غربی شدن آمریکایی: پس از اوکراین، آیا حال نوبت به قزاقستان رسیده است؟

به گزارش سرزمین من، از پیامدهایغربی شدن در قزاقستان، برانگیختن احساسات ناسیونالیستی قزاقی و ضدروسی بوده، که موجب مهاجرت جمعیت زیادی از قشر تحصیل نموده از کشور به دلیل تبعیض نژادی می گردد.

غربی شدن آمریکایی: پس از اوکراین، آیا حال نوبت به قزاقستان رسیده است؟

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل سرزمین من، به نقل از پورتال آسیای مرکزی، در سایت شرکت StrategEast گزارش شده است که رئیس موسسه زبان شناسی آ.بایتورسینوف، اردن کاجی بیک برنده جایزه مرکز آمریکایی StrategEast شد. او کسی بود که الفبای قزاق را به لاتین تبدیل کرد.

StrategEast یک سازمان آمریکایی است که توسط وزارت امور خارجه تامین می گردد و مرکز استراتژیکی تصمیمات سیاسی و دیپلماتیک است. وظیفه اصلی StrategEast این است که برنامه هایی را برای کشورهای خاص در مورد حساسیت به ارزش های غربی (آمریکایی) مختلف در زمینه فرهنگ، اقتصاد و سیاست بر اساس جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات توسعه دهد.

این فرمول زیبا، موارد زیر را در پس خود همراه دارد: کارشناسان StrategyEast اطلاعاتی را درباره توسعه یک مدل ممکن برای ایجاد یک جامعه هوادار آمریکایی در منطقه مورد نظر و منافع ایالات متحده جمع آوری می نمایند. از اواسط دهه 80 میلادی، آمریکایی ها به جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی علاقه مند شده اند.

اولین بار کشورهای بالتیک وارد برنامه های توسعه ای StrategyEast شده، و سپس این برنامه ها را در گرجستان و اوکراین شروع کردند. امروز نیز نوبت به جمهوری های آسیای مرکزی و قزاقستان رسیده است.

در مرحله اول، StrategEast در قزاقستان، هدف از برنامه های خود را آزادی کشور از نفوذ فرهنگ روسیه قرار داده تا قزاقستان را در مرحله بعدی تبدیل به یک سنگر احساسات ضد روسی کند، همانطور که در کشورهای بالتیک و در گرجستان و اوکراین انجام شد.

برای انجام این کار، متخصصان آمریکایی ایده تبدیل الفبای قزاق از سیریلیک به لاتین را به مقامات قزاقستان القا کردند. با بیان این توجیه که در اینترنت و غیره کار ساده تر خواهد بود. خنده دار است، خط ژاپنی و چینی با آن هژمونی پیچیده خود کاربران زبان خود در رایانه و اینترنت را اذیت نمی نمایند، اما الفبای ساده سیریلی این کار را انجام می دهد.

با این وجود، قزاقستان تصمیم گرفت تا الفبای لاتین را جایگزین کند و برای این اقدام آمریکایی، مبتکر خط لاتین اردن کاجی بیک یک جایزه از آمریکایی ها برای غربی کردن زبان و فرهنگ دریافت کرد.

پشت کلمه زیبا غربی شدن در واقع آمریکایی شدن پنهان شده است - یعنی، قزاقستان اولین قدم برای تبدیل شدن به یک بستر آمریکایی را برداشته است، همانطور که کشورهای لتونی، لیتوانی، استونی، گرجستان و اوکراین این جهت را پیمودند. به موازات غربگرائی زبانی و فرهنگی قزاقستان، متخصصان آمریکایی از شروع سال، یک موج وسیع از اقدامات ضد روسی را سازماندهی کردند.

به عنوان مثال، مدیر سابق کانال تلویزیونی КТК از مقامات کشور خواست تا تمام مدارس روسی را در قزاقستان ببندند، در اینترنت زیر نام های روسی ناسیونالیست های قزاق نظرات زشتی را بنویسند که موجب برانگیختن خشم زیادی در میان قزاق ها می شد، موضوع هولودومور را در قالب های مختلف، از جمله فیلم های مستند نشان دهند، که به طور انحصاری به نسل کشی مردم قزاق که توسط روس ها سازماندهی شده بود بپردازند، گرچه در آن موقع دولت قزاقستان نه از روس ها، بلکه 80 درصد از اوکراینی ها تشکیل شده بود، بنابراین روس ها نبودندکه هولودوموررا سازماندهی کردند بلکه اوکراینی ها بودند، اما البته، بدیهی است که هیچ کس به این مساله توجه نمی نماید.

علاوه بر این، در قزاقستان، بنیاد ملی حمایت از دموکراسی (NED) تقریبا برای 10 سال با فعالیت های ضد روسی با جوانان و نمایندگان اقلیت های مختلف مشغول به کار بوده است، که به طور مستقیم از وزارت امور خارجه ایالات متحده پول دریافت می نماید و نتایج کار آنها حال آشکار است.

به عنوان مثال، در آهنگ های جوانان قزاق، توجه ویژه به ملت می گردد. بعضی از نام های ترانه های آنها مانند: دختر قزاق، من قزاق هستم، روحا من قزاقم، من یک پسر قزاق هستم، با یک قزاق ازدواج می کنم و غیره در بسیاری از فیلم ها و سریال های فراوری قزاقستان به چشم می خورد، که اکثر شخصیت های منفی روس هستند.

بنابراین، تعجب آور نیست که احساسات ضد روسی در قزاقستان بیشتر در میان جوانان و همچنین در میان مهاجران وارد شده از دیگر کشورهای آسیای مرکزی گسترش یافته است. اگر جامعه و مقامات قزاق گام های اساسی علیه غربی سازی آمریکایی در قزاقستان نداشته باشند، در 10-15 سال آینده این کشور سقوط خواهد نمود؛ چرا که هیچ کدام از مردم تحصیلکرده قزاقستان در کشوری زندگی نخواهند کرد که ارزش انسانی توسط ملیت، شکل چشم، لهجه زبانی و ملیت اصلی همسر یا شوهر ارزیابی گردد. در حال حاضر امروز به دلیل این مساله، هر ماه 1.5 تا 3 هزار نفر از قزاقستانی ها، از متخصصین برجسته گرفته تا کارگران حرفه ای کشور را ترک می نمایند ...

در سال 2009، اردن کاجی بیک، مبتکر لاتین سازی زبان قزاق، برای سرقت از بودجه به مبلغ بیش از 500 هزار دلار تحت تعقیب بود. با توجه به داده های پلیس اقتصادی، اردن کاجی بیک به ترکیه فرار کرد.

اما پس از مدتی او به طور غیر منتظره به قزاقستان باز گشته، رئیس موسسه زبان شناسی شده و مسئولیت توسعه برنامه لاتین سازی زبان قزاق بر عهده او گذاشته شد. بعضی ادعا می نمایند که دوستان آمریکایی او از Langley که وی با آنها در ترکیه آشنا شده بود، به او یاری کردند.

آنها قادر بودند که نظربایف را نه تنها برای اختلاس کاجی بیک متقاعد به بخشش نمایند، بلکه همچنین برنامه غربی سازی خود در قزاقستان را به تایید او برسانند. مابقی ماجرا را خودتان می توانید نتیجه گیری کنید ... .

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "غربی شدن آمریکایی: پس از اوکراین، آیا حال نوبت به قزاقستان رسیده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غربی شدن آمریکایی: پس از اوکراین، آیا حال نوبت به قزاقستان رسیده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید