چند توصیه به سالمندان برای سفر رفتن

به گزارش سرزمین من، سالمندان هم مانند تمام افراد برای تقویت روحیه خود به مسافرت احتیاج دارند. مسافرت همانطور که برای بچه ها نقش تفریح و برای جوان ها کسب تجربه و لمس هیجان را در پی دارد، برای سالمندان نیز تسکین دهنده روح و روان خواهد بود.

چند توصیه به سالمندان برای سفر رفتن

سالمندی یکی از مهم ترین و چالش انگیزترین دوره های زندگی انسان است، چراکه در این دوره انسان به علت عدم بازدهی و نداشتن توانایی های بدنی گذشته دچار مسائل روحی و جسمی بسکمک می گردد. با مراقبت های پزشکی و چکاپ های مرتبط بخش زیادی از مسائل و بیماری های جسمی برطرف خواهد شد، اما مسائل روحی که از همه مهمتر هستند توجه بیشتری طلب می نماید.

به سالمندان برای سفر رفتن کمک کنیم

یکی از راه های بهبود شرایط روحی سالمندان، سفر کردن است. مهم ترین مسئله برای سفر و گردشگری سالمندان، انتخاب مقصد مناسب و در نظر گرفتن شرایط آنهاست. حالا که نزدیک به تعطیلات عید نوروز هستیم بهتر است با همه چالش ها و مسائل، سالمندان اطرافمان را برای سفر رفتن کمک کنیم. اما شاید بپرسید که چه شرایطی را باید برای مسافرت سالمندان فراهم کنیم و به چه نکاتی توجه کنیم؟.

در این زمینه دکتر دانیال آل بویه پزشک مرکز درمان در منزل دَم معتقد است: برای مسافرت رفتن سالمندان باید زمینه و شرایط مناسب مهیا گردد تا آنها سفری لذت بخش همراه با آرامش را تجربه نمایند. یکی از مهم ترین موارد مورد توجه، مدت زمان سفر است که نباید برای سالمندان سفرهای طولانی تدارک دیده گردد. گاهی همین سفرهای طولانی به جای ایجاد آرامش خاطر، شرایط روحی سالمند را تحت تاثیر قرار می دهند.

مقصد سفر با توجه به شرایط سالمند انتخاب گردد

وی ادامه داد: نکته بعدی دمای محیط مقصد سفر است که نباید متفاوت از دمای محیط زندگی سالمند باشد. برای مثال اگر محیط زندگی سالمند دارای یک هوای معتدل است و برای مدتی به یک جای سردسیر سفر کند، قطعا دچار مشکل خواهد شد. چه در سفر و چه پس از بازگشت به محیط خانه. به همین علت بهتر است مقصد سفر با توجه به شرایط سالمند و شرایط زندگی او انتخاب گردد.

آل بویه در پاسخ به این سوال که برای سالمندان سفر زمینی بهتر است یا هوایی، اینطور شرح داد: در بسکمک از موارد پرواز برای سالمندان ممنوع است و در بعضی دیگر هم سفر زمینی مقدور نیست. این موضوع را نمی توان با قطعیت گفت چراکه بستگی به شرایط سالمند دارد. اما در هر دو صورت باید توجه داشت که مسیر خیلی طولانی نباشد و اگر سالمند سفر زمینی می رود اولا حتما زمانی را برای استراحت او در نظر گیرند و دوم اینکه سالمند به هیچ وجه رانندگی نکند. او تنها به عنوان کسی است که قرار است از سفر لذت ببرد.

لزوم تهیه چک فهرست داروهای سالمندان

وی با اشاره به اینکه در بعضی مواقع سالمندان به علت ناتوانی های جسمی دچار افسردگی می شوند، اضافه کرد: در این شرایط بسکمک از آنها برای سفر رفتن مقاومت می نمایند اما نباید از یاد ببریم که سالمندان هم مانند سایر افراد قدرت تصمیم گیری دارند. مگر اینکه بیماری آنها مانند آلزایمر در مرحله ای باشد که قدرت تصمیم گیری را از وی سلب نموده باشد. هرچند که در این شرایط هم سفر رفتن خیلی انتخاب مناسبی نخواهد بود.

این پزشک عمومی ضمن تاکید بر تهیه چک فهرست از داروهای سالمندان گفت: بعضی از سالمندان و اطرافیانشان تسلط کافی بر روی داروها، دز مصرفی، شرکت تولیدنماینده و... ندارند که این موضوع می تواند مشکل ساز گردد. برای مثال در صورت احتیاج جهت مراجعه به پزشک در زمان مسافرت این فهرست می تواند به روند درمان و تشخیص شرایط سالمند کمک بسیار زیادی کند.

سالمندان پیش از سفر، چکاپ شوند

وی تاکید نمود: البته این چک فهرست نه تنها در مسافرت بلکه در هر زمان دیگری می تواند به سالمندان و پزشک معالج او کمک کند. بنابراین بهتر است خانواده یک فهرست از داروها با نامی که روی لیبل آنها نوشته شده، اندازه مصرفی، گروه خونی سالمند، حساسیت دارویی و... را تهیه نمایند و همواره به همراه داشته باشند.

آل بویه توضیح داد: بهتر است سالمندان پیش از اینکه سفر خود را آغاز نمایند، چکاپ شوند تا شرایط آنها از لحاظ پزشکی هم مورد آنالیز قرار گیرد. به علاوه اینکه پزشک هم با استناد به چکاپ پیش از سفر می تواند داروهای مورد استفاده او را آنالیز و در صورت احتیاج داروی جدیدی تجویز کند. بدین ترتیب پزشک معالج سالمند می تواند موارد و نکات مهم را پیش از سفر به خانواده اطلاع دهد.

توجه به غذای سالمند در مسافرت از نکات بسیار مهم است

پزشک مرکز درمان در منزل جهاد دانشگاهی (دَم) با تاکید بر مصرف به موقع داروها اضافه کرد: باید حواسمان باشد در سفر داروها و زمان داروهای سالمندان جابه جا نگردد. از همه مهمتر اینکه دارویی به غیر از داروی تجویز شده به وسیله پزشک به سالمندان ندهیم. بعلاوه توجه به غذای سالمند در مسافرت از نکات بسیار مهم است. چراکه غذاهای آماده یا فست فودها، قند و فشار خون سالمندان را افزایش خواهد داد.

وی تاکید نمود: روتین چک کردن فشار و قند باید رعایت گردد، پوشش و لباس مناسب همراه داشته باشند. از همه مهم تر هیدارته نگه داشتن سالمندان است، به همین علت سعی کنید همواره یک آب معدنی همراه سالمند باشد و به صورت مداوم استفاده گردد. با همه این ملاحظات بعضی از سالمندان شرایط سفر رفتن را ندارند یا پزشک آنها را از مسافرت منع نموده است. اگر خانواده به هر علتی مجبور به سفر کردن است سالمند نباید در خانه تنها بماند و حتما کادر درمان متناسب با احتیاجهای او درکنارش حضور داشته باشد.

آل بویه در انتها درخصوص خدمات ارائه شده به سالمندان در جهاد دانشگاهی اعلام کرد: مرکز درمان در منزل دم جهاد دانشگاهی (دَم) خدمات درمانی برای سالمندان را به صورت شبانه روزی و پاره وقت در منزل ارائه می دهد. تمامی کادر درمان این مرکز دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی و سابقه بالا بوده و از قبل احراز هویت می شوند. از طرفی بعد از اعزام پزشک، پرستار، مراقب و ... به منزل، عملکرد آنها جهت افزایش کیفیت خدمات، نظارت و آنالیز می گردد. بنابراین در صورت احتیاج به خدمات درمانی در منزل برای سالمندان با شماره 64064-021 تماس بگیرید یا به وسیله سایت Https://DAM.CLINIC از خدمات مورد احتیاج خود آگاه شوید.

منبع: گردشبان

به "چند توصیه به سالمندان برای سفر رفتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند توصیه به سالمندان برای سفر رفتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید