کود بیولوژیک ایرانی مزارع کاکائوی آفریقا را نجات داد

به گزارش سرزمین من به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کود بیولوژیک نیترو کارا ساخت ایران به عنوان راه درمان بیماری مهلک مزارع کاکائو در ساحل عاج با نام شولن شوت، مورد توجه کشاورزان این کشور نهاده شد.

کود بیولوژیک ایرانی مزارع کاکائوی آفریقا را نجات داد

ویروس شولن شوت از دو سال قبل در مزارع ساحل عاج و غنا فراگیر شده است و بنا بر اعلام دولت های این کشورها و سازمان های جهانی دخیل در بازار کاکائو، این بیماری یک معضل سخت برای درختان محسوب می گردد و به همین دلیل، درختان مبتلا به بیماری قطع می شوند تا درختان جدیدی کاشته گردد.

ساحل عاج و غنا مجموعا بخش عمده ای از کاکائوی جهان را فراوری می نمایند و قطع گسترده درختان در این دو کشور می تواند بازار جهانی کاکائو را متاثر کند.

در حین حال بعضی کاکائو کاران در ساحل عاج که از چند سال قبل از یک کود بیولوژیک ایرانی با نام نیترو کارا استفاده می نمایند، می گویند: مزرعه آن ها همچنان بارآور و فراوری نماینده است.

این ویروس، مسری است که تنه و شاخه های درخت کاکائو را سفید می نماید و طی سه تا 5 سال باعث مرگ کامل درخت می گردد، تقریباً نیمی از مزارع ساحل عاج که تامین نماینده بخش قابل توجهی از کاکائو جهان است به این بیماری مبتلا شده اند، به دلیل فراگیر بودن این بیماری راهکار قطع درختان پیشنهاد شده است.

سیامک علیزاده مدیر شرکت دانش بنیان گفت: در سال 1392 پیروز شد تا برای بیش از 60 هزار بسته از این کود از کشور ساحل عاج سفارش بگیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کود بیولوژیک ایرانی مزارع کاکائوی آفریقا را نجات داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کود بیولوژیک ایرانی مزارع کاکائوی آفریقا را نجات داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید