داستان پهن هزاران فرش دستباف در زمین های کشاورزی

به گزارش سرزمین من، در روزهای گرم تابستان، کارخانه های قالیشویی و پرداخت، کارگران را بلافاصله پس از روز ها کار سخت برای برداشت گندم، در منطقه دؤشم آلتی ترکیه، که به خاطر فرش های دستبافش معروف است، برای پهن کردن فرش روی صد ها هکتار زمین کشاورزی را بکار می گیرند.

داستان پهن هزاران فرش دستباف در زمین های کشاورزی

به گزارش سرزمین من، قالی ها و گلیم های معروف ترک، بافته شده بر دار های بافندگی با نخ های رنگ شده با رنگزا های طبیعی، از نقاط مختلف کشور به این منطقه آورده می شوند.

این فرش ها ابتدا شسته و سپس خشک می شوند. پس از این مرحله، فرش ها در مزارع زیر نور خورشید و در گرمای سوزان بیش از 40 درجه سانتیگراد (108 درجه فارنهایت) پهن می شوند تا از شر آفات و میکروب های به جای مانده خلاص شوند و زیر تابش آفتاب، رنگ پاستلی بیشتری به خود بگیرند. در این دوره زمانی، مزارع کشاورزی میزبان هزاران فرش رنگارنگ گسترده شده در کنار هم، جلوه بینظیری پیدا می نمایند که توجه گردشگران و علاقه مندان به عکاسی را به خود جلب می نماید.

نزدیک به 50 سال است که با فرا رسیدن فصل تابستان، مزارع فرش در منطقه دؤشم آلتی شکل گرفته است، شرکت های متعددی به کار آماده قالیشویی، بازسازی، پرداخت و سازی فرش می پردازند و هر شرکت معمولاً حداقل 3000 تا 4000 فرش دارد که مرتباً شسته و آفتاب دهی می شوند.

فرش ها در طول تابستان در مزارع باقی می مانند و رنگ ها تا اواسط شهریور ماه در زیر دمای سوزان بالغ می شوند. گرچه تحمل گرمای شدید هم برای ساکنان آنتالیا و هم برای کارگران مزرعه سخت است، ولی همین گرما و تابش خورشید، روند بلوغ رنگ را تسریع نموده و به آن ها یاری می نماید تا سریع تر قوام یابند، نتیجه چنین شرایطی برای کهنه نما شدن فرش ها و گلیم ها بسیار مفید و اثربخش است.

زیبایی طبیعی و روند بی نظیر خلق این فرش ها مجذوب کنندهیت خاصی به این منطقه می بخشد و آن را به مقصدی مجذوب کننده برای مسافران و علاقه مندان به عکاسی تبدیل می نماید.

شرکت های بازرگانی فرش، این فرش های قدیمی را از ولایات مختلف ترکیه جمع آوری نموده و پس از رفوگری، شستشو و آفتاب دهی در منطقه دوشم آلتی انتالیا، برای صادرات به کشور های دیگر به ویژه آمریکا و اروپا صادر می نمایند.

با فرارسیدن تابستان و خاتمه فصل برداشت، شهروندان این منطقه از ترکیه قالی هایی را که با رنگ های طبیعی در منطقه ها مختلف کشور بافته شده اند، پس از نظافت، پُرزگیری در زمین های وسیع کشاورزی پهن می نمایند.

چنین فرش هایی در غرب از ارزش بالایی برخوردار هستند و چندین برابر گران تر هستند. هر فرشی که در گندم زار برنزه می گردد صاحبی دارد. عابران اجازه دارند روی این فرش ها راه بروند و در پیری آن ها سهیم باشند.

منطقه دؤشم آلتی معروف به خانه قالی های بافته شده با طراحی خاص، که ساده ترین نقوش هندسی را به وسیله فرم های رسا با استفاده از رنگ های قرمز، قهوه ای، آبی و سبز ایجاد می نماید. نام Dosemealti (دوزمه یا دوشمه به معنای سنگفرش) به جاده ای باستانی اشاره دارد که زمانی به وسیله بازرگانان دریای مدیترانه طی می شد. دؤشم آلتی در 55 دقیقه ای از شهر آنتالیا قرار گرفته است.

تقریباً 25000 فرش از سرتاسر کشور به دؤشم آلتی فرستاده می گردد تا تمیز، تعمیر و آماده سازی شده و در حدود 500 هکتار زیر نور خورشید پهن شوند. در طی چند هفته فرش ها شسته، خشک و گردگیری می شوند و سپس در زیر گرمای سوزان آفتاب پهن می شوند. پس از یک ماه آفتاب گرفتن در مزرعه، فرش ها نرم و رنگ آن ها محو و رام می شوند، پایان فرش ها برداشته و آماده فروش می شوند یا به صاحبانشان باز پس داده می شوند.

منبع: فرارو

به "داستان پهن هزاران فرش دستباف در زمین های کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان پهن هزاران فرش دستباف در زمین های کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید