مهراد: اعلام صندلی ایران در زمینه ثبت پتنت

به گزارش سرزمین من، مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری جزئیاتی از صندلی ایران و کشورهای مختلف دنیا در زمینه ثبت پتنت ارائه کرد.

مهراد: اعلام صندلی ایران در زمینه ثبت پتنت

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی سرزمین من، گفت: هر سال سازمان دنیای مالکیت معنوی گزارشی را با عنوان شاخص های دنیای مالکیت معنوی منتشر می نماید، آخرین ویرایش این شاخص ها مربوط به سال 2019 میلادی است که در آن فعالیت های اجرا شده در سال 2018 درباره پتنت ها، مدل های کابردپذیری، علایم تجاری، طراحی های صنعتی، میکروارگانیسم ها، حفاظت از تنوع گیاهی و شاخص های جغرافیایی گزارش شده است.

وی اضافه نمود: ویرایش 2019 میلادی نشان می دهد که فعالیت های ایالات متحده آمریکا در بحث ثبت پتنت در اداره پتنت و علائم تجاری این کشور در سال 2018 میلادی رو به کاهش گذاشته است، این نخستین بار است که در آمریکا ثبت پتنت از سال 2009 میلادی که دنیا از جمله آمریکا با رکود مالی روبرو بود، کاهشی برابر با 1/6 درصد را تجربه نموده است.

چهره ماندگار علمی کشور گفت: در مقابل، تقاضای ثبت پتنت در سطح دنیا بیش از 5 درصد رشد داشته است، رشد تقاضای پتنت در سال 2018 در چین 11/6 درصد، هندوستان 7/5 درصد، در سنگاپور و اداره پتنت و علایم تجاری اروپا 4/7 درصد و کره جنوبی 2/5 درصد ثبت شده است.

وی ادامه داد: آنالیز این ویرایش حاکی از آن است که رشد تقاضای پتنت حتی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط از رشد پایداری برخوردار بوده است : پاکستان 27/8+ درصد، فیلیپین 26/7+ درصد، ازبکستان 17/5+ درصد، مراکش 4/1+ درصد و ویتنام 12/8+ درصد.

مهراد گفت: همچنین سازمان مالکیت معنوی آفریقا، سازمان مالکیت معنوی منطقه ای در آفریقا و سازمان پتنت اوراسیا در سال 2018 میلادی تماما به ترتیب رشدی برابر با 6/2 درصد، 11/2 درصد و 5/6 درصد را در کارنامه خود به ثبت رسانیده اند.

وی افزود: در میانه این کاهش در تعداد تقاضا های پتنت در آمریکا ثبت شده در سال 2018 میلادی، گزارش سازمان دنیای مالکیت معنوی در ادامه به این نکته نیز اشاره دارد که متقاضیان پتنت در آمریکا با وجود کاهشی که بدان اشاره شد در بین تمام کشور های دنیا پر تعداداند.

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: در واقع، در سال 2018 میلادی متقاضیان پتنت این کشور بیشترین تقاضاهای خود را برای ثبت پتنت در خارج از آمریکا اقدام نموده اند. این ثبت برابر با 230/085 پتنت که بیش از دو برابر آلمان (106/753) و بیش از سه برابر کره جنوبی (69/459) است.

وی اضافه نمود: در مجموع، ثبت مالکیت معنوی در دنیا با سرعت بیشتری ادامه دارد، طوری که درخواست ثبت پتنت در سال 2018 میلادی رکورد تازه ای از خود به جا گذاشته است. کل درخواست ثبت پتنت در دنیا بالغ بر 3/3 میلیون پتنت است که حاکی از افزایش 5/2 درصدی نسبت به سال 2017 میلادی است.

مهراد گفت: ثبت علائم تجاری نیز مجموعا به رقمی برابر با 14/3 میلیون علامت رسیده است که این نیز نسبت به سال 2017 میلادی افزایشی برابر با 15/5 درصد را نشان می دهد، فعالیت های مرتبط با طراحی های صنعتی هم در دنیا از بیش از 1/3 میلیون طرح عبور نموده و مدل های کابردپذیری نیز با رشد 21/8 درصد به 2/1 میلیون کاربرد افزایش یافته است.

وی افزود: چین در سال های اخیر به منبع اصلی رشد درخواست ثبت پتنت تبدیل شده است. درخواست ثبت پتنت در چین با ثبت 1/542/009 پتنت (11/6)، علایم تجاری با ثبت 7/365/552 علامت (28/3)، طراحی های صنعتی با ثبت 708/799 طرح (12/7) و مدل های کابردپذیری با ثبت 2/072/311 مدل (22/8) رشد پیدا نموده است.

چهره ماندگار علمی کشور مطرح نمود: در خصوص آمریکا دیدیم که این کشور از سال 2009 میلادی نخستین بار است که در ثبت پتنت در سال 2018 با کاهشی برابر با 1/6 درصد روبرو است. اما، آمریکا 9 سال متوالی است که در ثبت علایم تجاری رشد داشته و این رشد در سال 2018 میلادی به 4/3 درصد رسیده است. تعداد تقاضا در سال 2018 برای ثبت پتنت در آمریکا 597/141 پتنت بود که این رقم در سال 2017 میلادی برابر با 606/956 پتنت گزارش شده است. این کاهش برابر با 1/6 درصد است.

فعالیت های ثبت پتنت و علایم تجاری در ژاپن در سال 2018 به ترتیب 1/5 درصد و 8/6 درصد کاهش دارد. تعداد پتنت های ژاپن 314/567 و علایم تجاری ثبت شده 512/152 علامت است، کره جنوبی در این سال در درخواست ثبت پتنت 2/5 درصد و در علایم تجاری رقمی برابر با 14/5 درصد رشد داشته است.

وی گفت: چین در سال 2018 میلادی در ثبت 8، علایم تجاری و طراحی صنعتی در بین تمام کشور های دنیا رتبه اول را به دست آورده است. امریکا در ثبت پتنت و علایم تجاری دوم و در طراحی صنعتی رتبه چهارم دنیا را به خود اختصاص داده است. رتبه های آلمان در ثبت پتنت، علایم تجاری و طراحی صنعتی به ترتیب 5، 4 و 2 است، ژاپن در ثبت پتنت و علایم تجاری رتبه سوم دنیا و در طراحی صنعتی دارای رتبه ششم دنیا است. کره جنوبی در ثبت پتنت حایز رتبه 4، در علایم تجاری رتبه 11 و در طراحی صنعتی دارای رتبه 3 دنیا است.

صندلی ایران در زمینه ثبت پتنت

مهراد اضافه نمود: جمهوری اسلامی ایران با احتساب افراد مقیم و غیر مقیم در ثبت پتنت مقام 20، در علائم تجاری رتبه 6 و در طراحی صنعتی مقام 12 دنیا را در اختیار دارد، ترکیه بعد از ایران در ثبت پتنت دارای رتبه 23، در علایم تجاری رتبه 10 و در طراحی صنعتی به رتبه 7 دست یافته است.

وی اضافه نمود: اگر آمار پتنت رابه فعالیت های مالکیت معنوی افراد مقیم محدود کنیم رتبه دنیای ایران تعییر پیدا می نماید، در این محدوده، رتبه های اول در اختیار چین، آمریکا، المان، کره جنوبی، فرانسه و سپس ایران است، اگر آمار پتنت را به فعالیت های مالکیت معنوی افراد مقیم محدود کنیم رتبه دنیای ایران تعییر پیدا می نماید، در این محدوده، رتبه های اول در اختیار چین، آمریکا، المان، کره جنوبی، فرانسه و سپس ایران است.

مهراد گفت: در سطح دنیا 20 اداره ثبت پتنت و علایم تجاری وجود دارد، این ادارات در استرالیا، برزیل، کانادا، چین، هنگ کنگ، اداره ثبت پتنت و علایم تجاری اروپا، فرانسه، آلمان، هندوستان، اندونزی، ایران، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، کره جنوبی، روسیه، سنگاپور، ترکیه، انگلستان و آمریکا قرار دارند.

وی اضافه نمود: تعداد درخواست ثبت پتنت از جمهوری اسلامی ایران در سال 2018 میلادی در چین 6، در اداره ثبت پتنت و علایم تجاری اروپا 7، در آلمان و هندوستان هر کدام یک، در ایران 11/908، در ژاپن یک، در کره جنوبی 2، در انگلستان 3 و در آمریکا 142 پتنت است، ثبت بیش از 11000 پتنت در داخل کشور امری عادی است. اما، دستگاه های مسؤول مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز سازمان پژوهش های علمی و صنعتی باید در خصوص وضعیت این تعداد از پروانه های ثبت اختراعات در سال 2018 میلادی اعلام نطر نمایند. باید بگویند که از این تعداد درخواست ثبت پتنت چه تعدادی مورد تایید قرار گرفته و به این درخواست ها در طی پروسه ارزیابی پتنت اعطا شده است. سوال بعد این است که پتنت های اعطا شده به هر تعدادی که باشد در سال مزبور یا در سال بعد از آن از نظر عملیاتی شدن چه سرنوشتی پیدا نموده اند.

مهراد گفت: می دانیم که رشد علم ایران در قالب مقاله های پژوهشی چاپ شده در مجلات بین المللی در سال های اخیر چشمگیر بوده ، طوری که اکنون جمهوری اسلامی ایران رتبه 15 فراوری علم دنیا را به خود اختصاص داده است. رشد کمی مقالات علمی در این سال ها توسط برخی از افراد و دستگاه ها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و بر کیفیت سازی مقاله ها و فراوری پتنت تاکید و دانشمندان را برای خلق اختراعات در بخش های مختلف دعوت و تشویق می نمایند.

چهره ماندگار علمی کشور گفت: به غیر از پتنت هایی که در خارج از کشور به ثبت رسیده، تعداد بیش از 11000 پتنت نیز در داخل کشور ثبت و مراحل تشریفاتی آن ها به انجام رسیده است. این رقم نشان می دهد که ثبت پتنت به موازات فراوری مقاله های علمی ادامه دارد و ایران از این نظر با کمبود اختراع روبرو نیست، ارقامی که در باره پتنت به سازمان دنیای مالکیت معنوی ارسال شده باعث شده است که ایران از نطر رتبه جلوتر از کشور هایی مانند هلند، اسپانیا، استرالیا، سوئد، کانادا، اتریش، بلژیک و سایر کشورهای دنیا قرار گیرد.

وی اضافه نمود: حال سوال این است که با احراز این رتبه در مبحث پتنت چرا بخش صنعت و خدمات از این اختراعات استفاده نمی نماید و مسؤولیت دولت در این زمینه چیست و چه نقشی برعهده دارد؟

منبع: خبرگزاری فارس

به "مهراد: اعلام صندلی ایران در زمینه ثبت پتنت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهراد: اعلام صندلی ایران در زمینه ثبت پتنت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید