دو حمام قدیمی اسدآباد در انتظار ثبت در لیست آثار ملی کشور

به گزارش سرزمین من، خبرنگاران/همدان مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اسدآباد از پیگیری ثبت دو حمام قدیمی شهر آجین و روستای یاری سفلی این شهرستان در لیست آثار ملی کشور اطلاع داد.

دو حمام قدیمی اسدآباد در انتظار ثبت در لیست آثار ملی کشور

کامران اکبری شایگان در گفت وگو با سرزمین من اظهار کرد: حمام قدیمی روستای یاری سفلی مربوط به اوایل دوران قاجاریه یکی از حمام های قدیمی این شهرستان بوده که این حمام تا سال 94 فعال بوده است و اهالی روستا از این حمام عمومی استفاده می نموده اند.

وی با بیان اینکه حمام یاری سفلی به عنوان آخرین حمام فعال شهرستان اسدآباد به شمار می رود که تا سال 94 فعال بوده است، اضافه کرد: در حال حاضر پرونده این حمام قدیمی برای ثبت در لیست آثار ملی کشور تاییدیه خود را از استان اخذ نموده و برای تاییدیه نهایی به تهران ارسال شده که قطعا تا انتها سال این اثر تاریخی به عنوان یکی از آثار تاریخی شهرستان ثبت لیست آثار ملی کشور خواهد شد.

اکبری شایگان بعلاوه با اشاره به حمام قدیمی شهر آجین نیز توضیح داد: حمام قدیمی شهر آجین متعلق به دوران قاجاریه نیز برای پیگیری ثبت در لیست آثار ملی کشور دارای بعضی نواقص بود که خوشبختانه این نواقص مرتفع شده و برای ثبت این اثر تاریخی نیز پیگیر هستیم که بر اساس پیش بینی ها تا اوایل سال آینده این حمام قدیمی هم ثبت لیست آثار ملی کشور خواهد شد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد بعلاوه با اشاره به حمام نیلوفر اسدآباد مربوط به دوره صفویه نیز یادآور شد: این اثر تاریخی در تاریخ 25 اسفند 1380 با شماره 5049در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اکبری شایگان با بیان اینکه در حال حاضر بازسازی این اثر تاریخی دارای 70درصد پیشرفت فیزیکی بوده و تنها بازسازی محوطه بیرونی آن به جای مانده است، اضافه کرد: مالکیت این اثر تاریخی مربوط به شهرداری شهر بوده و تمامی بازسازی و بازسازی اثر از محل اعتبارات میراث فرهنگی هزینه شده است.

وی اعلام کرد: با توافق میراث فرهنگی و شهرداری شهر تصمیم بر آن است برای این اثر تاریخی برای راه اندازی نمایشگاه آثار صنایع دستی و میراث فرهنگی شهرستان و یا سفره خانه سنتی سرمایه گذار بخش خصوصی انتخاب و جذب گردد.

اکبری شایگان با تاکید بر اینکه طبق توافق میراث فرهنگی با شهرداری شهر طرح بازسازی و معرفی استادکار خبره برای بازسازی و بازسازی حمام نیلوفر را اداره میراث فرهنگی انجام داده، اعلام کرد: برای بازسازی و بازسازی محوطه بیرونی حمام نیلوفر شهرستان به عنوان یکی از آثار تاریخی ثبت شده در لیست آثار ملی کشور متعلق به دوران صفویه، اداره میراث فرهنگی نوع مصالح را به شهرداری شهر برای بازسازی اعلام نموده و قرار بر آن شد که شهرداری شهر هزینه لازم را برای بازسازی محوطه بیرونی تامین کند که تامین اعتبار آن به وسیله شهرداری انجام و مصالح لازم خریداری شد که هم اکنون این مصالح در انبار شهرداری شهر دپو بوده و به علت تغییر شهردار شروع کار به جای مانده و به تاخیر افتاده است که امیدواریم با شروع به کار شهردار نو هرچه سریعتر عملیات اجرایی طرح بازسازی محوطه بیرونی این اثر انجام گردد.

به گزارش سرزمین من، شهرستان اسدآباد دارای 158 آثار تاریخی و باستانی بوده که 58 اثر ثبت آثار ملی کشور شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دو حمام قدیمی اسدآباد در انتظار ثبت در لیست آثار ملی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو حمام قدیمی اسدآباد در انتظار ثبت در لیست آثار ملی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید