طرز تهیه باقلوای اصل ترکی با خمیر یوفکا

به گزارش سرزمین من، باقلوا یکی از محبوب ترین شیرینی های دنیاست که در ایران، ترکیه، آذربایجان و حتی یونان جزو پرطرفدارترین دسرها محسوب می گردد. باقلوا انواع مختلفی دارد ولی بدون شک هیچ کدام از آن ها به اندازه باقلوای پسته ای اصل ترکیه که در ایران به نام ها باقلوای ترکی یا استانبولی هم شناخته می گردد، مشهور و محبوب نیست. اگر دوست دارید دستور پخت این شیرینی خوشمزه را یاد بگیرید با خبرنگاران مگ همراه باشید تا طرز تهیه باقلوای ترکی خانگی با خمیر یوفکا و شربت مخصوص باقلوا را خیلی ساده به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه باقلوای اصل ترکی با خمیر یوفکا

یونانی ها، ترک ها و عرب ها معتقد هستند که دستور پخت باقلوا در اصل متعلق به آن هاست. قدیمی ترین دستور پخت کشف شده از یک دسر لایه لایه شبیه به باقلوا که با عسل پوشانده می شده است به قرن دوم قبل از میلاد در روم برمی گردد. البته طبق این سند که در قدیمی ترین کتاب لاتین موجود واقع شده است، ریشه این دسر حتی به زمانی بسیار قبل تر از امپراطوری رومی ها و ترک ها می رسد.

در هر حال در طول زمان باقلوا تبدیل به یک دسر جذاب برای جشن ها و مناسبت های خاص شد که پختن آن احتیاج به مهارت زیادی داشت. در گذشته گاهی سال ها طول می کشید که شاگردان مهارت تهیه کردن خمیرهای بسیار باریک هزار لایه را از استادان زبردست خود بیاموزند. اما دیگر سال هاست که با به بازار آمدن خمیرهای آماده مثل خمیر یوفکا طرز تهیه باقلوا بسیار ساده شده است.

  • چطور بورک گوشت درست کنیم؟
  • طرز تهیه کوزالاک مانتی ترکیه ای

پس اگر شما هم هوس یک باقلوای خوشمزه خانگی را نموده اید دستور پخت ما را به خاطر بسپارید و در اولین فرصت خود را مهمان یک ظرف شیرینی باقلوا و یک استکان چای کمر باریک کنید.

مواد لازم (برای 1 کیلو)

  • خمیر باقلوا (یوفکا): 1 بسته 600 گرمی
  • شکر: 2 پیمانه
  • کره: 100 گرم
  • روغن مایع: 50 گرم
  • آب: 1.5 پیمانه
  • گلاب: 3 قاشق غذاخوری
  • پودر پسته یا گردو: 200 تا 300 گرم
  • لیمو ترش: نصف یک عدد
  • چوب دارچین: 1 عدد
  • هل: 2 عدد

طرز تهیه باقلوای ترکیه (استانبولی) و شربت مخصوص

1.

برای تهیه کردن شربت باقلوا، شکر و آب را همراه هل، چوب دارچین و پوست لیمو ترش روی حرارت متوسط قرار دهید.

2.

زمانی که شربت باقلوا آغاز به جوشیدن کرد، آب نیمی از لیمو ترش را به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 15 الی 20 دقیقه بجوشد و کمی قوام پیدا کند. یکی از مهم ترین نکات برای داشتن یک باقلوای ترد یا کریسپی و با کیفیت غلظت شربت است. پس از اینکه شربت اندکی غلیظ شد حرارت را خاموش و گلاب را به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید نوک قاشق چای خوری زعفران دم نموده هم به شهد اضافه کنید. در آخر چوب دارچین، هل و پوست لیمو را از شربت خارج کنید و اجازه دهید کاملا خنک گردد.

نکته: غلظت شربت باقلوای خنک باید مانند غلظت عسل داغ باشد.

3.

خمیر باقلوا یا همان خمیر یوفکا را شب قبل از فریزر به یخچال منتقل کنید. روز پخت خمیر را از یخچال خارج کنید و روی آن را با دستمال تمیز نمدار بپوشانید تا در مجاورت هوا خشک نگردد.

4.

کره را به روش بن ماری روی بخار کتری ذوب و روغن مایع را به آن اضافه کنید. اضافه کردن روغن مایع از سوختن کره در دمای بالا جلوگیری می نماید. حالا یک لایه خمیر یوفکا روی میز کار قرار دهید، با قلمو آن را کمی چرب کنید، لایه بعدی خمیر را روی آن قرار دهید و دوباره کره باقتصادید.

5.

زمانی که دو لایه خمیر را کره اقتصادی کردید، مغز پسته را روی کل خمیر بپاشید. سپس مانند تصویر با استفاده از یک نی یا سیخ نازک دو طرف خمیر را روی هم بیاورید و رول کنید. در آخر با فشار دادن دو طرف خمیر، باقلوا را جمع کنید.

نکته: به سلیقه خودتان می توانید پسته کمتر یا بیشتری استفاده یا اگر دوست داشتید گردوی آسیاب شده را جایگزین پودر پسته کنید.

6.

یک قالب با ابعاد 26 در 26 سانتی متر را با کره چرب کنید. باقلواها را به صورت فشرده در قالب بچینید و روی آن ها را یک لایه کره باقتصادید. فر را از قبل گرم کنید و سپس باقلواها را به مدت 30 دقیقه با دمای 160 درجه سانتی گراد در طبقه وسط آن بپزید.

7.

وقتی روی باقلواها طلائی شد، قالب را از فر بیرون بیاورید و همان لحظه شربت خنک شده را روی باقلواها بریزید. حداقل 3 ساعت صبر کنید تا شربت کاملا به خورد باقلوا برود.

نکته: در طول مدتی که شربت به خورد باقلوا می رود روی ظرف را نپوشانید. همچنین احتیاج نیست ظرف را در یخچال قرار دهید.

8.

در سرانجام برای تزئین روی باقلواها را پودر پسته یا گردو بریزید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "طرز تهیه باقلوای اصل ترکی با خمیر یوفکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه باقلوای اصل ترکی با خمیر یوفکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید