مواد قندی در ارتباط میان سلول ها نقش مهمی دارند

به گزارش سرزمین من، پژوهشگران آمریکایی در آنالیز جدیدی دریافتند که مواد قندی، نقش بسیار مهمی در ارتباط میان سلول ها بر عهده دارند.

مواد قندی در ارتباط میان سلول ها نقش مهمی دارند

به گزارش سرزمین من و به نقل از فیز، بدن، از 30 تا 40 میلیون سلول، شبکه بزرگ و پیچیده ای از سلول های خونی و نورون ها و به ویژه سلول هایی تشکیل شده که اندام ها و بافت ها را شکل می دهند. مکانیسم های کنترل نماینده ارتباط میان این اعضا، چالش بزرگی در حوزه زیست شناسی سلولی به شمار می رود.

اکنون، پژوهشگران بخش شیمی و بخش زیست شناسی دانشگاه پنسیلوانیا(UPenn) با همکاری پژوهشگران دانشگاه تمپل(TU) آمریکا و دانشگاه فنی آخن(RWTH Aachen) آلمان، ابزار جدیدی برای آنالیز کامل سلول های مصنوعی ابداع نموده اند.

پژوهشگران در این پروژه پیروز شدند با آنالیز توانایی ساختار سلولی در ارتباط و تعامل با سلول ها و پروتئین های دیگر، ارزش کار خود را نشان دهند. آنها دریافتند که مولکول های قند، نقش مهمی در ارتباط سلولی دارند و مانند کانال هایی برای ارتباط میان سلول ها و پروتئین ها عمل می نمایند.

ویرژیل پرسس(Virgil Percec)، سرپرست این پروژه گفت: هدف از این پژوهش، درک نحوه عملکرد غشاهای سلولی است. کوشش برای درک نحوه عملکرد سلول های بدن انسان همواره وجود داشته اما این کار، بسیار سخت است. همه عناصر موجود در سلول، به شکل مایع هستند و به همین دلیل، آنالیز آنها با روش های معمولی سخت است.

روش های جدیدتر مانند استفاده از میکروسکوپ فلورسنس به پژوهشگران امکان می دهد همه سلول ها را آنالیز نمایند اما این ابزار، پیچیده هستند و وضوح بالایی ندارند.

این گروه پژوهشی با مهندسی سلول های مصنوعی، روش جدیدی برای آنالیز مستقیم غشای سلولی کشف کردند که در آن، از ابزاری موسوم به میکروسکوپ نیروی اتمی(AFM) استفاده می گردد. این میکروسکوپ، اسکن هایی را با وضوح بسیار بالا ارائه می دهد که شکل و ساختاری در مقیاس کوچک تر از نانومتر آشکار می نمایند. پژوهشگران با این روش توانستند مدلی ارائه دهند که تصاویر ساختاری مربوط به عملکرد سلول را در بر دارد. آنها دریافتند که تراکم کمتر مواد قندی روی سطح غشای سلول می تواند به فعالیت بیشتر پروتئین های روی غشا منجر گردد.

یکی از اهداف این پروژه، معین کردن نحوه کنترل ارتباط بین سلول ها و عملکرد سلول ها است. از آنجا که این گروه پژوهشی از سال 2010، در حال آنالیز غشای سلول و سیستم های مهندسی شده هستند، ارائه این روش جدید، یک تصادف خوشایند به شمار می رود.

این پژوهش، در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مواد قندی در ارتباط میان سلول ها نقش مهمی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد قندی در ارتباط میان سلول ها نقش مهمی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید