تصویر 360 درجه ای که کنجکاوی از مریخ گرفت

به گزارش سرزمین من، ناسا ویدیوی کوتاهی از یک تصویر 360 درجه از سطح سیاره سرخ منتشر نموده است که کاوشگر کنجکاوی قبل از گیر افتادن در طوفان، آن را ثبت نموده است.

تصویر 360 درجه ای که کنجکاوی از مریخ گرفت

به گزارش سرزمین من و به نقل از ناسا، آژانس فضایی آمریکا(ناسا) یک ویدیوی کوتاه متشکل از تصویر پانورامای سطح مریخ به نمایش گذاشته است که مریخ نورد کنجکاوی(Curiosity) آن را ثبت نموده است.

کاوشگر کنجکاوی پیچیده ترین کاوشگری است که سازمان فضایی آمریکا تاکنون به سیاره سرخ(مریخ) فرستاده است. این خودروی شش-چرخه که 2.9 متر طول و ارتفاعی به اندازه قد یک انسان معمولی و 900 کیلوگرم وزن دارد، می تواند بر روی سطح سیاره و در حدود چند ده متر در روز حرکت کند و از موانعی تا ارتفاع 75 سانتی متر بالا رود.

این مریخ نورد دارای یک باتری پلوتونیوم است که به آن اجازه می دهد تا بیش از 10 سال به حرکت ادامه دهد و برای بازدید از همه دهانه های این سیاره و حتی صعود به قله کوه شارپ در مریخ کافی است.

این کاوشگر که مجهز به انواع تجهیزات علمی است، می تواند از خاک مریخ نمونه برداری و سنگ ها را سوراخ کند. یک بازوی رباتیک، نمونه ها را برای بررسی ترکیب شیمیایی به آزمایشگاه درون وسیله منتقل می نماید.

این کاوشگر در تاریخ 26 نوامبر 2011 توسط ناسا به مقصد مریخ پرتاب شد و حدود 8 ماه بعد در 6 اوت 2012 بر روی سطح این سیاره فرود آمد.

ماموریت این مریخ نورد، جستجو برای یافتن نشانه های حیات در سیاره سرخ است. کاوشگر ناسا سفری 56 میلیون کیلومتری را برای رسیدن به مریخ پیموده است. پیش از فرود موفقیت آمیز این کاوشگر، نگرانی های زیادی در این باره وجود داشت، به گونه ای که به مرحله فرود آن هفت دقیقه وحشت نام داده بودند.

کنجکاوی در گودال گیل(Gale) در کانون تپه ای عظیم فرود آمد. دلیل انتخاب این گودال برای فرود کاوشگر وجود رسوباتی در آن است که بر اثر وجود آب زیاد شکل گرفته است. آنچه به کنجکاوی اجازه می داد تا شواهدی از وجود نخستین ذرات اساسی در حیات میکروبی را بیابد.

تصویر منتشر گردیده، ناهمواری ها و سطح شنی مریخ را نشان می دهد که یک نمای کلی از سطح سیاره سرخ را به دست می دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تصویر 360 درجه ای که کنجکاوی از مریخ گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر 360 درجه ای که کنجکاوی از مریخ گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید