پیشینه غار شاپور در گرو مطالعه استخوان ها

به گزارش سرزمین من، پیشینه تاریخی استخوانهایی که چندی پیش در غار تاریخی شاهپور در کازرون فارس کشف شد، هنوز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است

پیشینه غار شاپور در گرو مطالعه استخوان ها

پیشینه تاریخی استخوانهایی که چندی پیش در غار تاریخی شاهپور در کازرون فارس کشف شد، هنوز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و کارشناسان امر اعتقاد دارند با مطالعه علمی بر روی این استخوانها می توان بخشی از ابهامات تاریخی در مورد این غار تاریخی را رفع کرد.

غار شاهپور در فاصله 20کیلومتری شرق کازرون و در استان فارس واقع شده است. این غار در فاصله ای نزدیک از شهر تاریخی بیشاپور و نقوش برجسته تنگ چوگان قرار گرفته است.

در دهانهٔ این غار مجسمهٔ شاپور قرار گرفته و به همین علت این غار به نام شاپور معروف شده است. مجسمه شاپور با وجود گذشت 1700 سال کماکان پابرجا می باشد و تنها مجسمهٔ به جامانده از دوران باستان است که حدود 7 متر ارتفاع دارد و حاصل تراشیده شدن ستون سنگی موجود در غار است.

سال گذشته در داخل این غار بقایای اسکلت انسانی نیز کشف شد که با تخقیق در مورد آن شاید لایه های مختلفی ار دورانهای تاریخی این غار تعیین گردد اما کارشناسان امر اعتقاد دارند که باید تحقیقات علمی در این خصوص انجام و نتایج آن منتشر گردد.

عضو شورای هم اندیشان جوان شهرستان کازرون در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: بیش از یک سال از زمان کشف چند قطعه استخوان در غار شاهپور می گذرد، اما همچنان نتایج مطالعات احتمالی در مورد پیشینه تاریخی این استخوان ها در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

محسن عباس پور اضافه نمود: کشفی که می توانست به روشن شدن بخشی از تاریخچه این غار باستانی بیانجامد، اکنون و در سکوت، تبدیل به دست آویزی برای ترویج شایعات واهی در مورد غار شاهپور شده است.

وی گفت: کشف این استخوان ها تا بدان میزان مهم است که در صورت مطالعه اصولی آنها و بعلاوه توسعه کاوش ها در محوطه غار شاهپور، می توان بسیاری از ناگفته ها و ابهامات تاریخی در مورد این غار و به ویژه ارتباط آن با بزرگترین مجسمه تاریخ ایران را رفع کند و فصلی تازه در مطالعات تاریخی در این حوزه را بگشاید.

عباسپور گفت: اما متأسفانه علیرغم این سطح از اهمیت و با وجود آنکه بیش از یک سال از کشف این آثار می گذرد، هیچگونه اطلاعاتی در مورد آنها منتشر نشده و هنوز به درستی تعیین نیست آیا واقعاً سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطالعه ای را بر روی این استخوان ها انجام داده است یا آنکه آنها را نیز مانند بسیاری دیگر از آثار کشف شده در محوطه های تاریخی به گوشه ای گذاشته است.

عضو شورای هم اندیشان جوان شهرستان کازرون ادامه داد: تمام این بی توجهی ها و کم توجهی ها در شرایطی صورت می گیرد که نزدیک به 15سال است که داعیه ثبت بیشاپور در لیست آثار جهانی را دارند و بدون شک مطالعه بر روی آثاری که از این شهر و محوطه های پیرامونش، همانند غار شاهپور به دست می آید، شانس این شهر تاریخی را برای ثبت در آثار جهانی افزایش می دهد.

وی با انتقاد از کم کاری های شاخص و مشهودی در این زمینه اعلام کرد: مطمئناً در صورت تداوم سکوت از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مورد تاریخچه این استخوان ها، شاهد بروز و ترویج شایعاتی پیرامون آنها خواهیم بود.

وی تاکید نمود: بنابراین سازمان میراث فرهنگی اکنون بیش از هر زمان دیگری موظف است تا هرچه سریعتر نتایج مطالعات انجام شده پیرامون این استخوان ها را منتشر کند، یا آنکه اگر تا به امروز اقدامی انجام نداده، هرچه سریعتر و با دقت بالای علمی کار مطالعه بر روی این استخوان ها را شروع کند تا هم پژوهشگران بتوانند استفاده مناسبی از نتایج آن ببرند و هم جلوی توسعه شایعات واهی در این زمینه گرفته گردد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان توضیح داد: در این خصوص می توان به تشابه این غار با محل دفن پادشاهان هخامنشی در نقش رستم نیز اشاره نمود.

عباسپور توضیح داد: با توجه به محل کشف اسکلت، باید اذعان کرد که بسیار بعید به نظر می رسد اسکلت های کشف شده متعلق به شاهپور ساسانی باشد.

استخوان های متعلق به این اسکلت در یکی از دالان های غار شاهپور و در بخشی از دیواره آن سال گذشته کشف شد و فقط بخش کمی از استخوان های این اسکلت نمایان شده و بخش زیادی از آن در زیر رسوباتی مدفون شده که بر اثر گذشت سالیان طولانی بر روی اسکلت انباشته شده اند.

منبع:مهر

منبع: دالاهو

به "پیشینه غار شاپور در گرو مطالعه استخوان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشینه غار شاپور در گرو مطالعه استخوان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید