نگین فیروزه ای شمال غرب ایران روی ریل احیا ، افزایش 106 سانتی متری سطح تراز دریاچه ارومیه

به گزارش سرزمین من، دریاچه ارومیه نگین فیروزه ای شمال غرب ایران، پس از گذران دوران نفس گیر و کم آب حالا دوباره به روز های شادابش بازگشته است.

نگین فیروزه ای شمال غرب ایران روی ریل احیا ، افزایش 106 سانتی متری سطح تراز دریاچه ارومیه

به گزارش خبرنگار از ، دریاچه ارومیه نگین فیروزه ای شمال غرب ایران، پس از گذران دوران نفس گیر و کم آب حالا دوباره به روز های شادابش بازگشته، اما هنوز تا رسیدن به شکوه گذشته زمان زیادی دارد، ولی این اکوسیستم حیاتی شمال غرب کشور از مرگ حتمی نجات پیدا نموده است.

به لطف بارش های سال گذشته و بهار سال جاری و رهاسازی آب سد ها به سمت دریاچه ارومیه نگین نیمه جان فیروزه ای شمال غرب ایران جان دوباره ای گرفته و رنگ دریافت را شروع نموده است.

هر چند ورود آب روان آب ها به دریاچه ارومیه به دلیل قرار دریافت در فصل گرما و بسته بودن حوضه آبریز آن به طول کامل قطع شده، اما وسعت و حجم و عمق دریاچه مطلوب تر از سال های گذشته است.

افزایش 106 سانتی متری سطح تراز دریاچه ارومیه

دوستی رضایی مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در تبادل نظر با خبرنگار از ، با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: تراز این دریاچه اکنون یکهزار و 271 متر و 57 سانتی متر برآورد شده که یک متر و 6 سانتی متر بیشتر از زمان مشابه سال 1397 است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به وسعت و حجم دریاچه ارومیه اضافه کرد:هم اکنون وسعت دریاچه ارومیه بیش از 3 هزار و 10 کیلومتر مربع است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 997 کیلومتر مربع وسعت آن افزایش پیدا نموده است.

دوستی رضایی با اشاره به حجم آب دریاچه ارومیه گفت:4 میلیارد و 22 میلیون مترمکعب آب دریاچه ارومیه موجود است که در مقایسه با شرایط سال گذشته، 2 میلیارد و 73 میلیون متر مکعب آب آن افزایش پیدا نموده است.

دریاچه ارومیه از مرگ حتمی نجات یافته و روبه احیا است

فرهاد سرخوش رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در گفت گو با خبرنگار از ، با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه کاملا در شرایط تثبیت و احیا قرار گرفته است گفت: خوشبختانه با ایجاد زیر ساخت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و بارش های بهار سال جاری و زمستان سال گذشته، وضعیت دریاچه ارومیه، سال جاری از وضعیت بحرانی خارج شده است و زمان تثبیت خود را با موفقیت گذارنده و در حال احیا است.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی ادامه داد: با اجرای پروژه های ملی ستاد احیا دریاچه ارومیه حال بزرگترین دریاچه آب شور جهان و کشور بهتر خواهد شد که ان امر منوط به تخصیص اعتبارات طرح ها در زمان معین شده است.

سرخوش در ادامه حال خوب دریاچه ارومیه را افزایش بارندگی، رهاسازی آب سد ها و لایروبی و روان سازی انتقال آب بیان نمود.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط 40 سانتی متر کاهش می یافت، بیان نمود: برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و کوشش دولت برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد.

رهاسازی آب از سدها به سمت دریاچه قطع شده اما امیدها همچنان زنده است

کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز در تبادل نظر با خبرنگار از ، با اشاره به اینکه رها سازی آب به سمت دریاچه ارومیه قطع شده گفت: در سال آبی سال گذشته و بهار سال جاری بیش از 2 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب از سد های استان به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اضافه کرد: از این میزان شامل یک میلیارد و 859 میلیون مترمکعب از اول فروردین به سمت دریاچه سرازیر شده که این امر بی نظیر بوده است.

تراز دریاچه ارومیه از سال 1344 تا سال 1372 خورشیدی حد فاصل یکهزار و 274 متر تا یکهزار و 278 متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه شروع شد و تا سال 1393 کاهش متوسط سالانه، 40 سانتی متر شد و در مجموع هشت متر از تراز دریاچه ارومیه کاهش یافت.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نکردن چشمگیر بارش های حوضه در چهار سال گذشته، تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

با بارش های مناسب سال آبی جاری امیدواری به احیای این گنجینه آبی شمال غرب کشور و تحقق اهداف برنامه ریزی برای بازگشت به تراز واسط دریاچه (حدود 1272 متر) بیشتر شده است.

گزارش از موسی زاده

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نگین فیروزه ای شمال غرب ایران روی ریل احیا ، افزایش 106 سانتی متری سطح تراز دریاچه ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگین فیروزه ای شمال غرب ایران روی ریل احیا ، افزایش 106 سانتی متری سطح تراز دریاچه ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید