چرا فیلم ماموریت: غیرممکن 7 در گیشه ناموفق ظاهر شد؟

به گزارش سرزمین من، فیلم ماموریت: غیرممکن 7 که مدتی قبل با نام روزشمار مرگ قسمت اول روی پرده رفت، قرار بود به یکی از پرفروش ترین فیلم های سال تبدیل گردد و بازخوردهای مثبتی هم دریافت کرد اما به فروش مورد انتظار در گیشه نرسید.

چرا فیلم ماموریت: غیرممکن 7 در گیشه ناموفق ظاهر شد؟

تام کروز از معدود ستارگان هالیوودی است که فیلم هایش همچنان می فروشند. ماموریت غیرممکن بدون تام کروز شاید به قسمت سوم هم نمی رسید اما او جان تازه ای به آن بخشید و حالا این سری فیلم را در لیست برترین مجموعه های اکشن تاریخ پیدا می کنید. تا پیش از روزشمار مرگ، فال اوت آخرین قسمت مجموعه بود که سال 2018 به اکران در آمد؛ این فیلم که یک افتتاحیه قابل قبول 61 میلیون دلاری داشت، در نهایت به فروش 791 میلیون دلاری رسید تا مسیر را برای نسخه های بعدی هموار کند.

تا پیش از فال اوت هم فیلم های مجموعه معمولا با 50 الی 60 میلیون دلار آغاز به کار می کردند اما به فروش خوب خود تا چند هفته ادامه می دادند. انتظارات اما از روزشمار مرگ به مراتب بیشتر بود. با پیروزیت های پروتکل شبح (2011)، ملت یاغی (2015) و فال اوت، این مجموعه به حدی خود را اثبات نموده بود که هواداران از کیفیت روزشمار مرگ مطمئن باشند و برای دیدنی آن لحظه شماری نمایند. از طرف دیگر، این فیلم یک سال پس از هیاهوی تام کروز با تاپ گان: ماوریک اکران می شد، فیلمی که با فروش باورنکردنی 1.5 میلیارد دلاری، نشان داد او هنوز یک ستاره پولساز است و می تواند مخاطبان را به سالن های سینما بکشاند.

با این تفاصیل، انتظار می رفت که قسمت تازه برترین آغاز مجموعه را داشته باشد. تحلیلگران پیش بینی نموده بودند که فیلم در پنج روز اول اکران، 90 میلیون دلار در ایالات متحده و در مجموع 250 میلیون دلار در گیشه بین المللی فروش خواهد داشت. فیلم اما با 54 میلیون دلار کار خود را آغاز کرد و برخلاف نسخه های پیشین که در هفته دوم یک افت فروش 50 درصدی را تجربه می کردند، این فیلم با 65 درصد افت فروش نشان داد که نه تنها قرار نیست به پرفروش ترین نسخه ماموریت غیرممکن تبدیل گردد بلکه شاید به سختی از فروش قسمت اول مجموعه که سال 1996 به اکران عایدی عبور کند (457 میلیون دلار).

بودجه نجومی 291 میلیون دلاری فیلم هم کار را برای آن سخت تر کرد تا برای نخستین بار، فیلمی از ماموریت غیرممکن در گیشه پیروز عمل نکند. اما چرا؟ فیلمی که میانگین امتیاز 96 درصد را در سایت راتن تومیتوز ثبت نموده و همه منتقدان آن را به عنوان یک اکشن درجه یک ستایش نموده اند، همه مخاطبان هم از آن رضایت داشته اند، چرا چنین فیلمی باید در گیشه شکست بخورد؟

پدیده ای به نام باربنهایمر

یکی از مهم ترین دلایل عملکرد ضعیف فیلم، تاریخ اکران آن است. با اینکه کسی انتظار نداشت که اوپنهایمر و باربی صنعت سینما را تا این میزان تحت تاثیر قرار دهند و گیشه دنیای را تسخیر نمایند اما قابل پیش بینی بود که یک رقیب جدی برای روزشمار مرگ هستند. ماموریت غیرممکن هواداران سرسخت خود را داشت که فارغ از کیفیت فیلم، به دیدنی آن می نشستند، چیزی که مجموعه احتیاج داشت، جذب مخاطبان تازه بود، مخاطبانی که ترجیح دادند به سراغ دو فیلم جنجالی دیگر یعنی اوپنهایمر و باربی بروند. با اکران آن دو فیلم، ماموریت غیرممکن به سرعت به حاشیه رفت و فراموش شد.

فیلمی که بالاترین امتیاز (A) را از دیدنگران دریافت می نماید، اغلب با کمترین افت فروش روبه رو می گردد و هفته به هفته، به آرامی به فروش خود می افزاید، متاسفانه ماموریت غیرممکن 7 علی رغم بازخوردهای مثبت، باز هم نتوانست از زیر سلطه باربنهایمر خارج گردد. ناگته نماند که آن دو فیلم هم بالاترین امتیاز را از مخاطبان دریافت کردند و با توجه به کمپین تبلیغاتی بزرگ آن ها، بدیهی بود که رقبا را به راحتی کنار بزنند. روزشمار مرگ اگر دو یا سه هفته زودتر اکران می شد، به فروش بالاتری می رسید.

فاکتور بدلکاری

بدلکاری، برگ برنده فیلم های اخیر ماموریت غیرممکن بوده است و تبلیغات گسترده این آثار پیرامون این سکانس های تحسین برانگیز انجام می گردد. اگرچه روزشمار مرگ این سنت را ادامه داده است و تعدادی از برترین سکانس های اکشن مجموعه را دارد اما آن ها به میزان نسخه های پیشین در تبلیغ ها مجذوب کننده جلوه نمی نمایند. پروتکل شبح، سکانس بالا رفتن تام کروز از بلندترین ساختمان دنیا را داشت، در ملت یاغی او به بدنه یک هواپیمای در حال پرواز چسبیده بود و در فال اوت، سقوط آزاد از هواپیما و تعقیب وگریزهای واقعی با هلی کوپتر را داشتیم.

تبلیغات ماموریت غیرممکن 7 پیرامون یک سکانس ویژه صورت گرفته است که در آن شاهد به پرواز عایدین تام کروز با موتورسیکلت از لبه یک صخره هستیم. با اینکه این بدلکاری مجذوب کننده است و از لحظات هیجان انگیز فیلم محسوب می گردد اما ابعاد گسترده بدلکاری های فیلم های پیشین را ندارد. آن بدلکاری ها شگفت انگیز و باورنکردنی بودند و اگرچه روزشمار مرگ هم در همان حدومیزان و قابل دفاع است اما در تیزرها و تریلرها به شکلی عرضه نمی گردد که مخاطبان را تهییج کند.

این مسئله درباره سکانس قطار بخش پایانی فیلم نیز صدق می نماید، با اینکه شاهد یکی از برترین سکانس های اکشن سال هستیم اما تیزرهای تبلیغاتی آن را به گونه ای نشان می دهند که گویی کلیشه ای است و ما به یاد ده ها فیلم مشابه می افتیم که شامل یک ست پیس اکشن در قطار می شوند.

مخاطبان از مجموعه های بزرگ خسته شده اند

با فروش ضعیف بیشتر فیلم های بلاک باستری سال جاری، تحلیلگران به این نتیجه رسیده اند که مخاطبان در حال حاضر از مجموعه های سینمایی بزرگ خسته شده اند و دیگر برای آن ها هیجان زده نمی شوند. پنجمین قسمت ایندیانا جونز، دهمین قسمت سریع و خشمگین و سومین قسمت مرد مورچه ای هیچ کدام در گیشه به پیروزیت مورد انتظار نرسیدند و حالا برخلاف گذشته، فیلم ها به واسطه اعتبار برند خود نمی فروشند بلکه فاکتورهای متعددی در این زمینه نقش دارد.

ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت با بودجه 300 میلیون دلاری، یک افتتاحیه قابل قبول 60 میلیون دلاری داشت اما در هر هفته دوم با افت فروش 55 درصدی روبه رو شد. فست ایکس با بودجه 340 میلیون دلاری، با افتتاحیه 67 میلیون دلاری آغاز به کار کرد و در هفته دوم با افت فروش 66 درصدی روبه رو شد و مرد مورچه ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی با افتتاحیه 106 میلیون دلاری وعده فروش بالایی را داد اما هفته دوم با افت فروش فاجعه بار 70 درصدی روبه رو شد. در میان این سه فیلم، فست ایکس شرایط نسبتا بهتری دارد و با تشکر از بازار بین المللی، فروش آن به مرز 720 میلیون دلار رسیده است که از نسخه قبلی بیشتر است (البته بودجه اف 9 225 میلیون دلار بود و اکران آن تحت تاثیر بحران کووید 19 قرار داشت) اما به وضوح تعیین است که این فیلم ها بازار مهم ایالات متحده را از دست داده اند و محبوبیت نسخه های پیشین هم آن ها را نجات نمی دهد.

علت دیگر فروش پایین فیلم ها این است که به مخاطبان خاص خود وابسته هستند، یعنی کسانی که نسخه های پیشین را دیدن نموده اند. در واقع کسانی که برای مثال شش نسخه پیشین ماموریت غیرممکن را دیدن ننموده اند، علاقه ای نخواهند داشت تا به سراغ قسمت هفتم بروند زیرا با این دنیا و شخصیت هایش آشنا ندارند. به همین علت است که انیمیشنی همچون فیلم برادران سوپر ماریو به پرفروش ترین فیلم سال تبدیل می گردد زیرا اگرچه برند مشهوری است اما اولین نسخه به شمار میرود و هواداران مجبور نیستند 30 فیلم دیگر را دیدن نمایند تا متوجه شوند در قصه چه خبر است. حداقل با توجه به شرایط فعلی بازار، به نظر می رسد فیلم هایی که بخشی از هیچ مجموعه ای نیستند، شانس بیشتری برای پیروزیت داشته باشند، همچون باربی - که اولین نسخه بلاک باستری و لایو-اکشن مجموعه است - و اوپنهایمر.

بخش اول بودن به ضرر فیلم ماموریت غیرممکن 7 تمام شد

سازندگان با اضافه کردن بخش اول به نام فیلم هم شرایط را برای آن سخت تر کردند. برای فیلم های بلاک باستری عادی است که در دو بخش عرضه شوند اما اینکه سازندگان آن ها را با برچسب بخش اول و بخش دوم راهی سینماها نمایند، رویکرد اشتباهی است که فیلم ها در سال های اخیر از آن دوری نموده اند. در همین تابستان، فیلم هایی همچون فست ایکس و مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی بخش اول یک قصه دوقسمتی بودند اما هیچ کدام به عنوان بخش اول بازاریابی نشدند.

این مسئله درباره فیلم های دیگری همچون تلماسه (2021) و آن (2017) - که دوبخشی هستند - نیز صدق می نماید و در تبلیغات آن ها خبری از برچسب بخش اول نیست. در واقع آخرین بار که فیلمی با نام بخش اول عرضه شد، به سال 2014 و فیلم بازی های گرسنگی: زاغ مقلد - بخش 1 بازمی گردند. حتی انتقام جویان: جنگ بی نهایت هم در ابتدا قرار بود با برچسب بخش اول و دوم عرضه گردد که در نهایت برنامه های مارول تغییر کرد و آن ها این دو بخش را با نام جنگ بی نهایت و آخر بازی عرضه کردند. علت اصلی عدم علاقه هالیوود به دو بخشی کردن فیلم ها تعیین است، مخاطبان دوست ندارند فیلمی را ببینند که داستان آن نیمه کاره رها می گردد، آن ها می خواهند قصه کامل باشد و فیلمی که با نام بخش اول اکران می گردد، سینمادوستان را بدبین می نماید.

چرا باید برای یک تجربه نصفه نیمه به سینماها برویم؟ می توانیم منتظر بمانیم که قسمت دوم هم اکران گردد و هر دو فیلم را هم زمان دیدن کنیم. اتفاق بامزه این است که روزشمار مرگ اصلا احتیاجی نداشت با نام بخش اول روی پرده برود، این فیلم از نظر داستانی، بسیار کامل تر از فست ایکس و در میان دنیای عنکبوتی است. اما تیم تبلیغاتی آن دو فیلم متوجه شد که نباید مخاطب را با برچسب بخش اول بترساند و فاش کند که قصه ها کامل نیست.

اگر فیلم ماموریت غیرممکن 7 تنها با نام روزشمار مرگ به اکران درمی آمد، مخاطبان بیشتری را جذب می کرد. فروش ضعیف فیلم حالا برای بخش دوم هم دردسرساز است! در واقع بسیاری از مخاطبان و حتی هواداران مجموعه چون بخش اول را دیدن ننموده اند، از دیدنی دنباله آن سر باز می زنند.

ماموریت: کاملا غیرممکن

ماموریت غیرممکن 7 حتی توانایی نزدیک شدن به فال اوت را هم ندارد که با 791 میلیون دلار، پرفروش ترین فیلم مجموعه محسوب می گردد. با این حال، حتی اگر یک معجزه رخ دهد و فیلم به مرز فروش 791 میلیون دلار برسد، باز هم به سوددهی نخواهد رسید. فراموش نکنیم که برای این فیلم 291 میلیون دلار هزینه شده است (بدون احتساب هزینه های تبلیغات و بازاریابی) که 112 میلیون دلار بیشتر از فال اوت است.

با اینکه محبوبیت تام کروز بر کسی پوشیده نیست و او همچنان یک ستاره پولساز در نظر گرفته می گردد اما با توجه به فروش 455 میلیون دلاری روزشمار مرگ پس از 23 روز و با حضور پرقدرت اوپنهایمر و باربی در گیشه، به نظر نمی رسد که بتواند به سوددهی برسد یا هزینه های ساخت خود را جبران کند. این فیلم برای اینکه وارد حوزه فیلم های سودآور گردد، باید حداقل 800 میلیون دلار بفروشد که با هیچ متر و معیاری امکان پذیر نخواهد بود.

منبع: MovieWeb

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا فیلم ماموریت: غیرممکن 7 در گیشه ناموفق ظاهر شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فیلم ماموریت: غیرممکن 7 در گیشه ناموفق ظاهر شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید