5 ابزار شاخص برای بهینه سازی کامپیوتر ویندوزی

به گزارش سرزمین من، اگر کامپیوتر ویندوزی شما هم کند شده و احتیاج به پاک کردن فایل های اضافه و بهینه سازی آن دارید، می توانید یکی از این 5 ابزار را امتحان کنید تا عمکلرد سیستم خود را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

5 ابزار شاخص برای بهینه سازی کامپیوتر ویندوزی

شاید شما هم جزو افرادی باشید که احساس می کنید ویندوز شما کند شده است اما الزاما احتیاجی به تعویض ویندوز یا حتی دستگاه خود ندارید بلکه خیلی اوقات، اجرای یک نرم افزار بهینه سازی هم می تواند مسائل را برطرف کند.

حتی اگر ویندوز شما در حال حاضر خوب کار می نماید، این نرم افزارها می توانند فایل های موقت را پاک و به بهینه سازی تنظیمات کلی سیستم یاری نمایند تا از کند شدن آن در آینده جلوگیری گردد. بعلاوه با استفاده از آن ها می توانید برنامه های غیرضروری را حذف کنید و عملکرد سیستم خود را در دست بگیرید.

به علت محبوبیت، سیستم عامل ویندوز از طیف گسترده ای از ابزارها پشتیبانی می نماید که به راحتی کار شما در زمینه بهینه سازی یاری می نمایند. بنابراین در این نوشتار به برترین بهینه سازها برای رایانه شخصی ویندوزی نگاه می کنیم.

1. CleanMyPC

CleanMyPC یک نرم افزار بهینه سازی سیستم ویندوزی است که سه ابزار مختلف پاکسازی کامپیوتر، حذف برنامه ها و تعمیر رجیستری را در یک واحد به شما ارائه می دهد.

پس از نصب و اجرای CleanMyPC، این برنامه کل رایانه شما را اسکن می نماید تا همه فایل های ناخواسته را پیدا و سپس پاک کند و عملکرد لحظه ای سیستم شما را بهبود ببخشد.

علاوه بر این، تعمیر و پاکسازی رجیستری این برنامه به شما یاری می نماید تا تنظیمات قدیمی یا خراب رجیستری را حذف کنید تا سیستم عامل بهتر کار کند و طوری به سلامت سیستم یاری می نماید که گویی دستگاه نوی است که تازه از بازار خریده اید.

این نرم افزار ابزارهای مرتبط دیگری را هم شامل می گردد که با یاری آن ها به روان تر شدن ویندوز یاری می نماید، برای نمونه:

  1. ابزاری برای مرتب و حذف اکستنشن ها یا افزونه های غیر ضروری در رایانه.
  2. با پاک کردن کوکی های مرورگر و سایر داده ها می تواند از حریم خصوصی آنلاین شما محافظت کند.
  3. فایل های هایبرنیت را حذف می نماید.
  4. ابزاری برای مدیریت برنامه های استارت آپ تا از بالا آمدن سریع ویندوز اطمینان حاصل کنید یا حافظه ای را که اشغال نموده اند، آزاد کنید.

این برنامه در دو نسخه رایگان و پولی موجود است.

دانلود: CleanMyPC

2. AVG TuneUp

دومین ابزار در این فهرست AVG TuneUp است. این برنامه تمام موارد غیرضروری و مسائل عملکردی را از رایانه شما حذف می نماید، فضای دیسک را بهینه می نماید و سرعت رایانه شخصی را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.

این ابزار مجموعه ای از ابزارهای دیگر را در خود جای داده است که آن را به انتخابی مناسب برای برترین فهرست بهینه سازهای ویندوزی تبدیل می نماید. در این جا تعدادی از آن ها را مرور می کنیم:

  • از پاک کردن کوکی ها و سایر داده ها در بیش از 20 مرورگر از جمله فایرفاکس، کروم، اپرا و غیره پشتیبانی می نماید.
  • پاک نماینده عمیق برای خلاص کردن رایانه از فایل های نصبی، نسخه های پشتیبان قدیمی، فایل های سیستمی موقت و غیره.
  • قابلیت به ورزرسانی اتوماتیک برنامه برای ویندوز.
  • قابلیت غیبرطرفال سازی دادن برنامه هایی که منابع پس زمینه ویندوز را به تنهایی خالی می نمایند.

این ها و چند ویژگی دیگر AVG TuneUp را به ابزاری مفید برای نگهداری در میان نرم افزارهای شما تبدیل می نماید.

این نرم افزار نسخه رایگان ندارد اما می توانید از دوره آزمایشی 7 روزه آن بهره ببرید.

دانلود: AVG TuneUp

3. CCleaner

در طول این سال ها مطالب زیادی درباره CCleaner گفته و نوشته شده است. گاهی بعضی آن را مورد تمسخر قرار می دهند و همه چیز از غیرقابل اعتماد گرفته تا بدافزار به آن می گویند و اعلام می نمایند که بهتر است زودتر حذف گردد. در حالی که در خیلی منابع هم به عنوان یکی از برترین ابزارهای بهینه سازی برای رایانه های شخصی ویندوزی معرفی شده است.

بنابراین، چه باید کرد؟ خب در حقیقت هرچند نظرات درباره نرم افزارها می توانند به مقدار افرادی که آن ها را می نویسند، متنوع و مبهم باشند، اما نادیده گرفتن داده های تجربی سخت است.

وقتی به اعداد نگاه می کنید، به خوبی معین می گردد که CCleaner همان کاری را که می گوید انجام می دهد، و به همین علت است که پیوسته کاربران از آن برای بهینه سازی رایانه شخصی استفاده می نمایند و این برنامه به یکی از ابزارهای بهینه سازی با بیشترین دانلود تبدیل شده است.

پس از نصب نرم افزار و راه اندازی آن، درست در منوی اصلی PC Health Check را پیدا خواهید کرد. قابلیتی است که اسکن رایانه را اجرا می نماید و چهار ناحیه مختلف از رایانه شما را پوشش می دهد که عبارتند از:

  1. سرعت
  2. امنیت
  3. حریم خصوصی
  4. فضای ذخیره سازی

تنها کاری که باید از آنجا انجام دهید این است که از صفحه اصلی نرم افزار روی Scan PC کلیک کنید تا آغاز به اسکن ویندوز شما کند.

گزینه بعدی Custom Clean است که به شما امکان می دهد نحوه تمیزکاری قسمت های مختلف رایانه شخصی ویندوزی خود را سفارشی کنید. این بخش، از برنامه های مایکروسافت گرفته تا بسیاری از برنامه های دیگر را به صورت اختصاصی پوشش می دهد.

CCleaner هم در دو نسخه رایگان و پریمیوم عرضه می گردد. اگرچه نسخه رایگان هم ویندوز شما را به خوبی پاکسازی می نماید، اما نسخه پولی ویژگی های اضافی دیگری مانند نظارت لحظه ای، حفاظت از حریم خصوصی، به روزرسانی نرم افزار، پاکسازی برنامه ریزی شده و غیره را هم ارائه می دهد.

دانلود: CCleaner

4. Restoro

Restoro در فهرست برترین ابزارهای بهینه سازی رایانه های شخصی ویندوزی رتبه چهارم را دارد. این برنامه یک ابزار همه کاره است که به شما یاری می نماید مسائل ویندوزی خود را برطرف کنید. بعلاوه ویژگی های مفید دیگری مانند تعمیر فایل های خراب رجیستری، بازیابی فایل های سیستمی خراب، حذف بدافزارها و بازیابی فایل های DLL خراب را ارائه می دهد.

این برنامه به صورت آزمایشی برای کاربران نو در دسترس است تا ابتدا ویژگی های آن را آزمایش نمایند و سپس نسخه پریمیوم را تهیه نمایند.

هنگامی که پس از نصب، برای نخستین بار Restore را اجرا می کنید، برنامه به طور اتوماتیک آغاز به اسکن رایانه شما برای شناسایی هر گونه مشکل می نماید.

بسته به فایل های موجود در رایانه شخصی شما، این اسکن می تواند از چند دقیقه تا حدود نیم ساعت طول بکشد.

دانلود: Restoro

5. IOBit Advance SystemCare

Advance System Care از شرکت IOBit یکی دیگر از ابزارهای همه کاره است که می تواند رایانه ویندوزی شما را تمیز کند، سرعت ببخشد و از آن محافظت کند. همه این ها در عرض چند دقیقه قابل انجام است.

جدا از ویژگی های ساده ای که این نرم افزار برای تمیز کردن یا پاکسازی در اختیارتان قرار می دهد، ویژگی های دیگری هم وجود دارند که این برنامه را به انتخاب خوبی برای کاربران ویندوز تبدیل می نماید:

  • به شما امکان می دهد تنها با یک کلیک، درایورهای مختلف رایانه شخصی ویندوزی خود را به روز کنید.
  • بیش از 30 عیب یاب مختلف به برطرف کندی رایانه شخصی یاری می نماید.
  • با ابزارهای امنیتی به روز مانند WebGL یا Audio Fingerprint Protections جلوی آسیب پذیری های حریم خصوصی را می گیرد.
  • عملکرد سیستم را به صورت لحظه ای آنالیز و اطلاعات مربوطه را در صورت لزوم اعلام می نماید.

علاوه بر این، اگرچه این ابزار ادعا می نماید که دارای یک سیستم پاکسازی با پشتوانه هوش مصنوعی است، اما مانند بسیاری از موارد مرتبط با هوش مصنوعی در صنعت فناوری فعلی، به نظر نمی رسد که یک کاربرد واقعی هوش مصنوعی در آن استفاده شده باشد.

این ابزار برای ویندوز 10 و 11 در نسخه های رایگان و پولی دردسترس است.

دانلود: IOBit Advance SystemCare

به این توجه داشته باشید که احتیاجی نیست پاکسازی و اجرای ابزارهای بهینه سازی روی ویندوز روندی پیچیده باشد. بنابراین امیدواریم ابزارهایی که به آن ها اشاره شد، کاملا این موضوع را به شما ثابت نمایند و بتوانید پس از استفاده از آن ها کار با سیستمی روان را تجربه کنید.

البته، ابزارهای کاربرید شخص ثالث برای کاربران ویندوز چیز نوی نیستند، و موارد بیان شده، تنها نمونه کوچکی از ابزارهای موجود است. برای مثال پیش از این هم راهنماهای بسیاری را درباره عیب یابی ویندوز یا برترین راهکارهای پاکسازی ویندوز معرفی نموده ایم که مطالعه آن ها می تواند به شما برای داشتن یک سیستم تمیز و پرسرعت یاری کند.

منبع: Make Use Of

پرسش های متداول بهینه سازی ویندوز

آیا پاک نکردن فایل های اضافی در ویندوز روی عملکرد اثر می گذارد؟

بله. بسیاری از فایل های اضافی هستند که بدون استفاده در رایانه شما فضا اشغال نموده اند و منابع سیستمی را مصرف می نمایند. بنابراین با پاک کردن آن ها بخش زیادی از منابع آزاد می شوند و عملکرد کلی سیستم بهبود می یابد.

آیا بهینه سازی ویندوز کار پیچیده ای است؟

پاسخ کلی به این پرسش، خیر است. اگر برای کاربری عمومی احتیاج به پاکسازی ویندوز دارید، بسیاری از ابزارهای رایگان دردسترس هستند که این کار را برای شما انجام می دهند. در این مطلب 5 مورد از شاخص ترین گزینه ها را برای شما معرفی نموده ایم.

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 ابزار شاخص برای بهینه سازی کامپیوتر ویندوزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 ابزار شاخص برای بهینه سازی کامپیوتر ویندوزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید