ترفندهایی برای جذب مخاطب در سخنرانی ها

به گزارش سرزمین من، رعایت این نکات را در سخنرانی هایتان جدی بگیرد

وقتی سخنرانی می کنید، اولین موردی که باید در نظر داشته باشید، جذب کردن مخاطبان و شرکت کنندگان حاضر در مراسم است. حال به شما نکاتی را توضیح خواهیم داد تا آنها را در حین سخنرانی تان انجام ندهید، چرا که با خطر بی توجهی مخاطبان تان روبرو خواهید شد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

ترفندهایی برای جذب مخاطب در سخنرانی ها
  • آیا صدای من به گوشتان می رسد؟

این روشی است که بسیاری از افراد صحبت شان را این طور آغاز می نمایند. سه بار به بلندگو ضربه می زنند و با صدای بلند می گویند: همه صدای من را می شنوید؟ انتهای سالن چه؟ و با لبخندی پوزش آمیز تعیین می گردد که همه می شنوند، اما کسی دستش را بلند ننموده است. این وظیفه شما نیست که صدا را مورد آزمایش قرار دهید. افرادی برای این کار هستند (و اگر هم نبودند در خلال صحبت تان این آزمایش را انجام دهید). اگر آغاز به صحبت نموده و متوجه شدید سیستم صوتی کار نمی کند خونسرد باشید و تا سه بشمارید و دوباره امتحان کنید. اگر بازهم صدا اشکال داشت به آرامی کنار سن بروید و از هماهنگ نماینده بخواهید این موضوع را پیگیری کند. در این مدت به مخاطبان خود لبخند زده و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید. همواره فرض تان این باشد که همه چیز به درستی جلو می رود، مگر اینکه خلافش به اثبات برسد که در این شرایط آرامش خود را حفظ کنید و منتظر بمانید تا درست گردد.

  • من نمی توانم شما را ببینم چون نور مستقیم به من می تابد

بله وقتی شما روی سن هستید چراغ ها گرم و روشن هستند و تماشا مخاطبان کاری سخت به شمار میرود، اما لازم نیست آنها این را بدانند. فقط به تاریکی خیره شوید. گهگاه لبخند زده و طوری رفتار کنید انگار که در خانه نشسته اید. اگر واقعا می خواهید آنها را از نزدیک ببینید خیلی عادی و راحت به سمت مخاطبانتان رفته ، اما با دست روی پیشانی خود سایه بان درست نکنید که بتوانید آنها را ببینید؛ اما اگر می خواهید تعداد افراد را بشمارید یا اینکه از افراد سوال بپرسید مودبانه از نورپرداز بخواهید تا چراغ های اتاق را خاموش کند. حتی بهتر این است که قبل از آغاز شدن کار با نورپرداز هماهنگی انجام داده که چه زمانی از آنها می خواهید که نور را کم یا زیاد نمایند.

  • پرواز من با تاخیر روبرو شده یا من خیلی خسته راه هستم و…

نمی دانم این مساله از کجا نشات می گیرد اما از هر پنج ارائه، یکی با بهانه آغاز می گردد؛ آنها دیر به من اطلاع داده اند یا من خیلی خسته سفر هستم و بهانه های مختلف دیگر که مخاطب واقعا علاقه ای به شنیدن آن ندارد. ما به عنوان مخاطب این توقع را داشته که شما برترین ارائه تان را داشته باشید. اگر احساس خستگی نموده و نمی توانید برترین عملکرد را داشته باشید شاید بهتر بود همایش را لغو می کردید. یک قرص بخورید، قهوه ای بنوشید و خستگی تان را بروز ندهید.

  • تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ خود را خاموش کنید

روزی روزگاری بود که شما از مخاطبان تان می توانستید بخواهید تلفن همراهشان را خاموش نمایند ولی دیگر آن موقع تمام شده است. الان دیگر افراد گفته های نغز شما را در شبکه های اجتماعی منتشر نموده یا اینکه بر روی تبلت های خود نکات شما را یادداشت می نمایند. شاید هم در حال بازی یا چک کردن فیس بوکشان هستند.

شما می توانید از مخاطبانتان بخواهید که تلفن همراه خود را بی صدا نمایند، اما جدای از اینها شما باید مطمئن باشید که مطالبتان آنقدر مجذوب کننده هست که آنها لپ ت اپ هایشان را ببندند و پلک هم نزنند، چرا که یک ثانیه را هم نمی خواهند از دست بدهند ودرخواست توجه راهگشا نیست، به جای آن توجه را جلب کنید.

  • من در ادامه به آن می پردازم

اگر شما به مخاطبی برخورد کردید که مشتاق یادگیری و گفت وگو است به اصطلاح این موقعیت را سفت چسبیده و فرصت را از دست ندهید. اگر کسی سوالی دارد که در اسلاید های بعدی به آن می رسید از اسلاید ها عبور نموده تا به آن برسید و سوال را پاسخ دهید. اگر کسی آنقدر شجاع بود که دستش را بلند کند و سوال بپرسد با آغوش باز آن را پذیرفته و دیگر مخاطبان را نیز ترغیب کنید که چنین کاری نمایند. هیچ وقت هیچ چیزی را به عقب نیندازید.

  • بگذارید من این متن را برای شما بلند بخوانم

هیچ وقت آنقدر متن داخل یک اسلاید قرار ندهید که افراد مجبور شوند برای خواندنش وقت بگذارند. اگر هم یک زمانی چنین اشتباهی را مرتکب شدید آن را بلند برای مخاطبانتان نخوانید. برترین کار برای از دست دادن توجه مخاطب قرار دادن متن زیاد درون اسلاید است. حقیقت این است اگر بیش از 4 کلمه در یک اسلاید داشته باشید اتفاقی که می افتد آن است که افراد آغاز به خواندن آن نموده و دیگر حرف های شما را نمی شنوند.

  • من خیلی خلاصه و فشرده می گویم

این وعده ای است که هیچ کس به آن عمل نمی کند اما بسیاری از ارائه ها این طور آغاز می شوند. مخاطب واقعا برایش مهم نیست که خلاصه بگوییم یا نه آنها زمان خود را سرمایه گذاری نموده اند و می خواهند یاد گرفته و تهییج شوند. شما باید بارها و بارها تمرین کنید تا اینکه در زمان اختصاص داده شده دقیقا کار خود را به سرانجام برسانید.

منبع: الی گشت

به "ترفندهایی برای جذب مخاطب در سخنرانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفندهایی برای جذب مخاطب در سخنرانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید