التهاب ملتحمه (قرمزى چشم)

به گزارش سرزمین من، حتما به یاد دارید که مادرتان کنار تخت شما مى نشست و حوله را در آب مى گذاشت و به نرمى آن را روى چشمان تان قرار مى داد؛ او فکر درستى داشت. کمپرس آب گرم را به مدت 5 تا 10 دقیقه، سه یا چهار بار در روز روى چشم قرار دهید؛ این کار حتما احساس شما را بهتر مى کند.

التهاب ملتحمه (قرمزى چشم)

التهاب ملتحمه (قرمزى چشم)

مترجمان* :

دکتر حسن کریمی یزدی

دکتر پدرام مصطفایی

7 روش درمانى براى قرمزى چشم

مادران، آن را قرمزى چشم مى نامند، یک کلمه ى عجیب که به معناى دو روز نرفتن به مدرسه است. حالا که بزرگ شده اید، آن را به عنوان التهاب ملتحمه چشم مى شناسید.

قرمزى چشم را با آب بشویید.

حتما به یاد دارید که مادرتان کنار تخت شما مى نشست و حوله را در آب مى گذاشت و به نرمى آن را روى چشمان تان قرار مى داد؛ او فکر درستى داشت. کمپرس آب گرم را به مدت 5 تا 10 دقیقه، سه یا چهار بار در روز روى چشم قرار دهید؛ این کار حتما احساس شما را بهتر مى کند.

چشم تان را تمیز نگه دارید.

خیلى اوقات، ورم ملتحمه چشم به خودى خود بهتر مى گردد. براى تسریع بهبودى، چشم و پلک هاى خود را با یک پنبه خیس شده در آب تمیز یا استریل، پاک نگه دارید و پوسته ها را از چشم تان پاک کنید.

به چشم تان توجه کنید.

کمپرس آب گرم براى بچه ها بسیار مناسب است اما بزرگسالان احتیاج به مراقبت بیشترى دارند. پیترهرش مى گوید: بزرگسالانى که ترشح زیادى از چشم دارند باید یک محلول از شامپو بچه را 10 بار با آب گرم رقیق و مژه هاى خود را با پنبه ى آغشته به آن تمیز نمایند؛ این کار بسیار مؤثر است. آب گرم، پوسته ها را شل و شامپو بچه آنها را از محل اتصال پلک با مژه ها تمیز مى کند.

حوله را کنار بگذارید.

حوله و یا هر چیز دیگرى را که در تماس با چشم تان واقع شده است، براى شستشو کنار بگذارید. این عفونت بسیار مسرى است. حوله حمام یا سر و صورت را با کسى به صورت مشترک استفاده نکنید، زیرا به راحتى بیمارى را توسعه مى دهد.

چشم تان را در تماس با کلر قرار ندهید.

آیا شنا در استخر باعث قرمز شدن چشم تان مى گردد؟ کلر موجود در استخر باعث ایجاد التهاب ملتحمه چشم مى گردد. اما بدون کلر نیز باکترى ها فرصت رشد و نمو پیدا مى نمایند و همین مشکل را به وجود مى آورند. اگر مى خواهید شنا کنید و به التهاب چشم نیز حساس هستید، از عینک هاى مخصوص شنا بهره ببرید.

ورم چشم ناشى از آلرژى را با یخ درمان کنید.

اگر از استخر جان سالم به در بردید ولى با گرد گل هاى تابستانى مشکل داشتید، احتمالا التهاب چشم تان به دلیل حساسیت است. دانیل نلسون مى گوید: چشمان تان مثل جاى نیش پشه مى خارد و داراى ترشحات چرکى است از داروهاى آنتى هیستامین و یا از کمپرس سرد بهره ببرید زیرا به خوبى، خارش را از بین مى برد.

داروها را در شب مصرف کنید.

دکتر پیترسون مى گوید: ورم چشم حاصل از میکروب ها هنگام بستن چشم ها بدتر مى گردد، به همین دلیل است که شب ها، هنگامى که خواب هستید، چشمان تان بدتر مى گردد.

براى مبارزه با این فرایند، از پماد آنتى بیوتیک تجویز شده قبل از خوابیدن بهره ببرید؛ با این روش از کبره بستن و پوسته پوسته شدن جلوگیرى خواهید کرد.

هشدار پزشکى

براى مراقبت از چشم تان به پزشک مراجعه کنید.

ورم ملتحمه چشم به راحتى درمان مى گردد و در عرض یک هفته به خودى خود از بین مى رود. در موارد زیر باید به پزشک تان مراجعه کنید:

بعد از پنج روز، بدتر گردد.

اگر قرمزى چشم با درد شدید و تغییر دید و یا ترشحات فراوان زرد یا سبز رنگ همراه باشد.

اگر قرمزى در اثر برخورد یک چشم و آسیب به چشم تان ایجاد شده است. دکتر پیترسون مى گوید: گاهى اوقات، عفونت به چشم وارد مى گردد و قرنیه را درگیر و خراشیده مى کند و مى تواند منجر به زخم و یا از دست رفتن بینایى گردد.

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پی نوشت ها:

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع: راسخون

به "التهاب ملتحمه (قرمزى چشم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "التهاب ملتحمه (قرمزى چشم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید