ستاد سنگ کشور در حال حاضر مرده است، تنها یک درصد تجارت فراوری سنگ دنیا به ایران اختصاص دارد

به گزارش سرزمین من، خبرنگاران: رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی از وضعیت سیاستگذاری در بخش تجارت محصولات معدنی انتقاد کرد.

ستاد سنگ کشور در حال حاضر مرده است، تنها یک درصد تجارت فراوری سنگ دنیا به ایران اختصاص دارد

به گزارش سرزمین من او با بیان اینکه ستاد سنگ کشور در حال حاضر مرده است، گفت: ستاد سنگ کشور باید احیا شود تا شاهد توسعه صنعت سنگ و ارزآوری برای کشور باشیم که در این راستا باید بخش دولتی به یاری بخش خصوصی آمده و یاری و مشورت لازم را انجام دهد.

بهرام شکوری در آئین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران(محلات- نیمور) اظهار کرد: تولید سنگ جهان 140 میلیون تن است که سهم کشورهایی مثل چین، هند، ایران و برزیل در این تولید 70 درصد است. سهم تجارت سنگ در جهان در سال 2017 بیش از 27 میلیارد دلار بوده که سهم ایتالیا از این مبلغ 13.5 درصد، ترکیه 12.1 درصد، هند 10.8 درصد، برزیل 7 درصد و ایران 1.1 درصد است.

وی در مورد سهم پایین ایران از تجارت سنگ جهان اضافه کرد: میزان ذخایر سنگ ایران 3.4 میلیارد تن است که با این میزان می توانیم 20 درصد سهم تجارت سنگ را از آن خود نموده و اشتغال و ارزآوری خوبی را ببینیم.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت های موجود استفاده کرد، توضیح داد: میزان ضایعات استخراج سنگ از معادن کاهش زیادی داشته و با توجه به اینکه امروز بهره وری تولید منهای ضایعات مدنظر واقع شده است باید ضایعات را به صفر رساند. از طرفی بسیاری از شرکت ها از ضایعات سنگ در پیکرتراشی و تولید بعضی محصولات استفاده می نمایند.

شکوری بیان نمود: بیش از 90 درصد از 11 میلیون تن سنگ تولیدی سالیانه در ایران، در داخل کشور فرآوری می شود و نهایتا نزدیک 10 درصد آن به صورت سنگ کوپ یا تولید نشده صادر می شود.

وی با اشاره به سهم تولید و صادرات بعضی کشورهای جهان گفت: هند دومین تولیدنماینده سنگ جهانست و 30 درصد سنگ کوپ تولیدی خود و 30 درصد سنگ فرآوری شده خود را صادر می نماید. ایتالیا نیز با داشتن ذخایر سنگی خوب 22 درصد از کوپ های تولیدی خود و 60 درصد از سنگ های فرآوری شده خود را صادر می نماید. ترکیه سومین تولیدنماینده کوپ جهانست که یکی از پیروز ترین برنامه های توسعه صنعت سنگ در جهان را به نتیجه رسانده است. این کشور 45 درصد کوپ تولیدی و بیش از 80 درصد سنگ های فرآوری شده خود را صادر می نماید.

کشور ایران نیز با تولید 7.5 میلیون تن کوپ سنگ، چهارمین تولید نماینده بزرگ سنگ در جهانست که به دلیل بازار گسترده قبلی در داخل کشور، کیفیت نامناسب محصولات تولیدی، ضعف در بازاریابی بین المللی و برند سازی، متاسفانه سهم ناچیزی در تجارت جهانی دارد. درحالیکه کشور پتانسیل سهم 20 درصدی از تجارت جهانی سنگ را دارا است.

لذا با توجه به عملکرد خوب کشورهایی نظیر ترکیه و ایتالیا، می بایست در حوزه صادرات سنگ ایران، آنالیز هایی توسط کارشناسان صورت گیرد تا بتوان با برطرف مسائل، میزان صادرات سنگ در ایران را افزایش داد.

یکی از این فعالیت های کارشناسانه، انجام پژوهش با همکاری انجمن سنگ و اتاق بازرگانی اراک در میز صادرات نمایشگاه نیمور محلات است. تا به طور مثال با مطالعه دقیق ترکیه و آنالیز علل اینکه این کشور چگونه می تواند سنگ را تولید و سپس در بازار جهانی عرضه کند، مسائل و مصائب استخراج، فرآوری و صادرات ایران را شناسایی و در حل مسئله، راه چاره مناسب را انتخاب نمود.

به عنوان مثال استخراج از ذخایر سنگ ایران زیر یک درصد است اما نرم جهانی بالای 5 درصد بوده، درنتیجه با رسیدن به نرم جهانی، می توان تولید بین 10 تا 15 میلیون تن سنگ در کشور را به تولید بالای 50 میلیون تن رساند.

بنابراین با یک کار کارشناسی می توان تبیین کرد که کجا فعالین مالی حوزه سنگ مقصرند و کجا سیاست گذاری های اشتباه دولت، بازار صادراتی سنگ ایران را با چالش روبرو ساخته است.

شکوری با اشاره به اعتراضات اخیر بخش خصوصی بر عوارض های صادراتی وضع شده بر حوزه معدن در همایش فلزات غیرآهنی که توسط جهانی اقتصاد برگزار گردید، بیان نمود که بر اساس دستور وزیر که آقای دکتر سرقینی اعلام کردند، در سه جلسه آینده اتاق فکر وزیر که آقای مهندس بهرامن از خانه معدن ایران، اینجانب از کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران به همراه سایر تشکل های ذی ربط و ذی صلاح در آن حضور خواهیم داشت، مقرر شدبحث عوارض صادراتی سنگ های ساختمانی، مس، روی، سنگ آهن و کنسانتره آن ها، آنالیز کارشناسانه شود و سپس تصمیم گیری در مورد عوارض صورت پذیرد.

شکوری در ادامه صحبت های خود به لزوم تقویت بخش بازاریابی سنگ اشاره کرد که می توان با تقویت بخش بازاریابی سنگ، سهم واقعی کشور ایران را از بازار سنگ جهانی محقق ساخت.

منبع: اقتصادنیوز

به "ستاد سنگ کشور در حال حاضر مرده است، تنها یک درصد تجارت فراوری سنگ دنیا به ایران اختصاص دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاد سنگ کشور در حال حاضر مرده است، تنها یک درصد تجارت فراوری سنگ دنیا به ایران اختصاص دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید