نسل دوم سمند در راه است؟

به گزارش سرزمین من، سدان جدید ایران خودرو که در بعضی جلسه ها، سمند جدید معرفی می گردد خودرویی فست بک و با طراحی به روزتر از محصولات قبلی این خودروساز است. البته که بعضی کارشناسان طراحی صنعتی، خطوط طراحی نمونه مفهومی این خودرو را بسیار شرقی و کره ای می دانند و معتقد هستند که باید نسخه نهایی این محصول، با خطوط طراحی متناسب با زمان عرضه معرفی گردد.

نسل دوم سمند در راه است؟

سرزمین من| سمند خودروی ملی ایران خودرو که برای نخستین بار در سال 1380 به فراوری انبوه رسید، حالا با گذشت 19 سال از فراوری مدل های مختلف آن، خبر ها از آن حکایت دارد که مدیران ایران خودرو بر فراوری وعرضه نسل دوم خودروی سمند تمرکز دارند. تصاویر اولیه منتشر شده از این خودرو نشان می دهد که ابعاد نسل دوم سمند با دنا و k132 همپوشانی دارد. البته تصاویر اولیه نسل دوم سمند صدای منتقدان را درآورده است.

به گزارش سرزمین من، در طول 19 سال گذشته تا به امروز از مدل پایه سمند، 7 مدل ارتقاء یافته و فیس لیفت فراوری شده است. سمند x7، سمند LX، سمند EL، سمند SE، سورن و دنا از جمله مدل های فراوری شده از مدل پایه سمند هستند که تا به امروز در شرکت ایران خودرو به خط فراوری رسیده اند.

حالا هم انگار قرار است این خودرو پس از گذشت دو دهه پای به نسل دوم بگذارد و به کل بازطراحی گردد. البته هنوز مدیران ایران خودرو خبر این موضوع را تایید یا تکذیب نکرده اند. در نتیجه تعیین هم نیست که این خودرو چه زمانی رونمایی و به خط فراوری می رسد.

اما تصاویر منتشر شده از اتاق طراحی ایران خودرو نشان می دهد که طراحی نسل دوم خودروی سمند در حال نهایی شدن است. با این حال ابهامات در خصوص این خودرو همچنان زیاد است.

بعضی منتقدان صنعت خودرو با انتقاد از اقدام دیرهنگام شرکت ایران خودرو در تغییر اساسی سمند می گویند که این خودرو زمانی رقیب هیوندای ورنا و آوانته در بازار ایران بود، اما به دلیل بی توجهی خودروساز ایرانی به اعتبار خود سال ها با ظاهری یکسان به بازار تزریق شد و فرصت خودنمایی در بازار های بین المللی را نیافت.

این دسته از منتقدان همچنین گفته اند: در شرایطی که الانترا در طول همین 2 دهه از نسل سوم به نسل هفتم رسیده و یکی از بهترین های سگمنت c در رده سدان های مالی است. شرکت ایران خودرو تازه به فکر فراوری نسل دوم سمند افتاده است.

اما با این وجود سمند هنوز هم مهم ترین خودروی ملی ایران است. محصولی که نخستین بار ما را به شکل جدی با دانش ساخت خودرو آشنا کرد و طراحی اتومبیل را برای ما معنا کرد.

نکته اول این است که به شکل معمول، خودروسازان دنیا تصویری از ایده های خود برای نسل های آینده محصولات شان، تا اتمام پروژه منتشر نمی نمایند و انتشار آن را تا تایید کانسپت نهایی به تاخیر می اندازند. اما انگار در ایران قضیه برعکس است و خودرو هنوز به تایید نهایی نرسیده تصویر آن منتشر می گردد.

درباره نسل دوم سمند نیز ماجرا به همین قرار است که چندی پیش که اعضای کمیسیون صنایع مجلس از ایران خودرو بازدید داشتند، طرح خودرویی مفهمومی در نمایشگاه دستاورد های این خودروساز به چشم می خورد. این الگوی طراحی شده مربوط به سدان جدید ایران خودرو است و گویا قرار است تا این طرح مبنای ساخت نسل دوم سمند باشد.

دراین باره پایگاه خبری اسب بخار گزارش داده این خودروی مفهومی توسط شرکت جتکو طراحی شده و به عنوان الگوی برگزیده انتخاب شده است. منابع مطلع می گویند که از میان سه الگوی پیشنهادی برای سمند جدید، طرح جتکو با موافقت روبرو شده و احتمال آن زیاد است که با تغییرات تجاری سازی، این خودروی مفهومی به عنوان نسل دوم سمند معرفی گردد.

یکی از منابع رسانه اسب بخار می گوید که این خودروی مفهومی به تازگی طراحی نشده و مدتی است که از ساخت نمونه های اولیه آن می گذرد. همچنین پروژه سمند و یا سدان جدید ایران خودرو به گونه ای تعریف شده تا بدنه و ساختار جدیدی بر روی پلتفرم PF1 ارائه گردد. برای همین می توان توقع داشت که ایران خودرو در سال های 1400 یا 1401، خودرویی مدرن تر از K. 132 را به بازار معرفی کند و بالاخره نسل فعلی سمند را از رده فراوری خارج نماید.

سدان جدید ایران خودرو که در بعضی جلسه ها، سمند جدید معرفی می گردد خودرویی فست بک و با طراحی به روزتر از محصولات قبلی این خودروساز است. البته که بعضی کارشناسان طراحی صنعتی، خطوط طراحی نمونه مفهومی این خودرو را بسیار شرقی و کره ای می دانند و معتقد هستند که باید نسخه نهایی این محصول، با خطوط طراحی متناسب با زمان عرضه معرفی گردد.

در حال حاضر ایران خودرو برنامه دارد تا در ماه های آینده محصولات جدیدی، چون K132 را به بازار معرفی کند. به گفته مدیران این خودروسازی قرار است تا کی 132 از مهر 1399 به فراوری آزمایشی برسد و در زمستان امسال وارد فاز فراوری تجاری گردد. همچنین ایران خودرو در تدارک آن است که بزودی یک کراس اوور را با کد پروژه K125 به بازار معرفی کند. البته که به احتمال زیاد، این رویداد صنعتی در زمستان 1399 رخ خواهد داد و هنوز چند ماهی با معرفی این کراس اوور داخلی فاصله داریم.

دسته ای از کارشناسان حوزه خودرو معتقدند که ایران خودرو شرکتی عظیم و باسابقه، اما فاقد هرگونه استراتژی تعیین در فراوری محصولات است.

آن ها می گویند که این شرکت هم اینک بیش از 5 محصول در رده c با اشکال مختلف و پلتفرم یکسان دارد که علیه همدیگر در حال رقابت هستند. این کار که از ایجاد صرفه مقیاس فراوری و رشد تیراژ ممانعت به عمل می آورد، باعث شده تاهمزمان سمند ال ایکس، سورن، دنا، دنا پلاس و پژو پارس روی خط فراوری باشند و در عین حال پژو 405، رانا، پژو 206 اس دی، پژو 301 و کا 132 هم در همین محدوده دنبال مشتری بگردند.

از طرفی کارشناسان صنعت خودرو گفته اند که با چرخی در فضای ایران خودرو و مرور تعیینات فنی فراوریات این شرکت نشان می دهد همه این خودروها در یک دامنه تجهیزاتی-مسافرتی مشابه قدرت ارائه خدمات به خریداران را دارند و این در حالی است که بازار تشنه سدان های متوسط اسپورت و کشیده لوکس یا کراس اوور های مالی کوچک و متوسط است. بر این مبنا اگر قرار باشد نسل های تازه ای از دنا، رانا یا سمند به بازار عرضه گردد، باید با یک بازمهندسی کامل و بر مبنای تحقیقات بازار و ذائقه مشتریان باشد. موردی که احتمالا و بر طبق تجربه سال های اخیر روی لزوم عرضه اس یووی، وانت پیکاپ، سدان های سایز D و E و البته محصولات کراس تاکید خواهد داشت.

این دسته از کارشناسان در عین حال می گویند که اگر سیاستگذاری دولت به سمتی نرود که سمتی راهی بازار های خارجی گردد و تیراژ آن به دو تا سه برابر اعداد کنونی نرسد، از هم اکنون باید آن را پروژه ای شکست خورده دانست که تنها برای دلخوشی به اجرا درآمده و انتظار درآمدزایی و ارزآوری برای آن چیزی جز رویا نیست.

منبع: فرادید

به "نسل دوم سمند در راه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسل دوم سمند در راه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید