پشت پرده فیلم هایی که از اکران حضوری سینما کنار کشیدند
به گزارش سرزمین من، تهران (پانا) - بعد از یک ماه شلوغ برای سینمای بعد از کرونای ایران و اکران پر تعداد فیلم ها حالا تعدادی از فیلم هایی که نوبت اکران شان رسیده، جا زده اند و شاید بنا را بر این گذاشته اند که سال بعد رنگ پرده نقره ای سینمای ایران را ببینند. گبرلو منتقد سینما ایران معتقد است دلیل این اتفاق می تواند ناامنی کلامی پیش آمده برای سینمای ایران باشد.
یک ماهی است که از حرکت انتحاری شورای صنفی نمایش برای اکران تعداد زیادی از فیلم های شاخص جشنواره های داخلی و جهانی می گذرد و سرعت این اکران ها و فیلم های معرفی شده به قدری زیاد بود که تعدادی از منتقدین هشدار دادند که ممکن است فیلم هایی که زحمت زیادی برای ساخت آن کشیده شده، دچار فیلم سوزی شوند. حالا بعد از یکی، دو ماه پر سروصدایی که سینمای ایران از سر گذرانده است، علی رغم استقبال خوبی که مردم از فیلم ها داشتند فیلم هایی که به تاریخ اکران نزدیک می شوند یکی یکی اعلام انصراف می نمایند.
فیلم هایی که در آذرماه اکران می شوند فقط دو ماه فرصت دیده شدن دارند
این در شرایطی است که برترین زمان برای اکران فیلم ها تا بهمن ماه است و بعد از آن همه چیز تحت تأثیر جشنواره بین المللی فیلم فجر قرار خواهد گرفت. طبیعی است که برترین زمانی که فیلم سازها می توانند از اکران فیلم شان سود نمایند کمتر از دو ماه است و قاعدتاً هرچه به بهمن ماه نزدیک تر شویم اکران فیلم ها با ریسک بیشتری روبرو می شوند.
برای اکران گربه سیاه باید قهرمان از سینما پایین بیاید
چند روز قبل، فیلم گربه سیاه دقیقاً در شب شروع اکرانش و در برنامه نمایش خصوصی این فیلم اعلام می نماید که فعلاً اکران این فیلم به تعویق افتاده است. بهرام رادان که تهیه نماینده این فیلم است، گفت که به دلایلی این فیلم امکان اکران در سینماها را ندارد. شاید یکی از دلایلی که فیلم گربه سیاه امکان اکران ندارد این باشد که با مسئله کمبود سالن سینما روبرو هستیم و این فیلم دقیقاً در گروه سینمایی است که فیلم قهرمان در آن در حال اکران است. قاعدتاً سینمادار هرگز حاضر نخواهد شد فیلم اصغر فرهادی را از پرده سینمایش پایین بیاورد و به جای آن فیلم گربه سیاه را روی پرده اکران کند.
یکی دیگر از فیلم هایی که فقط چند روز مانده به اکرانش اعلام انصراف می نماید، تی تی ساخته زوج سینمای ایران یعنی ارسلان امیری و آیدا پناهنده است. این فیلم که چهارمین فیلم سینمایی آیدا پناهنده است با بازی الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر و هوتن صبور، بنا بود در اواخر آذر ماه امسال اکران گردد، اما با تغییر برنامه اکران فیلم، گروه تهیه و پخش تی تی، امیدوارند به زودی و در شرایط مناسب تر این فیلم را به نمایش عمومی درآورند.
عدالت در نمایش فیلم ها رعایت نمی گردد
محمود گبرلو، مجری سابق برنامه هفت و کارشناس سینما در گفت وگو با پانا درباره دلیل این تصمیم فیلم سازان در روزهای اخیر گفت: وقتی امنیتی برای اکران و فروش فیلم ها ایجاد نگردد طبیعتاً کسانیکه سرمایه گذار یا تهیه نماینده فیلم هستند برای نمایش فیلم های شان احتیاط و صبوری می نمایند تا شرایط نمایش فیلم شان فراهم گردد و اوضاع بهبود پیدا کند.
گبرلو با اشاره به اینکه عدالت در نمایش فیلم ها رعایت نمی گردد، اظهار کرد: اکنون شرایط اکران نامطلوب است و عدالت در نمایش فیلم ها رعایت نمی گردد. نوع پخش فیلم در سالن ها دچار اشکال است و مدیریت باید به آن پاسخ دهد. ضمن اینکه بازتاب های خبری که از مسئولین سینمایی شنیده می گردد، قطعاً در این مهم اثرگذار است و چه بساز اثر منفی می تواند داشته باشد.
عدم شفافیت در سانسور و توزیع تهیه نمایندگان را محتاط نموده است
این منتقد سینما اضافه نمود: وقتی وزیر محترم ارشاد یا معاونین وی یا مسئولین دیگر سینمایی درباره سینما حرف های ناامیدنماینده بزنند یا در بحث سانسور، توزیع یا حتی در موضوع تغییر فراوریات سینمایی خیلی شفاف و روشن عمل نمی نمایند، طبیعی است که بسیاری از تهیه نمایندگان احتیاط نموده و فعلاً از نمایش فیلم های شان خودداری می نمایند.
ناامنی کلامی به سینمای ایران ضربه می زند
مجری سابق برنامه هفت گفت: ضعف جدی در سیستم پخش وجود دارد که متأسفانه فروش مناسبی را برای سرمایه گذارها یا فراورینماینده ها ایجاد نمی نماید. بعلاوه این ناامنی کلامی به سینمای ایران ضربه می زند و درنتیجه فیلم هایی که قرار است نمایش داده گردد، به دلایل متعدد خودداری می نمایند و تماشاگر به دلایل مختلف از سینما محروم می گردد.
یک جریان فیلم سوزی در سینمای ایران در حال رخ دادن است
وی درباره موضوع فیلم سوزی در سینمای ایران مطرح کرد: هر فیلمی که فراوری می گردد اگر در زمان مناسب خودش اکران نگردد، با شکست مالی روبرو خواهد شد. این فیلم ها متناسب با احتیاج تماشاگر و متناسب با فصل نمایش آن فیلم تنظیم و فراوریشده و حالا در موقعیت خودش به نمایش در نمی آید و به طور طبیعی به آن فروش مطلوب نمی رسد. این آسیب زننده است و در این وجه و تعریف می توان گفت یک جریان فیلم سوزی در سینمای ایران در حال رخ دادن است.
منبع: خبرگزاری پانا