دانشگاه رازی میزبان همایش بین المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار

به گزارش سرزمین من، همایش بین المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار اواخر تیرماه سالجاری به میزبانی دانشگاه رازی برگزار می گردد.

دانشگاه رازی میزبان همایش بین المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار

به گزارش گروه استان های سرزمین من، جلسه هماهنگی همایش هورامان؛ ثبت دنیای، فرهنگ و توسعه پایدار، در حوزه ریاست دانشگاه برگزار گردید.

در این جلسه، تورج زینی وند مدیر حوزه ریاست دانشگاه و دبیر کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی همایش بین المللی هورامان؛ ثبت دنیای، فرهنگ و توسعه پایدار با تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای همگان در سخنانی گفت: پیرو ثبت دنیای هورامان از منظر فرهنگی و زمینه سازی جهت دستیابی به توسعه پایدار این منطقه، برای نخستین بار برگزاری همایش بین المللی با عنوان هورامان؛ ثبت دنیای، فرهنگ و توسعه پایدار در دستور کار دانشگاه رازی نهاده شده است.

وی با تأکید بر هم افزایی دستگاه های اجرایی مربوطه در راستای برگزاری هرچه باشکوه تر همایش بین المللی هورامان؛ ثبت دنیای، فرهنگ و توسعه پایدار ابراز امیدواری کرد: این همایش توجه پژوهشگران و صاحب نظران دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و سایر مجامع علمی در سراسر دنیا را به منطقه فاخر ملی و دنیای هورامان معطوف کند.

زینی وند بر استفاده از تمام ظرفیت های رسانه ای و فضای مجازی برای اطلاع رسانی گسترده همایش بین المللی هورامان؛ ثبت دنیای، فرهنگ و توسعه پایدار تأکید کرد.

در ادامه نادر نادری دبیر علمی این همایش به معرفی اعضای این کمیته و تشریح برنامه ها و فعالیت های اجرا شده پرداخت.

وی 25 و 26 تیر ماه سال 1401 را زمان برگزاری همایش بین المللی هورامان؛ ثبت دنیای، فرهنگ و توسعه پایدار خاطرنشان کرد و گفت: محورهای این همایش شامل باستان شناسی، تاریخ، صنایع دستی و میراث فرهنگی، ادبیات، زبان و گویش های محلی، جغرافیا، محیط زیست و گردشگری، جامعه شناسی، آئین و هنر، اقتصاد، کارآفرینی، اشتغال و توسعه پایدار و معماری، شهرسازی و بازسازی می باشد.

نادری با اشاره به راه اندازی وبسایت همایش، 31 خرداد 1401 را آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش خاطرنشان کرد و گفت: این همایش با همکاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت می گیرد.

در ادامه دکتر شیرین زردشتیان دبیر اجرایی همایش بین المللی هورامان؛ ثبت دنیای، فرهنگ و توسعه پایدار گفت: از اولویت های این همایش توجه به ابعاد مختلف فرهنگی هورامان از قبیل مواریث فرهنگی ملموس و ناملموس است تا ضمن کوشش برای تقویت ابعاد آن، زمینه شناسایی بیش از پیش ابعاد مختلف فرهنگ غنی هورامان از دیدگاه پژوهشگران حوزه های مختلف فراهم و دستیابی به توسعه پایدار منطقه تسهیل گردد.

وی ارائه و انتشار آخرین مستندات و یافته های علمی با رویکرد منظر دنیای هورامان، تحکیم وحدت ملی و تعمیق همبستگی فرهنگی و اجتماعی، تعمیق نگاه دانش بنیان و جامعه محور در مطالعه مواریث فرهنگی در سطوح ملی و محلی، تدوین گزارش کار در حوزه پژوهش برای ارائه به یونسکو، شناخت جوامع محلی برای همراهی در توسعه منطقه و ایجاد امنیت پایدار و تشکیل شبکه پژوهشگران هورامان شناس و برنامه ریزی برای برگزاری نشست های مستمر را از جمله اهداف این همایش برشمرد.

در ادامه روح اله بهرامی در سخنانی شناخت ظرفیت های موجود در منظر دنیای هورامان و تدوین بسته های توسعه ای و سرمایه گذاری، آنالیز جوانب فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ثبت دنیای هورامان، تهیه دستور کار عملیاتی برای نهادهای متولی در حوزه آینده هورامان، فراهم ساختن زمینه ای جهت بروز، رشد مستمر و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود در میان اساتید، دانشجویان و فرهیختگان دانشگاهی، تشویق پژوهشگران و متخصصان و ایجاد فضای مناسب جهت ارائه نتایج پژوهش های آنان و چاپ و نشر دستاوردهای همایش را از دیگر اهداف مطرح نمود.

بهرامی بیان نمود: همایش قطعاً منجر به دستاوردهای مثبت بسیاری خواهد شد و تدوین کتاب جغرافیای تاریخی هورامان به عنوان مجموعه اسناد پیرامون منطقه هورامان و بعلاوه کتابی با موضوع هورامان از دیگر اقدامات خواهد بود.

در این جلسه وظایف و فعالیت های محوله کمیته های مختلف همایش بین المللی هورامان؛ ثبت دنیای، فرهنگ و توسعه پایدار؛ از جمله کمیته حراست، فرهنگی، روابط عمومی، اداری- اقتصادی و پشتیبانی، انتشارات، دانشجویی، نمایشگاه و… تشریح شد. بعلاوه اعضای شورای سیاست گذاری همایش معرفی شدند.

لازم به ذکر است، برگزاری جلسات هماهنگی و هم اندیشی با استانداری، فرمانداری، شهرداری و هماهنگی جهت راه اندازی نمایشگاه همایش در محل دائمی نمایشگاه های کرمانشاه، در اختیار قرار دادن امکانات برای برگزاری سلسله نشست های تخصصی و شیوه های تأمین اقتصادی و جذب حامی همایش از موضوعات دیگری بود که در این جلسه مورد تأکید نهاده شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دانشگاه رازی میزبان همایش بین المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه رازی میزبان همایش بین المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید