ترسی که هر روز بیشتر می گردد، با پیشرفت هوش مصنوعی کابوس ترمیناتور به واقعیت می پیوندد؟

به گزارش سرزمین من، ایسنا نوشت: با توجه به پیشرفت چشمگیر و فزاینده هوش مصنوعی، بعضی دانشمندان از احتمال انقراض بشر به دست این فناوری صحبت نموده اند اما بعضی دیگر معتقدند که بیان چنین ترس هایی فقط یک روش تبلیغاتی برای جذب بودجه است و انسان ها باید به فکر مسائل مهم تری باشند.

ترسی که هر روز بیشتر می گردد، با پیشرفت هوش مصنوعی کابوس ترمیناتور به واقعیت می پیوندد؟

اگر هنوز از هوش مصنوعی نترسیده اید، شاید بهتر باشد صحبت های یک متخصص را بشنوید که معتقد است 50 درصد محتمل است هوش مصنوعی، بشریت را از بین ببرد.

مکس تگمارک(Max Tegmark)، فیزیکدان و متخصص هوش مصنوعی دانشگاه ام آی تی(MIT)، پیش بینی عمیقا نگران نماینده ای را در خصوص آینده ما در این سیاره ارائه نموده است. به گفته این استاد دانشگاه، تاریخ نشان داده است که باهوش ترین گونه های زمین یعنی انسان ها، مسئول مرگ گونه های کوچک تر مانند دودو(Dodo) هستند. بنابراین، اگر زمانی هوش مصنوعی از انسان ها باهوش تر گردد، همان سرنوشت در انتظار ما خواهد بود.

علاوه بر این، ما نمی دانیم که مرگ ما به دست هوش مصنوعی چه زمانی رخ خواهد داد زیرا گونه هایی با هوش کمتر از این فناوری، راهی برای دانستن ندارند. تگمارک گفت: حدود نیمی از سایر گونه های روی زمین قبلا به وسیله انسانها نابود شده اند. از آنجا که ما باهوش تر بودیم، آنها کنترلی بر این موضوع نداشتند. چیزی که ما اکنون در خصوص آن هشدار می دهیم، این است که اگر ما انسان ها کنترل جامعه خود را به ماشین هایی ببازیم که بسیار باهوش تر از ما هستند، آن گاه همه چیز می تواند به همان میزان برای ما بد گردد.

تگمارک یکی از امضانمایندگان بیانیه ای است که به تازگی منتشر شده و در خصوص خطر انقراض ناشی از هوش مصنوعی هشدار می دهد. این بیانیه که اخیرا به وسیله مرکز ایمنی هوش مصنوعی(Centre for AI Safety) مستقر در سن فرانسیسکو منتشر شد و به امضای ده ها متخصص از جمله پیشگامان هوش مصنوعی رسید، هشدار داده است که هوش مصنوعی می تواند بشریت را از بین ببرد.

مرکز ایمنی هوش مصنوعی، یک سازمان غیرانتفاعی است که هدف کاهش خطرات ناشی از هوش مصنوعی را در مقیاس اجتماعی دنبال می نماید. در بیانیه این مرکز آمده است: کاهش خطر انقراض ناشی از هوش مصنوعی باید در کنار پرداختن به سایر خطرات اجتماعی مانند بیماری های همه گیر و جنگ هسته ای، یک اولویت دنیای باشد.

بعضی از دانشمندان برتر دنیا باور دارند که در آینده ای نزدیک می توان از هوش مصنوعی برای ساخت سلاح های اتوماتیک یا ربات هایی استفاده کرد که با یا بدون دخالت انسان به کشتار می پردازند. حتی یک نرم افزار هوش مصنوعی به ظاهر بی خطر نیز اگر با دقت کافی برنامه ریزی نگردد، می تواند تصمیماتی بگیرد که برای انسان کشنده هستند.

تگمارک در سال 2018 هشدار داد که انسان ها روزی ممکن است برده ماشین های هوشمند ساخت خود شوند. او حتی در آن موقع ادعا کرد که بعضی از همکارانش ممکن است از انقراض گونه ها به وسیله هوش مصنوعی استقبال نمایند و آنها را به عنوان بچه ها طبیعی خود در نظر بگیرند.

وی اضافه نمود: یک دیدگاه دیگر، نگه داشتن هوش مصنوعی به شکل یک سگ تحت کنترل انسان است اما ممکن است این نگرانی پیش بیاید که شاید ما انسانها آن قدر باهوش نباشیم که بتوانیم چنین قدرتی را کنترل کنیم.

بیشتر بخوانید:

  • رازگشایی از پدیده های شگفت انگیز غوطه ور در آسمان!/ عکس

  • انتها ترسناک زندگی روی زمین چطور رقم می خورد؟

  • جنگنده قدرتمندی که تام کروز را مشهور کرد در آسمان ایران / عکس

نترسید، ترمیناتور به واقعیت نمی پیوندد!

با وجود ادعاهای مطرح شده به وسیله تگمارک، بعضی از دانشمندان چنین تهدیدهایی را باور نمی نمایند. یک استاد دانشگاه آکسفورد باور دارد که احتمال وقوع یک سناریوی ناشی از هوش مصنوعی مشابه فیلم ترمیناتور(Terminator)، نزدیک به صفر است. ساندرا واچر(Sandra Wachter) استاد فناوری و مقررات، نامه مرکز ایمنی هوش مصنوعی را یک شلیک تبلیغاتی نامید.

پروفسور واچر گفت که خطر مطرح شده در نامه، یک فانتزی علمی-تخیلی است و آن را با فیلم ترمیناتور مقایسه کرد. وی اضافه نمود: خطراتی وجود دارند که جدی هستند اما توجه همه را به خود جلب نمی نمایند. آنچه در خصوص این نامه سرگشاده نو می بینیم، یک فانتزی علمی-تخیلی است که همین حالا توجه را از مسائل اصلی پیرامون تعصب، تبعیض و اثرات زیست محیطی منحرف می نماید.

واچر ادامه داد: همه بحث بر سر چیزی است که شاید در چند صد سال رخ بدهد یا رخ ندهد. شما نمی توانید کار معناداری را در خصوص آن انجام دهید زیرا در آینده بسیار دوری است اما تعصب و تبعیض یا تأثیر زیست محیطی را می توان آنالیز کرد. این فقط یک شیرین کاری تبلیغاتی است که بودجه را جذب خواهد نمود.

واچر اظهار داشت: آنچه اکنون در خصوص فناوری می دانیم، این است که احتمال انقراض انسان به وسیله هوش مصنوعی، نزدیک به صفر خواهد بود. مردم باید نگران چیزهای دیگری باشند.

اپلیکیشن های هوش مصنوعی در فضای مجازی به طور آنلاین منتشر شده اند و کاربران، تصاویر جعلی افراد مشهور و سیاستمداران را منتشر می نمایند. دانشجویان نیز از ChatGPT و سایر مدل های یادگیری زبان، برای نوشتن مقاله های دانشگاهی استفاده می نمایند اما هوش مصنوعی می تواند کارهای نجات دهنده ای را مانند ارائه الگوریتم های آنالیز عکس های پزشکی انجام دهد و به پزشکان یاری کند تا بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی را با دقت و سرعت بیشتری تشخیص دهند.

58321

منبع: خبرآنلاین

به "ترسی که هر روز بیشتر می گردد، با پیشرفت هوش مصنوعی کابوس ترمیناتور به واقعیت می پیوندد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترسی که هر روز بیشتر می گردد، با پیشرفت هوش مصنوعی کابوس ترمیناتور به واقعیت می پیوندد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید