فستیوال ها و رویدادهای مهم کشمیر کدامند؟

به گزارش سرزمین من، فرهنگ کشمیر فرهنگ رنگ و زیبایی است. نبض زندگی در تمام طول سال در این منطقه می تپد. نگاه منحصر به فرد مردم این ناحیه به زندگی را به برترین شکل در فستیوال ها و جشن های شان می توان دید و لمس کرد. احتمالا اشتیاق شما هم برای تماشا کشمیر بعد از خواندن این مطلب و آشنایی با جشن ها و فستیوال های این منطقه چند برابر خواهد شد.

فستیوال ها و رویدادهای مهم کشمیر کدامند؟

رویدادهای پرطرفدار

فستیوال همیس (ژوئن/ خرداد)

فستیوال گورز (جولای/ تیر)

فستیوال شیکارا (جولای یا آگوست/ تیر یا مرداد)

فستیوال گل های لاله (دو هفته آخر ماه اکتبر / مهر و آبان)

فستیوال زعفران (هفته آخر اکتبر/ آبان)

فستیوال لوبری (13 ژانویه/ 23 دی)

ژوئن/ خرداد

  • فستیوال همیس (Hemis) (زمان این فستیوال بر اساس تقویم بودایی ممکن است تغییر کند)

    همیس بزرگ ترین و باشکوه ترین صومعه کشمیر است. این صومعه در لداخ (Ladakh) قرار گرفته، یعنی در جایی که فستیوال همیس با زرق و برق فراوان جشن گرفته می گردد. روز برگزاری این فستیوال در کشمیر جزو تعطیلات محسوب می گردد. در این روز، سالگرد تولد بادماسامهاوا (Padmasambhava)، که گفته می گردد بنیانگذار بوداییسم تبتی است، گرامی داشته می گردد. جشن های این فستیوال به مدت دو روز در پنجمین ماه سال، که ماه قمری تبتی هم خوانده می گردد، برگزار می شوند و محل برپایی آنها در حیاط بزرگ صومعه همیس است. در این فستیوال، مردها لباس های سنتی و آراسته می پوشند و زن ها جواهرات و سربندهای خاصی استفاده می نمایند. مردم در این جشن ها پایکوبی محلی شان را اجرا می نمایند. این پایکوبی های سنتی بخش مهمی از سنت بودایی هستند و فرهنگ لداخ را منعکس می نمایند.

جولای یا آگوست/ تیر یا مرداد

  • فستیوال گورز (Gurez)

    گورز دره ای آرام در رشته کوه های هیمالیا و در ارتفاعی حدود 8 هزار فوت است. این دره حدود 123 کیلومتر با مرکز کشمیر فاصله دارد. این دره دیدنی، در جهت جاده ابریشم باستان قرار گرفته و چشم انداز ها تماشایی زیادی دارد. در میان دره گورز رودخانه نیلم (Neelum) جریان دارد و مقصد ایدئالی برای رفتینگ است. اهالی این منطقه در فستیوال سالانه میزبان جشنی هستند که در آن صنایع دستی، غذاها و فرهنگ شان را به نمایش می گذارند.

  • فستیوال شیکارا

    شیکارا شاهراه زندگی و هویت دریاچه دال در کشمیر است. جشنواره شیکارا طبق تصمیم دولت کشمیر از سال 2016 قرار است سالی یک بار برگزار گردد. در طول این فستیوال، شیکاراها به زیبایی رنگ و تزیین می شوند. در این زمان، مسابقه ای بین شیکاراسوارها برگزار می گردد که مسابقه قایق اژدها نام دارد. به جز مسابقه، برنامه فرهنگی دیگری نیز در این فستیوال تدارک دیده می گردد که به خوبی فرهنگ کشمیر را به گردشگرها معرفی می نماید.

اکتبر/ مهر و آبان

  • فستیوال گل های لاله

    در کشمیر صدها باغ گل لاله وجود دارد و در فصل بهار تمام این منطقه پر از این گل ها می گردد. بزرگ ترین باغ گل لاله آسیا در سرینگار واقع شده است، شهری که هر سال میزبان فستیوال گل های لاله است. در این فستیوال، انواع گل های لاله ای که در این منطقه پرورش داده می شوند به نمایش گذاشته می گردد. هر سال بهار، چشم انداز گل های لاله این باغ ها چشم انداز ای دیدنی و به یادماندنی می سازد که از زیبایی نفس را در سینه حبس می نماید، به خصوص برای کسانی که اهل کشمیر نیستند. فستیوال گل های لاله به یاد باغ گل لاله ایندیرا گاندی در سرینگار، کشمیر، برگزار می گردد و شامل نمایشگاه هایی از صنایع دستی، برنامه های فرهنگی و غذاهای خوش طعم است.

  • فستیوال زعفران

    زعفران کشمیر در میان متخصصین این حوزه در سراسر دنیا زبانزد است. در این فستیوال تقریبا هر نوع زغفرانی که در منطقه کمشیر کشت می گردد در معرض نمایش قرار می گیرد و امکان خرید آن هم برای هواداران زعفران فراهم است.

ژانویه/ دی

  • فستیوال لوبری (Lohri)

    فستیوال لوبری هر سال در 13 ژانویه برگزار می گردد و نشانه خاتمه سرمای زمستان است. در این فستیوال برداشت محصول جشن گرفته می گردد. لوبری فستیوالی است برای شکرگزاری برداشت محصول نیشکر در ماه ژانویه. مردم در این فستیوال آتش بازی می نمایند، آواز می خوانند، و غذاهای لذیذ پخته شده از ذرت، بادام زمینی، کنجد و شکر زرد را می خورند. این فستیوال در میان اهالی پنجاب و جامو مرسوم است.

ترجمه آزاد: تحریریه سرزمین من

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "فستیوال ها و رویدادهای مهم کشمیر کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فستیوال ها و رویدادهای مهم کشمیر کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید