند که چین بیش از این پشتوانه ای برای حفظ تقاضای دنیای نفت خام نباشد.

انتظار برای کاهش ذخایر

در همین حال معامله گران از روز گذشته در انتظار اعلام داده هایی از موجودی ذخایر نفت خام تجاری آمریکا هستند. نظرسنجی رویترز نشان می دهد که تحلیلگران انتظار دارند ذخایر نفت خام تجاری آمریکا در هفته گذشته کاهش پیدا کرده باشد. با این حال تا زمانی که تصمیم اوپک پلاس در رابطه با تسهیل تولید ژانویه معین نشود، نمی توان در رابطه با بهبود شرایط بازار اظهارنظری کرد. کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک دو هفته دیگر نیز در 17 نوامبر یک نشست مجازی برگزار می کند. این کمیته به ریاست مشترک شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و الکساندر نواک، همتای روسی او به اوپک پلاس درباره سیاست تولید توصیه ارائه می کند. در رابطه با هرگونه موافقت یا تغییر سیاست تولید نیز در نشست آینده وزیران اوپک پلاس که روزهای 30 نوامبر و اول دسامبر (10 و 11 آذر) برگزار می شود، تصمیم گیری خواهد شد.

منبع: اقتصادنیوز

به "پیش بینی مهم درباره شرایط بازار نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی مهم درباره شرایط بازار نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید