فراکسیون صادقون، برهم صالح را به برکناری تهدید کرد

به گزارش سرزمین من، رهبر فراکسیون صادقون مجلس عراق گفت که اکثریت مجلس تاکید نموده است در صورتی که رئیس جمهور از اقدام خود در مامور کردن عدنان الزرفی برای تشکیل کابینه انصراف ندهد، برکنار خواهد شد.

فراکسیون صادقون، برهم صالح را به برکناری تهدید کرد

به گزارش گروه بین الملل سرزمین من، عدنان فیحان رئیس فراکسیون مجلسی صادقون در عراق تاکید نمود که اگر رئیس جمهور کشورش از مکلف کردن عدنان الزرفی برای تشکیل کابینه انصراف ندهد بیشتریت مجلس به برکناری او رای خواهند داد.

به گزارش پایگاه خبری المعلومه، فراکسیون صادقون عضو ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری است که بیشتریت مجلس عراق را در اختیار دارد.

فیحان در اظهاراتی تلویزیونی گفت: ائتلاف سائرون (به رهبری مقتدی الصدر) هم به رئیس جمهور پیغام رساند که تعیین کردن نخست وزیر برعهده اوست، اما مجددا رهبران شیعه تاکید نمودند که نخست وزیر باید مورد موافقت ائتلاف الفتح قرار گیرد.

او اضافه کرد: آقای عمار الحکیم هم مثل بیشتر رهبران فراکسیون ها به طور رسمی به فرایند مامور شدن الزرفی اعتراض کرد.

رئیس فراکسیون صادقون برهم صالح را جنجالی ترین شخصیت در نظام حاکم بر عراق خواند و گفت: او طبق تمایلات سیاسی خود کار می نماید و سعی دارد از شکاف فعلی میان گروه های شیعه بهره برداری کند.

فیحان تاکید نمود: رئیس جمهور سنتی منفی را پایه ریزی کرد و حق بیشتریت مجلس را نادیده گرفت زیرا تصمیمی که صالح در مامور کردن الزرفی برای تشکیل کابینه گرفته غیرقانونی است.

او با بیان اینکه علیه رئیس جمهور به اتهام نقض قانون اساسی اقامه دعوا نموده اند، گفت: اگر رئیس جمهور از تصمیم خود منصرف نگردد ما با بیشتریت آرا او را برکنار می کنیم و اجازه تصویب شدن کابینه الزرفی را هم نمی دهیم زیرا او حق بیشتریت را سلب نموده است.

معرفی شدن عدنان الزرفی استاندار اسبق نجف اشرف در عراق برای تشکیل دولت جدید از سوی رئیس جمهور این کشور با مخالفت قاطع گروه های شیعی از جمله ائتلاف هادی العامری، نوری المالکی ، فالح الفیاض و حزب الفضیله روبرو شده و جریان الحکمه عراق نیز مخالفت خود را با این شیوه انتخاب نامزد نخست وزیر اعلام نموده است.

برهم صالح رئیس جمهور عراق 27 اسفند ماه طی مراسمی عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی محمد توفیق علاوی برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که در این امر ناکام ماند.

الزرفی از اعضای فراکسیون النصر به رهبری حیدر العبادی (نخست وزیر سابق) در مجلس عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه های مجلسی به راه انداخته است.

او از زمان مکلف شدن طبق قانون 30 روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند که با وجود مخالفت گروه های اصلی شیعی که بیشتریت را در مجلس تشکیل می دهند موفقیت الزرفی بعید به نظر می رسد.

الزرفی در حال حاضر نماینده مجلس عراق و دبیرکل حزب حرکه الوفاء العراقیه است که دارای 8 کرسی در شورای استانداری نجف و دو کرسی در مجلس عراق است.

او در سال های 2004 تا 2005، 2009 تا 2012 و 2012 تا 2014 استاندار نجف بود. از سال 2006 تا 2009 نیز معاون اداره اطلاعات در وزارت کشور عراق بود.

گفته می گردد الزرفی در سال 2004 از سوی سوی پل برمر حاکم آمریکایی عراق برای استانداری نجف انتخاب شد و در همان زمان به مبارزه با کلیه گروه های مسلح در این استان و خلع سلاح آنها متعهد شد.

.

منبع: خبرگزاری فارس

به "فراکسیون صادقون، برهم صالح را به برکناری تهدید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراکسیون صادقون، برهم صالح را به برکناری تهدید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید