سیاست گذاری های حوزه سلامت دهان و دندان، پیش گیرانه نیست

به گزارش سرزمین من، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس هیئت مدیره انجمن دندان پزشکی ایران (IDA) گفت: در حوزه سلامت دهان عمدتاً فعالیت های درمانی صورت می گیرد و فعالیت هایی در راستا بهداشت و پیشگیری وجود ندارد. بنده معتقدم که در حوزه درمان و بهداشت کمتر به حرف های کارشناسی توجه می گردد.

سیاست گذاری های حوزه سلامت دهان و دندان، پیش گیرانه نیست

علی تاجرنیا در نشست هم اندیشی سیاست گذاران سلامت دهان کشور در هتل پردیسان اظهار کرد: به عقیده بنده مشکل این جاست که بسیاری از سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها به گونه ای است که منجر به رفتارهای غیرعلمی می گردد و بعدها باید تاوان آن را پرداخت. شهردار پاریس معتقد بود که بعد از جنگ جهانی دوم یک سال فعالیت های عمرانی غیرصحیحی در پاریس صورت گرفت که بعد از آن تا 20 سال در حال برطرف مسائل آن بودند.

وی اضافه نمود: سیاست های کلان و کلی نظام با کوشش دکتر هاشمی تدوین شد و متولی امر سلامت دهان و دندان نیز وزارت بهداشت است، اولین چالش درون وزارت بهداشت این است که نهادهای موثر در حوزه سلامت دهان و دندان با یکدیگر هماهنگ نیستند و بعضی حرف ها فقط پشت تریبون گفته می گردد.

رئیس هیئت مدیره انجمن دندان پزشکی ایران (IDA) اعلام کرد: در وزارت بهداشت انگیزه ای برای دنبال کردن مسائل به صورت ساختاری وجود ندارد. بسیاری از وزرا تنها به دنبال انجام فعالیت هایی هستند که سبب ایجاد سروصدا گردد به عنوان مثال کلینیک ایجاد می نمایند تا بگویند که چنین کاری توسط ما صورت گرفته است.

تاجرنیا اعلام کرد: انجام کارها اهمیت ندارد بلکه تاثیرگذاری آن در حوزه عمل دارای اهمیت است. یکی از نقدها بنده این است که در حوزه سلامت دهان، چقدر نظرات بدنه کارشناسی و کسانی که در حوزه جامعه نگر و سلامت کار نموده اند شنیده می گردد؟

وی افزود: موضوع بعدی شفافیت سازی است. در حال حاضر در زمینه بودجه سلامت دهان شفافیت وجود ندارد. وجود بعضی مسائل سبب شده که در حوزه سلامت دهان رفتارهای جزیره ای شکل بگیرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن دندان پزشکی ایران (IDA) توضیح داد: در حوزه سلامت دهان عمدتا فعالیت های درمانی صورت می گیرد و فعالیت هایی در راستای بهداشت و پیشگیری وجود ندارد. بنده معتقدم که در حوزه درمان و بهداشت کمتر به حرف های کارشناسی توجه می گردد.

تاجرنیا بیان کرد: راه حل ما برای حل این مسائل تجمیع مسائل است و باید آموزش ما نگاه درمان محور و بهداشت محور داشته باشد؛ زیرا معتقدم که در بدنه دولت یک نوع از هم گسیختگی در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد: یکی از نقدها ما از دکتر صمدزاده(رئیس اداره سلامت دهان وزارت بهداشت) این است که در جلسات ما هرگز شرکت نمی نمایند. در حال حاضر سوالات جدی در رابطه با طرح های وزارت بهداشت وجود دارد. همه می توانند گزارش کار بدهند اما مهم این است که خروجی کارها چقدر تاثیرگذار است.

رئیس هیئت مدیره انجمن دندان پزشکی ایران (IDA) گفت: نظر بنده است که سمیناری برگزار گردد و طرح های وزارت بهداشت در آن مطرح و نقدها شنیده گردد، بنده معتقدم که سلامت مردم نه تنها جای ما را تنگ نخواهد کرد بلکه مردم به دریافت خدمات بهتر ترغیب خواهند شد زیرا جهان به این سمت رفته است و تا کنون هیچ دندان پزشکی گرسنه نمانده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سیاست گذاری های حوزه سلامت دهان و دندان، پیش گیرانه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست گذاری های حوزه سلامت دهان و دندان، پیش گیرانه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید