تاریخچه و نقشه جامع شهر محمدشهر در ویکی خبرنگاران

به گزارش سرزمین من، نقشه جامع شهر محمدشهر را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

تاریخچه و نقشه جامع شهر محمدشهر در ویکی خبرنگاران

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری سرزمین من,مُحَمَّدشَهر شهری است در استان البرز ایران. محمدشهر در بخش مرکزی شهرستان کرج نهاده شده است.

در قسمت جنوبی کرج در بین راه کرج و ماهدشت تشکیل شده با فاصله تقریبا 15 دقیقه ای با مترو ایستگاه محمد شهر جهت تردد بسیار مناسب میباشد همچنین با مهر شهر و ماهدشت و مشکین دشت همسایه است. این منطقه از چند محله مهم و با پتانسیل بالای رشد در چند سال تشکیل شده است و شامل حجت آباد، کوی بهار (تپه قشلاق)، شهرک شهید چمران، فردوسی (ولد آباد کوچک)، کوی محمدیه (جعفرآباد)، همایون ویلا، ولدآباد عظیم، محله اصفهانی ها، عباس آباد، و روستای علی آباد گونه (حسن آباد) است.

از آثار منطقه محمدشهر، می توان به قلعهٔ اربابی تپه قشلاق که در سال های اخیر تخریب و بنای محلهٔ قلعه در آنجا نهاده شد، تپهٔ تاریخی واقع در کوی بهار و امامزاده عبدالله و گل علی و تپه های باستانی قشلاق تپه در علی آباد گونه، تپه های باستان و امامزاده احمد و محمود و قلعه حیدرآباد اشاره نمود.

این شهر دارای یک پارک جنگلی تازه تأسیس در کوی جعفریه می باشد. طرح های همچون اصلاح معابر و خیابان ها، احداث مناطق تفریحی و تفرجگاه ویژه سالمندان و آموزش شهروندان نیز در محمدشهر در حال انجام است.

مُحَمَّدشَهر شهری با بیش از 140 هزار نفر جمعیت است که در استان البرز و در بخش مرکزی شهرستان کرج نهاده شده است.

این شهر در قسمت جنوبی کرج در بین راه کرج و ماهدشت تشکیل شده و با مهرشهر و ماهدشت و مشکین دشت و صفادشت(در استان تهران) همسایه است. این منطقه از چند محله مهم و با پتانسیل بالای رشد در طی سالهای متمادی تشکیل شده است و شامل کوی جعفریه (جعفرآباد)، همایون ویلا،کوی ولایت (ولدآباد)، محله اصفهانی ها، چمران، عباس آباد، و است. لازم به ذکر است روستاهایی نظیر فرخ آباد و زییادشت و همچنین روستای علی آباد گونه (حسن آباد) در جوار این شهر نهاده شده اند.

شهر محمدشهر با آب و هوائی نسبتا معتدل که ارتفاع آن از سطح دریا 1320 متر و در طول 55 /50 و عرض 46 /35 جغرافیایی نهاده شده است. معدل حداکثر درجه حرارت محمد شهر 21 درجه و حداقل 9 درجه و معدل متوسط آن 15 درجه سانتی گراد میباشد.

محمدشهر چسبیده به ضلع جنوبی کرج که تا مرکز کلانشهر کرج تنها 6 دقیقه فاصله دارد. محمدشهر پل ارتباطی کرج با شهرهای جنوبی همانند صفادشت- ماهدشت - اشتهارد و جاده اصلی آن نیز جاده ترانزیت و رابط استان البرز با استان های غربی کشور میباشد.

شایان ذکر است که شهر محمدشهر در سالهای اخیر کانون و صندلی مناسبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی در بخش های خصوصی و دولتی شده و شاهد اجرای پروژه های تجاری و مراکز خرید عظیمی همچون مجتمع تجاری شریعت پروما، مجتمع تجاری پردیسان ، مجتمع تجاری و اداری الماس شهر ،مجتمع تجاری میلاد نور ، مجتمع ورزشی برنا و یکی از مشخصه های شاخص و پتانسیل شهر محمدشهر حضور بسیار قوی بخش خصوصی در مورد احداث مسکن و همچنین تعاونی های مسکن می باشد که مجتمع مسکونی طلائیه با بیش از 1200 واحد مسکونی و… و همچنین چندین شرکت خصوصی در رابطه فراوری انبوه مسکن را می توان نامبرد.

لازم به ذکر است در حریم شهر محمدشهر و ماهدشت (در ضلع جنوب) و در قالب مسکن مهر، هزاران واحد مسکونی ساخته شده است که بی شک با اتمام واگذاری این منطقه به شکل فزاینده ای به جمعیت جنوب شهرستان کرج (شهرهای محمدشهر و ماهدشت) اضافه خواهد شد.

محمدشهر در نگاه تاریخی جاده انجم آباد (یا همان جاده ابریشم) را در خود جای داده است که از اراضی قزل قشلاق یا همان جعفر آباد می گذرد که امروز آن مکان به پارک جنگلی فدک تبدیل شده و مساحتی بالغ بر 80 هکتار نهال کاری و فضای سبز را تحت پوشش دارد.

محمد شهر با داشتن آب وهوایی بسیار مناسب و نزدیکی به پایتخت محلی جهت تفرج گاه پایتخت نشینان در طی سال های قبل بوده و وجود باغات بسیار و شهرکهای ویلائی زیبا به لحاظ آب و هوائی مناسب و وجود مراکز ورزشی و تفریحی و مجتمع های اسب دوانی و همچنین زمین چوگان است.

قابل ذکر است که این شهر در چند سال گذشته شاهد حضور سرمایه گذاران عظیم صنایع چوب کشور است که همین مسئله عاملی شده تا مسئولین منطقه در پی ساماندهی و اعلام آمادگی برای میزبانی از افرادی برآیند که تمایل به سرمایه گذاری در بخش صنایع چوب را دارند و در هیمن ارتباط طرحی با عنوان طرح پایانه صنایع چوب کشور با توجه به نزدیکی فرودگاه پیغام در دست مطالعه نهاده شد.

بی تردید وجود باغات میوه و زمینهای کشاورزی در شهر محمدشهر یکی از شاخصه های مهم دیگر این شهر اس و آن را به یک قطب کشاورزی در استان البرز و فراتر از آن تبدیل نموده و در همین ارتباط سازمانها و موسسات کشاورزی زیادی در این منطقه به فعالیت می پردازند؛ همانند: اداره آب و خاک -نهال و بذر و خاک شناسی ،اداره هواشناسی و همچنین محمدشهر مرکز صادرات میوه و صیفی جات به کشورهای حاشیه خلیج فارس می باشد و عظیمترین سردخانه های کشور و مراکز سورتینگ میوه در این شهر استقرار یافته است .

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "تاریخچه و نقشه جامع شهر محمدشهر در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

1 کاربر به "تاریخچه و نقشه جامع شهر محمدشهر در ویکی خبرنگاران" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه و نقشه جامع شهر محمدشهر در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید