برآورد به منظور تدقیق عرصه و حریم 2 محوطه باستانی در ایلام انجام شد

به گزارش سرزمین من، ایلنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، حدس به منظور تدقیق عرصه و حریم 2 محوطه باستانی در ایلام انجام شد.

برآورد به منظور تدقیق عرصه و حریم 2 محوطه باستانی در ایلام انجام شد

عارف بیگلری (سرپرست هیئت باستان شناسی) در تشریح موقعیت اثر در محوطه باستانی در ایلام گفت: محوطه های باخ نام 1 و2 در حاشیه شمال شرقی روستای چالسرا و جنوب غربی شهر ایلام با وسعتی در حدود 8 هکتار در ضلع شمال و شمال غربی و بعلاوه ضلع شرقی و جنوب شرقی رودخانه گدار خوش در راستای شمال غربی جنوب شرقی شکل گرفته است.

این باستان شناس اضافه کرد: شکل ظاهری محوطه ها به صورتی است که از دو طرف رودخانه دارای شیب ملایمی به سمت رودخانه گدار خوش هستند و اختلاف سطح بالاترین نقطه با سطح رودخانه در حدود 7 تا 8 متر است.

او با بیان اینکه با توجه به فرم و تکنیک ساخت سفالهای بدست آمده، محوطه ها متعلق به دوره تاریخی (ساسانی) و دوره اسلامی (ایلخانی) هستند، توضیح داد: محوطه باخ نام 1 در تاریخ 9/2/1382 با شماره ثبت 8441 و محوطه باخ نام 2 در تاریخ 9/2/1382 با شماره ثبت 8442 به صورت جداگانه به ثبت ملی رسیده اند.

سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: هر دو محوطه در تاریخ 11/6/1387 براساس شواهد سطحی، پراکندگی سفال و شکل ظاهری محوطه بدون برآورد و به صورت چشمی در قالب یک محوطه تعیین عرصه و حریم شده اند اما باتوجه به توسعه بافت شهری به سمت محوطه ها؛ تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم و بعلاوه ایجاد ضوابط تعیین و مشخص مناسب شرایط محوطه ها برای جلوگیری از تخریب آنها امری ضروری و ضروری است.

او اظهار داشت: از این رو، تعیین عرصه دقیق محوطه ها با ارائه طرحی پژوهشی با عنوان برآورد به منظور تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم محوطه های باخ نام 1.2 و کسب مجوز از پژوهشکده باستان شناسی برآورد محوطه شروع شد.

بیگلری در تشریح عملیات میدانی این پروژه گفت: در این طرح حدود عرصه و حریم محوطه های باخ نام 1 و 2 براساس 48 گمانه آزمایشی تعیین و پیشنهاد شده که در این میان از 48 گمانه ایجاد شده 23 گمانه پس از مشاهده لایه های فرهنگی و باستانی برجا و بعضاً بقایای معماری در محدوده عرصه و 25 گمانه دیگر پس از عدم وجود لایه های فرهنگی و استقراری در محدوده حریم قرار گرفتند.

سرپرست هیئت باستان شناسی اضافه کرد: ابعاد گمانه ها باتوجه به شرایط 1×1 متر و 1.5×1 متر انتخاب و محدوده عرصه و حریم محوطه ها با استفاده از خطوط ترسیم شده بر روی نقشه توپوگرافی تهیه شده از محوطه ها تعیین شده که به حوزه ثبت آثار و حرایم وزارت میراث فرهنگی برای تایید نهایی ارسال می گردد.

منبع: همگردی

به "برآورد به منظور تدقیق عرصه و حریم 2 محوطه باستانی در ایلام انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برآورد به منظور تدقیق عرصه و حریم 2 محوطه باستانی در ایلام انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید