ماجرای عرضه اولیه شستا چه بود؟

به گزارش سرزمین من، به گزارش تجارت نیوز، در روز چهارشنبه 27 فروردین و پس از کش و قوس فراوان بالاخره شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی 8 میلیارد سهم خود را در قیمت 860 تومان عرضه اولیه کرد که طی آن به هر کد بورسی حداکثر 3637 سهم تخصیص یافت. عرضه اولیه که با مشارکت 2 میلیون و 70 هزار کد صورت گرفت و ارزش معاملات روزانه بورس را به رکورد 13 هزار و 543 میلیون تومان رساند. این در حالی بود که طبق قوانین اطلاعیه آن باید 48 ساعت قبل در وبسایت بورس منتشر می شد اما تا ساعت 1 بامداد روز سه شنبه خبری از این اطلاعیه نبود تا اینکه حدود ساعت 1 و 30 دقیقه بامداد این اطلاعیه درج شد و تاریخ انتشار آن ساعت 23 و 57 دقیقه روز دوشنبه به ثبت رسید تا به نوعی مسئله ای در عرضه آن از نظر قانونی وجود نداشته باشد!

ماجرای عرضه اولیه شستا چه بود؟

مجموعه شستا که در 187 شرکت بورسی مدیریت مالکی دارد در عرضه اولیه خود نزدیک 7 هزار میلیارد تومان تامین مالی کرد که از این نظر عظیمترین عرضه تاریخ بازار سرمایه کشور بود. این شرکت که با سرمایه 80 هزار میلیارد ریالی در بورس تهران ثبت شده در صورت حساب مالی میاندوره ای 9 ماهه منتهی به خاتمه اسفند 98 خود بیش از 35 هزار میلیارد ریال سود خالص شناسایی نموده که تقریبا 80 درصد کل سال مالی گذشته بوده است. میزان دارایی های جاری و غیرجاری شستا نیز در خاتمه سال 98، بیش از 203 هزار میلیارد ریال گزارش شده که در مقایسه با کل سال مالی 97 افتی 11 درصدی داشته است. همچنین میزان بدهی های این شرکت نیز 80 هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده که نسبت به کل سال مالی 98 افتی 9 درصدی داشته است.

در روزهایی که اقتصاد کشور حال و روز خوبی نداشت و تحریم ها موجب کند شدن گردش چرخ صنایع شده بود، ورود نقدینگی فراوان به بازار سهام باعث شد تا شاخص بورس رشدی نزدیک 200 درصد را در یکسال اخیر تجربه کند.

فرایند پذیرش شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی از سال پیش شروع شد و پس از احراز شرایط به صورت کامل، در 20 فروردین در بازار دوم معاملات و در بخش هلدینگ چند رشته ای صنعتی با نماد شستا درج شد. شستا شامل 178 شرکت و 9 هلدینگ عظیم سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، هلدینگ سرمایه گذاری دارویی تامین، شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین، شرکت سرمایه گذاری صدر تامین، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین، خدمات ارتباطی رایتل، شرکت سرمایه گذاری توسعه انرژی تامین و کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران است.

اما داستان عرضه اولیه شستا به چه صورت بود. در روزهایی که اقتصاد کشور حال و روز خوبی نداشت و تحریم ها موجب کند شدن گردش چرخ صنایع شده بود، ورود نقدینگی فراوان به بازار سهام باعث شد تا شاخص بورس رشدی نزدیک 200 درصد را در یکسال اخیر تجربه کند. همین رشد و جذابیت بازار سهام و ورود معامله گران جدید موجب شد تا دولت فرصت را غنیمت شمرده و از پتانسیل های این بازار در جهت پیشبرد منافع مالی کشور استفاده کند. تا جایی که دولت خبر از واگذاری سهام تحت مالکیت خود از نیمه دوم اردیبهشت ماه داد. برنامه ای که در قالب سه صندوق قابل معامله صورت خواهد گرفت و هر فرد با کد ملی خود می تواند تا سقف 2 میلیون تومان از این سهام خریداری کند.

یکی دیگر از این ابزارها معرفی شرکت های جدید در بورس و عرضه اولیه سهام انها بود. یکی از این شرکت ها، سرمایه گذاری تامین اجتماعی بود که در واقع بازنشستگان و بیمه شدگان این سازمان مالکان اصلی آن محسوب می شدند اگر چه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمام امور این شرکت را در اختیار دارد. موضوعی که به یکی از مباحث جنجال برانگیز در فضای رسانه ای تبدیل شده بود این بود که آیا فروش سهام آن در بورس، بخشی از درآمدهای تامین اجتماعی به حساب می آید یا منبعی برای تسویه بدهی های دولت به تامین اجتماعی.

شفاف سازی شستا

به همین دلیل مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی یکی از اهداف عرضه اولیه شستا را شفاف سازی و اصلاح و ساماندهی شرکت های وابسته گفت و گفت دارایی های شستا باید در ساختار شفاف قرار بگیرد تا پاسخگویی نسبت به این شفافیت افزایش یابد. به گفته مدیر عامل شستا عرضه سهام باعث می گردد تا ارزش این دارایی واقعی گردد و منابع حاصله از آن هم به ارتقای شفافیت مجموعه یاری کند. در این میان نگرانی وجود دارد که این منابع چگونه باید استفاده گردد که به طور قطع به خود بدنه سازمان تامین اجتماعی می رسد و ذینفعان این مجموعه مالک این درآمدها هستند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در عرضه اولیه شستا کاهش اختلال در سامانه معاملاتی در مقایسه با عرضه اولیه های قبلی بود. یکی از دلایل این عملکرد مناسب، اقدام سازمان بورس در جابجایی معاملات چهار نماد پرتقاضای شگویا، صبا، زکوثر و تملت بعد از ساعات معاملاتی عادی بورس بود. اقدامی که از سوی فعالان بورس نیز تقدیر شد تا به عنوان نکته مثبتی در کارنامه رئیس جدید سازمان بورس به ثبت برسد.

به هر صورت، عرضه اولیه شستا با تمام نقدها و حمایت ها صورت گرفت، و حال باید منتظر ماند تا میزان بازدهی اولیه این نماد چقدر خواهد بود. موضوعی که با توجه به اذعان مقامات شستا، با عرضه 2 درصد دیگر از سهام این شرکت در روزهای آینده احتمالا بازدهی کمی به همراه نخواهد داشت. با همه این تفاسیر بدون شک عظیمترین برنده این عرضه خود بازار سهام بود که توانست علاوه بر جذب نقدینگی بالا، عمق بیشتری پیدا نموده و شاید فرایند صعودی خود را برای مدتی دیگر تضمین کند.

منبع: تجارت نیوز

به "ماجرای عرضه اولیه شستا چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای عرضه اولیه شستا چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید