آیا خوابیدن با موی خیس ضرر دارد؟

به گزارش سرزمین من، دوش گرفتن در شب روش بسیار خوبی برای ریلکس کردن و رهایی از خستگی روزمره است اما می تواند برای سلامت موها خطرناک باشد. به صورت ایدئال افرادی که موهایشان را در شب می شویند بهتر است اجازه دهند موهایشان قبل از خواب به صورت کامل خشک گردد. اما گفتن این موضوع ساده تر از انجام دادن آن است زیرا استفاده از سشوار ممکن است باعث بیدار شدن اعضای خانواده گردد این در حالی است که انتظار برای خشک شدن موها هم باعث از دست رفتن زمان ارزشمند خواب گردد. در نتیجه اغلب افراد خوابیدن با موی خیس را ترجیح می دهند.

آیا خوابیدن با موی خیس ضرر دارد؟

با وجود اینکه خوابیدن با موی خیس راحت تر است اما باید تا حد امکان از این مساله اجتناب کنید زیرا می تواند خطر آسیب تماشا موها را افزایش داده، بعلاوه منجر به مسائل احتمالی پوست سر مانند عفونت یا بدتر شدن مسائل پوستی گردد. در این مطلب به آنالیز مسائل و آسیب های احتمالی ای که خوابیدن با موی خیس در پی دارد پرداخته، به این سوال که آیا با موی خیس خوابیدن ضرر دارد پاسخ داده ایم و بعلاوه راهکارهایی که می توانید برای مراقبت از موها در شب به کار بگیرید را بیان نموده ایم.

عوارض خوابیدن با موی خیس

خوابیدن با موی خیس عوارض و ریسک های زیادی ندارد اما پیش از آنکه تصمیم بگیرید هر شب با موی خیس به تختخواب بروید باید با همین خطرات کم و تاثیر خوابیدن با موی خیس بر پوست، مو و سلامتی آشنا شوید.

موخوره

خوابیدن با موی خیس را می توان جزو عاداتی که باعث نابودی موها می گردد به شمار آورد. علاوه بر اینکه صبح حتما با موی وز بیدار می شوید ممکن است موهایتان آسیب جدی هم ببینند. موها زمانی که خیس هستند در ضعیف ترین حالت خود قرار دارند. اصلی ترین ریسک خطر ایجاد موخوره هنگام چرخاندن سر و موها در هنگام خواب است. در صورتی که موهایتان را بافته باشید یا به صورت گوجه ای بسته باشید فشار بیشتری به ساقه وارد می گردد. اگر نمی توانید از خوابیدن با موی خیس اجتناب کنید بهتر است در هنگام خوابیدن موهایتان را کنار بزنید.

هنگامی که موهای خود را به صورت کامل قبل از خواب خشک نکنید خطر به وجود آمدن موخوره را افزایش می دهید. هنگامی که موها خیس هستند خاصیت کشسانی آن ها افزایش می یابد. موها هنگام خیس بودن شنماینده تر می شوند. ترکیب خیس بودن، شنمایندگی و اصطکاک و تنش خواب منجر به شکسته شدن ساقه ها می گردد. به همین علت توصیه می گردد حتما قبل از خواب موها را خشک کنید.

خوابیدن با موهای خیس می تواند منجر به آسیب گردد اما نکته قابل توجه این است که اغلب منجر به مسائل شدید سلامت مو یا ریزش مو نمی گردد. با داشتن روتین شبانه برای داشتن مو هایی سالم و زیبا در صورتی که حرکات قابل توجه سر یا چرخش وجود نداشته باشد آسیب خیلی زیادی به موها وارد نخواهید شد.

مریض شدن

با موی خیس خوابیدن بیشتر موجب ابتلا به یکی از 200 مدل ویروس عامل سرماخوردگی به نام راینوویروس می گردد. راینو ویروس به وسیله بینی، دهان یا چشم ها وارد بدن شده و هنگام عطسه ، سرفه یا صحبت فرد مبتلا به وسیله قطره ها در فضا پخش می گردد. امکان ابتلا به این ویروس به وسیله لمس سطح آلوده یا دست دادن با فرد مبتلا هم وجود دارد.

سرماخوردگی و گلودرد

در صورتی با موی خیس که در اتاقی که دارای تهویه هوا است یا در اوج فصل زمستان می خوابید موهای خیس به شما احساس سرما می دهند. در چنین شرایطی احتمال سرما خوردن و ابتلا به گلودرد به علت موهای خیس وجود دارد. برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا قبل از خواب موهای خود را نشویید.

عفونت های قارچی

خوابیدن با موی خیس منجر به افزایش خطر ابتلا به عفونت های قارچی می گردد. قارچ هایی مانند مالاسزیا می توانند باعث ایجاد مسائلی مانند شوره یا درماتیت گردد بنابراین توصیه می گردد در صورت امکان پیش از خواب موهای خود را خشک کنید. علاوه بر قارچ هایی که روی پوست سر رشد می نمایند بالش ها هم محیط مرطوبی برای رشد قارچ می شوند و روبالشی و بالش محیطی گرم و مرطوب را ایجاد می نمایند که برای رشد قارچ ایدئال است.

علاوه بر این مطالعه ای قدیمی تر روی هر بالش آزمایش شده بین 4 تا 16 گونه ی قارچ را کشف کرد که شامل آسپرژیلوس فومیگاتوس، گونه رایجی از قارچ ها بوده که موجب ایجاد عفونت های شدید در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف می شوند. این قارچ بعلاوه می تواند باعث بدتر شدن علائم آسم گردد.

آکنه

شواهد مستقیمی مبنی بر اینکه خوابیدن با موی خیس می تواند منجر به بروز آکنه در فرد گردد وجود ندارد. با این وجود بعضی افراد از خوابیدن با موی خیس اجتناب می نمایند زیرا منجر به مرطوب شدن بالش شده و محیط مناسبی برای رشد انواع خاصی از باکتری ها فراهم می نماید که همین مساله باعث افزایش خطر بالقوه مسائل پوستی مانند آکنه در افراد می گردد.

آکنه هنگامی ظاهر می گردد که روزنه های پوست با روغن های طبیعی یا سلول های مرده پوست بسته شده باشند. در بسیاری از موارد آکنه به علت سابقه خانوادگی یا تغییرات هورمونی ایجاد می گردد که باعث افزایش اندازه فراوری چربی طبیعی بدن فرد شده و بر چگونگی پاکسازی پوست از چربی و سلول های مرده پوست تاثیر می گذارد.

بالش مرطوب، به جامانده محصولات مراقبت از مو را در خود دارد که به صورت بالقوه می تواند با ایجاد محیطی که مرطوب یا چرب است، بستن منافذ و التهاب باعث تشدید آکنه گردد. به همین دلایل بعضی از کارشناسان پیشنهاد می نمایند که بهتر است با موی خشک و تمیزی که دور از صورتتان قرار داده اید بخوابید.

شوره سر

مطالعه ای که در سال 2019 انجام شد نشان داد که فصل زمستان به علت داشتن دمای سرد و مرطوب باعث تشدید شوره سر می گردد. مطالعه ای مشابه پیشنهاد داد که توازن باکتری و قارچ هم در ایجاد این مشکل سهم دارد. موی سر خیس منجر به از دست دادن دما شده و همین مساله باعث تشدید شوره سر می گردد.

صرف زمان و هزینه بیشتر برای حالت دادن مو

هیچکس دوست ندارد با ظاهر بد موهایش از خواب بیدار گردد. وقتی با موهای خیس بخوابید موها هنگام خوابیدن خشک شده و به علت چرخش در خواب نامنظم می شوند. اغلب قسمت هایی که بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند سرانجام و پوشش تارهای مو هستند که می توانید موهایتان را با ژل مو، اسپری، ابزارهای حالت دهنده حرارتی مو یا سرم ها صاف کنید. در چنین شرایطی نه تنها باید برای حالت دادن به موهایتان وقت بگذارید بلکه باید هزینه بیشتری را هم صرف خرید محصولات و ابزار حالت دهنده مو کنید. علاوه براین استفاده بیش از حد از این ابزار و وسایل هم می تواند به موها آسیب بزند.

تضعیف سیستم ایمنی بدن

خوابیدن با موی خیس بیماری جدی ای را ایجاد نمی نماید اما به صورت غیر مستقیم باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می گردد. دمای بدن اغلب در طول شب پایین است و خوابیدن با موی خیس این دما را بیشتر کاهش می دهد. مطالعات نشان داده اند که دمای پایین تر بدن پاسخ سیستم ایمنی به گلودرد و سرماخوردگی را به حداقل می رساند.

کدر و بی روح شدن موها

هنگامی که چربی و رطوبت طبیعی موها به بالش منتقل می گردد موها خشک، کدر و بی روح می شوند. این مساله باعث شنماینده شدن موها می گردد. بین موهایی که از چربی طبیعیشان محروم هستند و موهایی که بافتشان به خودی خود خشک است، تفاوت زیادی وجود دارد.

اگر مجبور به خوابیدن با موی خیس هستید

در صورتی که امکان خشک کردن موها قبل از خواب را ندارید در ادامه چند نکته را برای خوابیدن با موی خیس با امن ترین حالت ممکن بیان نموده ایم.

از روغن نارگیل روی موهایتان بهره ببرید

روغن نارگیل از موهای خیس در برابر ایجاد موخوره محافظت می نماید. پوشش مو هنگامی که موها خیس هستند متورم شده و موها را آسیب پذیر می نماید. روغن نارگیل اندازه آب جذب شده به وسیله مو را کاهش داده و باعث می گردد موها کمتر در معرض آسیب قرار بگیرند. در صورتی که درماتیت سبورئیک دارید استفاده از روغن نارگیل توصیه نمی گردد زیرا این روغن می تواند منجر به بدتر شدن آن گردد.

از نرم نماینده بهره ببرید

نرم نماینده پوشش مو را بسته، اصطکاک را کاهش داده و باعث می گردد موها آسان تر باز شوند. روی موهای دکلره شده یا موهایی که روی آن ها از مواد شیمیایی استفاده شده حتی می توان از نرم نماینده بیشتری استفاده کرد.

موها را تا حد امکان خشک و از هم باز کنید

در صورتی که می توانید برای چند دقیقه از سشوار بهره ببرید یا کمی زودتر دوش بگیرید که زمان برای خشک کردن موها داشته باشید حتما این کار را انجام دهید. هر چقدر آب کمتری روی موها بماند آسیب دیدگی موها کمتر خواهد شد. برای اینکه فشار کمتری روی موهایتان باشد حتما به آرامی موهایتان را قبل از خواب از هم باز کنید.

از بالش ابریشمی بهره ببرید

شواهدی مبنی بر این مساله وجود دارند که خوابیدن روی بالش ابریشمی برای پوست بهتر است زیرا کمتر باعث ایجاد خشکی شده و سطحی با اصطکاک کمتر را فراهم می نماید. با وجود اینکه مدارکی در راستای فواید بالش ابریشمی برای مو وجود ندارد اما در صورتی که با موی خیس بخوابید سطح ملایم تر آن می تواند به کاهش آسیب یاری کند.

بایدها و نبایدهای خوابیدن با موی خیس

  • روی یک بالش ابریشم بخوابید تا اصطکاک و شکستگی موهایتان به حداقل اندازه ممکن برسد.
  • موهای خیس خود را با یک پارچه نرم خشک کنید زیرا این کار آسیب کمتری در مقایسه با حوله و سشوار به موها وارد می نماید.
  • از یک سرم یا ماسک نرم نماینده بدون احتیاج به آبکشی برای تغذیه و تقویت موهایتان بهره ببرید.
  • در صورتی که همچنان روی خوابیدن با موی خیس مصر هستید از یک بالش ضد آب بهره ببرید.
  • در صورتی که موهایتان اکستنشن دارد با موی خیس نخوابید زیرا در هم گره می خورند.
  • از یک بالش یکسان برای مدت طولانی استفاده نکنید. بالش خود را هر چند مدت یکبار عوض کنید تا باکتری و قارچ روی آن رشد نکند.
  • دقیقا قبل از خواب دوش نگیرید. عصر به حمام بروید زیرا در این صورت موهایتان تا زمان خواب خشک می شوند و بالش تان هم خیس نخواهد شد.

در سرانجام

خوابیدن با موی خیس می تواند عوارضی را در پی داشته باشد. به صورت ایدئآل باید موهایتان را کاملا خشک کنید تا خطر مریضی، سرماخوردگی، عفونت های قارچی و ایجاد موخوره روی موهایتان را کاهش دهید. خوابیدن با موی خیس بعلاوه می تواند منجر به ایجاد موهای شلخته و گره خورده در صبح گردد و باید از ابزار مناسب برای برطرف ژولیدگی و در هم پیچیدن مو بهره ببرید. در صورتی که نمی توانید از خوابیدن با موی خیس اجتناب کنید با راهکارهایی که در این مطلب بیان کردیم آسیب های احتمالی را به حداقل برسانید.

منابع: Healthline, Vedix

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا خوابیدن با موی خیس ضرر دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خوابیدن با موی خیس ضرر دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید