چرا چشم های شیرهای سنگی پل خواجو می درخشد؟

به گزارش سرزمین من، شیرهای سنگی پل خواجو

استان اصفهان دیدنی های تاریخی بسیاری را در خود جا داده است که یکی از آن ها پل خواجو است، این پل در زمان شاه عباس و به دستور او ساخته شد. این پل نام های زیادی به جر خواجو مثل پل بابا رکن آباد و پل حسن آباد هم دارد و معماری خیره کننده آن باعث شده است تا در دسته آثار با ارزش تاریخی اصفهان و ایران قرار بگیرد. این پل روایتگر داستان های زیادی است اما یکی از داستان هایی که زیاد از آن شنیده می گردد شیرهای سنگی پل خواجو است که بسیار شنیده شده است این شیرها اسراری را در چشمانشان پنهان نموده اند. با خبرنگاران همراه باشید تا ببینیم راز این شیرها چیست و به چه علت تا این مقدار مشهور هستند…

چرا چشم های شیرهای سنگی پل خواجو می درخشد؟

پل خواجو پلی به طول 33 متر و عرض 12 متر است، این پل دو طرف زاینده رود را به هم وصل می نماید. در دو طرف این پل شیرهای سنگی بزرگی وجود دارند که امروزه اگر چه نه به طور کامل ولی بقایایی از آن ها وجود دارد و از عجیب ترین اجزای این پل هستند. چیزی که درباره این شیرها گفته می گردد این است که چشم های آن ها در شب برق می زند و اگر شما دقیقا روبروی شیرها بایستید و از سمت شمال به چشم شیر جنوبی نگاه کنید البته در شب، می بینید که چشم شیر شمالی برق می زند و کاملا می درخشد!

البته این تنها جاذبه شهر نیست و اصفهان مملو از مجذوب نمایندهیت های بسیار است که تماشا هر کدام از آن ها می تواند روزها و روزها زمان ببرد. با این حال شاید هیچ کدام به میزان شیرهای سنگی پل خواجو عجیب و مجذوب نماینده نباشند و اگر به آن ها نگاه کنید می توانید ببینید که پشت هر سنگ یک حرف است که گفته می گردد کسی که این شیر را ساخته است این حرف را حک نموده است. روی این شیرها هم نشانه هایی از ورزش های باستانی است که گفته می گردد نشانه ای از نوع ورزش های قدیم است، جالب این که پی این پل به گونه ای است که هر چه آب به آن برسد محکم تر می گردد به عبارتی در صورتی که خشک گردد و آبی به آن نرسد خراب می گردد.

با تماشا این شیرها فکر می کنید که آن ها در حال نظاره کردن شما هستند، آن ها این سال های دور و دراز را پشت سر گذاشته اند و با این حال هنوز هم چشماهایشان همان درخشش سابق را دارد. چهارصد سال است که شیرهای سنگی پل خواجو مانند نگهبانانی از زاینده رود مراقبت می نمایند اما امروزه جز بقایایی از آن ها باقی نمانده است. چشم یکی از این شیرها امروزه کاملا خراشیده شده است و معین است که کار زمانه نبوده و دست انسانی در آن دخیل بوده است انگار که با آن دشمنی داشته اند!

یکی از جهانگردانی که اهل کشور آلمان است به ایران سفر نموده و در جریان سفرش به شهر اصفهان رفته و از این شیرها تماشا نموده است کی گوید: ایران همواره یکی از مقاصدی بود که واقعا دوست داشتم تا از نزدیک ببینم و شهر اصفهان هم همین طور. درباره مجذوب نمایندهیت هایی که در شهر اصفهان وجود دارند زیاد خوانده بودم و در نتیجه می دانستم یکی از آن جاهایی که در سفر به اصفهان باید حتما ببینم پل خواجو است، درباره این پل و شیرهای سنگی پل خواجو هم مطالبی خوانده بودم و می دانستم که برخی از قوم های ایران رسم دارند تا بر سر مزار بزرگانشان شیرهای سنگی قرار دهند و بنابراین این نتیجه را گرفتم که به احتمال خیلی زیاد یک تاریخ چندین هزار ساله پشت این شیرهاست.

بعد از این همه تعریف و تمجید بالاخره باید از این شیرهای سنگی تماشا می کردم و بنابراین تصمیم گرفتم تا از نزدیک به آن جا بروم و آن ها را ببینم. اولین چیزی که توجهم را جلب کرد به کار رفتن این همه جزییاتی بود که در این شیرهای سنگی پل خواجو به کار رفته بود جالب این که این اشیا کاملا در جزییات با هم فرق دارند. در ایران خانواده ای به نام بختیاری (منظور قوم) وجود دارد که آن ها در گذشته برای اینکه نمادی از شجاعت و دلاوری از دست رفتگانشان را داشته باشند از این شیرها می ساخته اند و بر سر قبر آن ها استفاده می نموده اند. اولین باری که برای تماشا این شیرها رفتم دوربینم را هم همراهم بردم.

چیزی که برایم بسیار عجیب بود این بود که شیرهایی با این قدمت و تاریخ هیچ محافظ و یا سایبانی نداشتند ولی خوب هنوز شب بود و فکر کردم که در صبح برای آن ها سایبان قرار می دهند.

صبح روز بعد که دوباره برای تماشا این شیرها به آن جا رفتم در کمال تعجب دیدم که باز هم هیچ سایبانی برای ان ها نیست و حتی از عجایب زندگی ام این که مردم بچه هایشان را بر روی شیرهای سنگی پل خواجو قرار داده بودد تا از آن ها عکس بگیرند! حتی در مواردی افراد بزرگتر خود والدین را می دیدم که سعی می نمایند تا روی شیر بیچاره بنشینند و عکس بگیرند! در تمام زندگی ام ندیده بودم که کسی چنین رفتاری با یک شاهکار تاریخی داشته باشد و تا این میزان نسبت به آن بی توجهی گردد. با این حال امیدوارم که هیچ اتفاقی برای این یادگاری های تاریخی نیفتد چرا که بسیار پر ارزشند و بخشی از هویت ایران و ایران هستند.

امکان دارد به همین علت باشد که سطح روی این شیرها تا این میزان صاف است انگار که روی آن را صیقل داده اند. این شیرها واقعا شگفت انگیز هستند ولی رفتاری که با ان ا می گردد اصلا قابل قبول نیست… به هر حال اسرار این شیرها هر چه که هست باید از آن ها محافظت گردد این ها واقعا با ارزش هستند و نباید از کنار آن ها ساده گذشت…

منبع: الی گشت

به "چرا چشم های شیرهای سنگی پل خواجو می درخشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا چشم های شیرهای سنگی پل خواجو می درخشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید