طرز تهیه مربای پوست پرتقال خوشمزه به سه روش

به گزارش سرزمین من، مربای پوست پرتقال از خوشمزه ترین مرباهای پاییزی و زمستانی محسوب می گردد که در میان ایرانی ها به ویژه شمالی ها طرف داران بسیاری دارد. این مربای خوشمزه و مقوی که هم با خود پرتقال و هم با پوست آن درست می گردد در تمام فصول سال می توانید آن را بخورید. برای تهیه مربا با توجه به ذائقه تان از پرتقال پرآب و ملس شمال یا پرتقال کم آب و شیرین جنوب می توانید بهره ببرید. در مطالب قبلی دستور تهیه مارمالاد و مربای پرتقال را گفته ایم اما این بار به طرز تهیه مربای پوست پرتقال خوشمزه به سه روش اشاره خواهیم کرد تا آن را درست کنید.

طرز تهیه مربای پوست پرتقال خوشمزه به سه روش

مواد لازم برای تهیه مربای پوست پرتقال

  • پرتقال بزرگ هشت عدد
  • آب هشت لیوان
  • لیمو یک عدد
  • شکر 700 گرم

طرز تهیه مربای پوست پرتقال

1. پرتقال و لیمو را پوست بگیرید

فصل زمستان و پاییز برترین بهانه برای درست کردن مربای خوشمزه پرتقال است پس باید هر چه زودتر برای تهیه آن دست به کار شوید. در اولین مرحله از طرز تهیه مربای پوست پرتقال ، از هشت عدد پرتقال دوتای آن را کنار بگذارید. شش عدد به جای مانده را به همراه یک عدد لیمو از وسط نصف کنید. با یاری آب میوه گیری برقی یا دستی آب آن ها را جداگانه بگیرید. اگر حین آب گیری پالم داخل ظرف شد مسئله ای نیست اما مراقب هسته ها باشید. قبل از آب گیری میوه ها می توانید هسته های آن را با یاری چاقو جدا کنید تا آب پرتقال و لیمو تلخ نگردد. پالم داخل پوست پرتقال ها و لیمو را با یاری یک قاشق چای خوری خارج کنید. در آخر پوست پرتقال ها را دور نریزید. از دیگر مرباهای پاییزی که به سادگی در منزل می توانید آن را درست کنید مربای کامکوات است که نباید از آن غافل شد.

2. پوست پرتقال را برش دهید

در دومین مرحله از طرز تهیه مربای پوست پرتقال باید تفاله و دانه ها را داخل یک پارچه تمیز بریزید تا آب آن ها را بگیرید. حال باید با یاری یک چاقوی تیز قسمت های سفید پوست پرتقال و لیمو را بگیرید چراکه مربایتان را تلخ خواهد نمود. بعد از این کار پوست پرتقال ها را خیلی نازک و خلالی برش دهید. دو پرتقال به جای مانده را هم مانند روش گفته شده پوست گرفته و قسمت های سفید آن را دور بریزید سپس در ابعاد مکعبی خرد کنید. در ادامه تهیه این مربای خوشمزه یک کاسه بزرگ انتخاب کنید تا در آن آب پرتقال، آب لیمو، پوست پرتقال های خلالی و پرتقال های خرد شده را داخل آن بریزید و با یکدیگر مخلوط شان کنید. مربا و مارمالاد کدو حلوایی را هم در روزهای سرد زمستانی می توانید درست کنید.

3. مخلوط پوست پرتقال را آماده کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه مربای پوست پرتقال ، ابتدا مخلوط تان را روی ترازو بگذارید تا وزن آن را به دست بیاورید. وزن تقریبی آن باید حدود 700 گرم باشد. حال مخلوط را در یک قابلمه بزرگ بریزید. در ادامه قابلمه را روی حرارت بگذارید. میزان شکر گفته شده را به آن اضافه کنید تا با دیگر مواد بجوشد. حرارت گاز را به گونه ای تنظیم کنید که کمی رو به بالا باشد. بعد از 20 تا 30 دقیقه مخلوط تان باید پخته و غلیظ شده باشد. با گذشت 30 دقیقه حرارت را کم و در آن را بگذارید تا آرام آرام پخته گردد. در نهایت یک قاشق مرباخوری از مربای پوست پرتقال را داخل یک کاسه بریزید و در یخچال قرار دهید. بعد از 10 دقیقه مربا را بیرون آورده و تکان دهید، در صورت لرزان و شل نبودن مربا، می توان از قوام مناسب مربا مطمئن بود. اگر مربایتان خیلی شل بود باید برای پنج تا ده دقیقه دیگر بپزید. در کنار مربای پوست پرتقال نباید از مربای سیب هم غافل شد.

4. مربای پوست پرتقال را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای پوست پرتقال باید قابلمه را از روی حرارت برداشته و زمان دهید تا خنک گردد. با خنک شدن، مربایتان غلیظ تر هم خواهد شد. بعد از خنک شدن مربای پرتقال را در شیشه های مورد نظر بریزید تا برای یک ماه در یخچال یا دمای محیط بتوانید نگه دارید. برای پذیرایی از میهمانان تان مربای گل محمدی هم می توانید درست کنید.

نکات تکمیلی پخت مربای پوست پرتقال

مربای پوست پرتقال و مربای خرمالو از خوشمزه ترین مرباهای زمستانی محسوب می گردد که به میز صبحانه تان جلوه دیگری می بخشد. این مربا بسیار راحت و بی دردسر درست می گردد با این حال نکات تکمیلی در رابطه با این دستور خوشمزه در ادامه برایتان خواهیم گفت.

استفاده از پرتقال و لیمو

استفاده از پرتقال های آب دار در طرز تهیه مربای پوست پرتقال بهتان توصیه می گردد تا علاوه بر طعمی خوشمزه، غلظت مناسبی هم داشته باشد. اضافه کردن لیمو هم به مربای پوست پرتقال به طعم متعادل تر و غلظت آن یاری می نماید. مربای لبو را در فصل زمستان و پاییز حتما امتحان کنید.

عطر و طعم مربای پوست پرتقال

برای عطر و طعم بهتر مربای پوست پرتقال از چوب دارچین، هل یا گل میخک می توانید بهره ببرید. شما در طرز تهیه مربای پوست پرتقال باید چوب دارچین یا هل را داخل قابلمه بریزید تا به همراه پوست پرتقال و پرتقال های خردشده جوش بخورد. در آخر آن ها را از مربا خارج کنید و داخل شیشه ها بریزید.

روش های دیگر تهیه مربای پوست پرتقال

یکی دیگر از روش های طرز تهیه مربای پوست پرتقال، درست کردن آن با پوست پرتقال خشک و هویج است.

مربای پوست پرتقال با پوست خشک شده

شما در ابتدا باید سفیدی های پوست پرتقال را بگیرید. سپس خرد و خشک شان کنید. پرتقال های خردشده را به صورت فر با یاری نخ و سوزن روی یک نخ ببندید. پوست پرتقال ها را با چهار لیوان آب بجوشانید تا تلخی شان گرفته گردد. سپس آب کش کنید. حال یک شربت غلیظ با آب و شکر درست کنید. پوست پرتقال های فرخورده را به شربت اضافه کنید تا پخته گردد. قبل از برداشتن از روی حرارت، کمی آب لیمو به آن اضافه کنید تا شکرک نزند. مربای داغ را داخل شیشه ها بریزید و برگردانید. ار دیگر مرکبات می توان به مربای لیموشیرین اشاره داشت که بسیار خوشمزه است.

مربای پوست پرتقال و هویج

در طرز تهیه مربای پوست پرتقال با هویج تنها باید هویج ها را هم مانند پرتقال ها خلالی و نازک خرد کنید. سپس به همراه پرتقال ها داخل قابلمه شکر و آب بریزید و مابقی مراحل را تا پایان پیش ببرید. طرز تهیه مربای هویج خانگی را در کتاب کاله بخوانید تا برای عزیزان خود درست کنید.

نحوه نگه داری مربای پوست پرتقال

مربای پوست پرتقال را بعد از خنک شدن خوب هم بزنید تا پوست و پالم آن با یکدیگر مخلوط شوند. سپس داخل شیشه های خشک و تمیز بریزید. با این روش شیشه های مربا را تا یک ماه در دمای محیط یا یخچال می توانید نگه دارید. برای نگه داری طولانی مدت مربا باید آن ها را کنسرو کنید.

تلخ نشدن مربای پرتقال

مغز داخل پوست سفید پرتقال را تا جای ممکن باید بگیرید تا مربای تلخی نداشته باشید. بلانچ و آب کشی کردن پوست پرتقال هم می تواند روش های مناسبی برای جلوگیری از تلخی این مربای خوشمزه باشد. در فصل پاییز و زمستان مربای کیوی را هم برای وعده صبحانه هایتان حتما درست کنید.

خواص پوست پرتقال در مربا

از مهم ترین خواص مربای پوست پرتقال که به هنگام بیماری می توان آن را مصرف کرد، موارد زیر است:

  • داشتن طبع گرم
  • تقویت قوای بدنی
  • مقوی معده و کبد
  • ایجاد نشاط و سرزندگی
منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه مربای پوست پرتقال خوشمزه به سه روش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای پوست پرتقال خوشمزه به سه روش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید