آنچه باید درباره گرمازدگی در تابستان بدانیم ؟!

به گزارش سرزمین من، هر چقدر که از بهار به سمت تابستان می رویم، گویی خورشید زمین را محکم تر در آغوش می گیرد. گرم تر شدن هوا علاوه بر سوزاندن پوست و کلافگی، موجب بروز گرمازدگی می گردد که در موارد حاد بسیار خطرناک است. این بیماری علاوه بر احساس گرمای شدید و بالارفتن دمای بدن ممکن است سبب تهوع، سرگیجه، گرفتگی عضلانی، سردرد، گشاد شدن مردمک چشم و حتی بیهوشی گردد. برترین راه برای جلوگیری از گرمازدگی پیشگیری از آن است. با خبرنگاران همراه شوید تا درباره گرمازدگی بیشتر بدانیم.

آنچه باید درباره گرمازدگی در تابستان بدانیم ؟!

عمل اصلی گرمازدگی: گرما یا رطوبت؟

بسیاری تصور می نمایند که گرما زدگی تنها در زیر آفتاب تابستان و حضور در فضای باز اتفاق می افتد اما با توجه به تحقیقات مرکز علوم ورزشی ژاپن تنها تابش خورشید سبب آن نیست. رطوبت یکی از عمده ترین دلایل گرمازدگی به خصوص در بچه ها و سالمندان به شمار می رود. کاواهارا تاکاشی یکی از محققان این مرکز در طی تحقیقات خود درباره گرمازدگی به نتایج جالبی دست پیدا کرد. وی در طی آنالیز پرونده 15 دانش اموز که در اثر گرمازدگی جان خود را از دست داده بودند متوجه شد که در حدود دو پنجم آن ها در حالی جان خود را در اثر گرمازدگی از دست داده اند که دمای هوا کمتر از 30 درجه سانتیگراد بوده است. او در ادامه تحقیقاتش متوجه تاثیر عمده رطوبت بر گرمازدگی ناشی از فعالیت های بدنی شد. او اعلام کرد که حتی در روزهای ابری و بارانی، ممکن است خطر گرمازدگی به میزان روزهای داغ تابستان ما را تهدید کند. با انجام فعالیت های ورزشی در هوای مرطوب، آب زیادی از بدن خارج شده و دمای بدن به شدت بالا می رود. با توجه به وجود رطوبت در هوا احساس افزایش دما و تامین آب مورد احتیاج برای بدن کم تر مورد توجه قرار می گیرد. به همین علت بدن مدت زیادی در دمای بالا باقی می ماند و سپس علائم گرمازدگی ظاهر می شود. پس برای جلوگیری از گرمازدگی علاوه بر نور آفتاب باید عواملی همانند رطوبت و سرعت باد را مد نظر قرار داد.

در تابستان سال 2000 در ژاپن شمار کسانی که در فضای بسته دچار گرمازدگی شدید شده بودند بسیار زیاد بود. با تحقیقات صورت گرفته به وسیله پرفسور هاوانا ریویی چی محقق دانشگاه تجارتی ژاپن تعیین شد این افراد با وجودی که در زیر نور آفتاب تابستان نبوده اند، در اتاق هایی با درجه حرارت و رطوبت زیاد حضور داشته اند. بیشتر این دسته افراد سالمندانی هستند که بعلت کهولت سن تمایلی به روشن کردن وسایل خنک نماینده ندارند و بعلت فعالیت بدنی کمی که دارند احساس تشنگی و یا گرما نمی نمایند، اما بدن هایشان قدرت گرمای محیط اطراف را ندارد.

راه های جلوگیری از گرمازدگی

برای جلوگیری از گرمازدگی در محیط های بسته باید نوشیدن مداوم آب و استفاده از وسایل سرمایشی را مورد توجه قرار داد. در مراکز شهرهای بزرگ بعلت پدیده جزیره گرمایی خصوصا در تابستان باز کردن پنجره ها یاریی به خنک شدن فضای اتاق نمی نماید. بنابراین حضور وسایل سرمایشی یاری شایانی به بهسازی دمای اتاق می نماید. علاوه بر این پوشیدن لباس نخی و خنک، استفاده از کلاه های بزرگ و لبه دار، پرهیز از فعالیت های فیزیکی شدید در هوای گرم یا مرطوب واستفاده از خوراکی هایی همانند هندوانه، ذرت، گوجه فرنگی، آلبالو، هلو، توت ها، آیس تی و شربت هایی حاوی خاکشیر و تخم شربتی با مخلوطی از لیمو، به لیمو یا عناب نیز یاری شایانی به جلوگیری از گرمازدگی می نماید.

منبع: همگردی

به "آنچه باید درباره گرمازدگی در تابستان بدانیم ؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه باید درباره گرمازدگی در تابستان بدانیم ؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید