همه چیز درباره سفر به کلیمانجارو

به گزارش سرزمین من، ما مردمان تانزانیا، شمعی روشن خواهیم کرد و آن را بر بالای قله کلیمانجارو قرار خواهیم داد، درست در زمانی که نور پشت مرزهای ماست، امید خواهیم داد در لحظه ناامیدی، عشق می ورزیم در نفرت و محترم می شماریم در لحظه ای که همه تحقیر می نمایند.

همه چیز درباره سفر به کلیمانجارو

کلیمانجارو بلندترین قله آفریقا و به قول توریستان این ناحیه بام تانزانیا ست. کلیمانجارو در محدوده مرزی بین تانزانیا و کنیا قرار گرفته و گونه های گیاهی و جانوری خاص و شگفت انگیز در کلیمانجارو یکی از عوامل جذب توریست به آن جا ست. صعود به قله، سافاری، گردش در دامنه های تماشایی کلیمانجارو و اقیانوس ابری که در صبح و شب امکان تماشای آن وجود دارد خاطرات فراموش نشدنی را برایتان رقم خواهد زد.

نسل آینده مردمان این منطقه هم همچون پدرانشان ساده، صمیمی و خودمانی اند

مردم بومی در این منطقه، توریستان مرد را با عنوان کاکا به معنی برادر و خانم ها را با لفظ جووآ به معنی خواهر صدا می نمایند. حس احترام و صمیمت در میان بومیان این منطقه ها همواره وجود دارد و آن ها ضمن ارائه خدمات مناسب به شما سعی می نمایند فاصله ای را با توریستان حفظ نمایند، مثلا مرسوم است که وارد اقامتگاه توریستان نمی شوند و اجازه ندارند بر سر یک میز با شما غذا بخورند. متاسفانه هنوز سایه بعضی باورهای غلط برده داری که در سالیان دور این مردمان را به بند کشیده بود، دیده می گردد.

غذای اصلی مردم این ناحیه موز پخته است که به توریستان خوردن آن را توصیه نمی نمایند. چون ممکن است چندان به مذاقتان خوش نیاید! از نوعی ذرت هم آرد فراوری می نمایند و در طبخ غذاهای محلی شان از آن استفاده می نمایند.

نام کلیمانجارو از کجا آمده؟

راز این کلمه در خود قله کلیمانجارو نهفته است، قله ای که بیشتر ماه های سال در مه فرو رفته. عقاید خرافی یا اعتقاد عجیب و غریبی در خصوص کلیمانجارو وجود ندارد اما مردم این ناحیه آن را بسیار دوست دارند و برایشان محترم است؛ بیشتر به این دلیل که کسب عایدی و گذران زندگیشان به کلیمانجارو وابسته است.

ما هم به شما توصیه می کنیم با کلیمانجارو همچون بومیان آن منطقه با احترام برخورد کنید.

لحظه ورود و اسکان در منطقه

در هنگام ورود به منطقه حتما بایستی ثبت نام کنید و فرمی به شما می دهند تا معینات خود را بنویسید و سپس یک لیدر اصلی، یک گاید همراه، یک آشپز و یک پورتر در اختیار شما قرار خواهد گرفت. باید بدانید که استفاده از لیدر، آشپز و حتی پورتر در این منطقه اجباری ست و از میان بومیان منطقه انتخاب می شوند.

آشپز در طول مدت اقامتتان برایتان سوپ و حلیم خواهد پخت و شما باید برای غذای خود به خصوص در هنگام پیاده روی و هایکینگ ها از غذاهای کنسروی، تخم مرغ پخته، اسنک و شکلات بهره ببرید. پورتر بار و وسایل شما را حمل خواهد نمود و شما فقط بارهای جزیی و شخصی خود را می توانید حمل کنید.

بسیاری از این آشپز ها و پورتر ها در پی تحصیلات عالی هستند و این بدانید که خیلی از آن ها تحصیلکرده اند.

در جهت مارانگو اقامت گاهی برای اسکان وجود دارد که بسیاری از توریستان در لحظه ورود در آن ساکن می شوند از مغازه ورودی مارانگو می توانید مایحتاج ضروری خود را بخرید. اقامت گاه ماندارا نیز مناسب است و جهت آن هم بسیار مجذوب کننده.

در این جهت تماشایی پیاده روی خواهید داشت تا به اقامت گاه ماندارا برسید

به راحتی می توانید آنچه احتیاج دارید از این مغازه بخرید

چ

منظره اقامتگاه ماندارا(Mandara) تابلویی که هرگز آن را از یاد نخواهید برد

آشنایی با منطقه ها پنج گانه کلیمانجارو

کلیمانجارو شامل پنج منطقه است که قله، دامنه، منطقه ها استپی، دشت ها و جنگل ها بخش های عمده آن هستند. هر بخش مجذوب کنندهیت ها و پوشش گیاهی خود را دارد و حیوانات مختلفی را در هر منطقه خواهید دید که میمون قطعا در بین این حیوانات هست.

این موجودات دوست داشتنی حتما سر راهتان قرار خواهند گرفت

پارک های ملی کلیمانجارو

پارک کیناپا که از سال 1971 ساخت و حفاظت آن شکل گرفت و در سال 1977 بازگشایی شد و تا به امروز در حال ارائه خدمات به توریستان است. به قوانین ورودی این پارک حتما توجه کنید چون به همراه داشتن وسایلی ممنوع است که محتمل است برایتان عجیب باشد. مثلا هیچ گونه شی پلاستیکی، نایلونی نباید به همراه داشته باشید. ورود به پارک بدون اجازه رسمی ممکن نیست. بریدن و آسیب رساندن به هر چیز جاندار و غیر جاندار ممنوع بوده و در صورت تخلف با شما برخورد خواهد شد. حق سوزاندن هیچ وسیله ای را ندارید(آتش روشن کردن ممنوع است.)

تمامی این قوانین برای حفظ محیط زیست کلیمانجارو ست

گونه های Endemic گیاهی و جانوری در کلیمانجارو

این منطقه چون دارای آب tropical است، گیاهان خاص این نوع آب و هوا را به راحتی در آن می یابید. وقتی به بخش کوهستانی در کلیمانجارو وارد شوید، جایی که شرایط زمین سنگی ست و منطقه کوهستانی شروع می گردد گیاهانی را می یابید که روی سنگ ها رشد می نمایند. این گل ها را فقط در کلیمانجارو می یابید. پروتی Protea یکی از همین گیاهانی است که در کلیمانجارو یافت می گردد.

برگ های این گیاه حالت چرمی دارند، این گیاه در جنوب آفریقا بیشتر یافت می گردد.

گیاه Endemic در این منطقه Impatient Kilimanjaro نام دارد که از گیاهان خاص این منطقه است و در هیچ جای دیگری جز کلیمانجارو آن را نمی یابید. حتما در هایکینگ و پیاده روی هایتان خوب گیاهان را آنالیز کنید تا این گونه خاص را از دست ندهید.

گیاهی که فقط در کلیمانجارو می توان با آن عکس یادگاری گرفت

لیچن Lichen گیاه دیگری ست که به درختان کلیمانجارو آویزان است و حتما آن ها را خواهید دید و در منطقه ها جنگلی کلیمانجارو دیده می گردد.

لیچن ها همچون موهای درختان کلیمانجارو هستند که با باد می رقصند و منظر تماشایی را برایتان خواهند ساخت.

نکته جالب این که بومی های این منطقه موز را در کنار قهوه و در دامنه های کلیمانجارو می کارند؛ آن ها معتقدند قهوه احتیاج به سایه دارد و این سایه را درخت موز تامین می نماید.

صعود به قله و هایکینگ

برنامه های صعود به قله معمولا بین 6 تا 8 روز خواهد بود که شما به طور میانگین 7 روز را باید به آن اختصاص دهید. برای صعود 5 جهت وجود دارد. استفاده از جهت مارانگو بیشتر دیده می گردد. گفته می گردد در جهت مارانگو هاستل های بهتر و اقامت گاه های بهتری وجود دارد. در اقامت گاه ماندرا هم برای اقامت مشکل خاصی نخواهد بود، این اقامت گاه تشک دارد اما استفاده از کیسه خواب هم ضروری است.

جهت صعود و دو قله Mawenzi و Kibo کاملا معین هستند، برای صعود با یاری راهنمایتان بایستی یکی از این جهتها را انتخاب کنید.

اقامت گاه ماندارا که می توانید اقامت خوبی را در کنار بومیان منطقه داشته باشید

برای هایکینگ هم گشت های یک، دو و یا سه روزه وجود دارد که گشت و گذار در دامنه کلیمانجارو، تماشای حیوانات و گیاهان این منطقه ها بسیار جالب خواهند بود. تصور تماشا گونه های خاص حیوانات از نزدیک و تماشای منظره چشم نواز کلیمانجارو و اقیانوس ابر که همواره وجود دارد، جاذبه هایی هستند که در سفر به کلیمانجارو به سادگی نمی توان از کنار آن ها گذشت.

روستای مشی (Moshi) در کنار مارانگو هست و در حال حاضر مشغول پخت غذا هستند، شما هم اگه دوست داشته باشید می توانید غذایشان را امتحان کنید

کی بریم کلیمانجارو؟

شاید تصور کنید که چون کلیمانجارو در آفریقاست، تابستان زمان مناسبی برای سفر نباشد، اما دقیقا تابستان های کلیمانجارو زمان مناسبی برای هایکینگ و صعود به قله است. این تایم از خرداد ماه تا اواخر مهر بسیار مناسب است. همین طور اواخر آذر ماه تا اوایل بهار.

تهیه و تدوین: تحریریه سرزمین من

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "همه چیز درباره سفر به کلیمانجارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره سفر به کلیمانجارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید