تشخیص میزان آسیب مغزی با یاری هوش مصنوعی

به گزارش سرزمین من، پژوهشگران و پزشکان چینی موفق به توسعه یک سیستم هوش مصنوعی برای تشخیص میزان آسیب مغزی وارده به مغز افراد شدند.

تشخیص میزان آسیب مغزی با یاری هوش مصنوعی

به گزارش سرزمین من و به نقل از چاینا دیلی، پژوهشگران و پزشکان چینی موفق به توسعه یک سیستم هوش مصنوعی شدند که این سیستم با تصویربرداری پزشکی، پزشکان را قادر می سازد تا دریابند آیا بیماران مبتلا به آسیب شدید مغزی ممکن است دوباره خودآگاهی خود را به دست آورند یا خیر.

آسیب شدید مغزی می تواند به اختلالات خودآگاهی(DOC) منجر گردد. برخی از بیماران می توانند از یک آسیب مغزی حاد بهبود یابند، اما بعضی دیگر به اختلال خودآگاهی مزمن که به عنوان حالت نباتی(vegetative state) نیز شناخته می گردد، مبتلا می شوند که در آن وضعیت نمی توانند حرکت نموده و یا با دیگران صحبت نمایند.

در چین بیش از 500 هزار نفر به اختلالات خودآگاهی مزمن ناشی از آسیب مغزی، سکته مغزی و سایر بیماری های مغزی مبتلا هستند و هر ساله 70 تا 100 هزار فرد نیز به این بیماران افزوده می شوند.

اکثر پزشکان شانس بهبود را با توجه به سه شاخص اصلی ارزیابی می نمایند: سن، علت و طول مدت اختلال بیمار. مطالعات نشان داده اند که احتمال بهبودی بیماران مبتلا به آسیب مغزی تروما یا خارجی نسبت به کسانی که آسیب مغزی غیر تروما دارند، بیشتر است.

ضربه یا تروما(Trauma) در دانش پزشکی به هر نوع آسیب دیدگی، ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد گردیده به بدن انسان گفته می گردد با این شرط که از خارج به بدن وارد گردد و عامل درونی یا بیماری در بدن علت ایجاد آسیب نباشد.

اکنون پژوهشگرانآکامی علوم چین(Chinese Academy of Sciences) و پزشکان بیمارستان PLA و گوانگژو ارتش چین پس از پنج سال کوشش و مطالعه موفق به توسعه یک مدل هوش مصنوعی گشته اند که توسط آن می توان میزان آسیب مغزی بیمار را تنها براساس تصاویری از شبکه های عملکردی مغز ارزیابی کرد.

برای آموزش هوش مصنوعی مذکور، توسعه دهندگان دهها هزار تصویر مغزی از 63 بیمار مبتلا به اختلالات خودآگاهی مزمن را در پایگاه داده آن وارد کردند.

در نهایت این هوش مصنوعی با دقت 88 درصد موفق به تشخیص میزان آسیب مغزی وارده به مغز بیماران شد.

این مطالعه در مجله eLife منتشر شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تشخیص میزان آسیب مغزی با یاری هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص میزان آسیب مغزی با یاری هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید