جهنم سبز کجاست؟

به گزارش سرزمین من، اگر به ماجراجویی در طبیعت علاقه دارید سفر به جهنم سبز را از دست ندهید. این عنوان به آمازون بزرگترین جنگل های بارانی دنیا اختصاص دارد. جایی که خانه عجیب ترین و حتی خطرناک ترین موجودات روی زمین است و متنوع ترین پوشش گیاهی را دارد. جنگل های آمازون به قدری گسترده هستند که چندین کشور از جمله کلمبیا، اکوادور، پرو، ونزوئلا و حتی فرانسه را در برگرفته اند اما این برزیل است که توانسته سهم بیشتری را از رازآلودترین نقطه دنیا به دست آورد. این مطلب را به معرفی آمازون و جاذبه های حیرت انگیزش اختصاص داده ایم.

جهنم سبز کجاست؟

آنچه در این مطلب می خوانید

  • جنگل های آمازون
  • چرا به آمازون جهنم سبز می گویند
  • جهنم سبز، بزرگترین جنگل بارانی جهان
  • راز زیبایی و خطرات جنگل های آمازون
  • جغرافیای جنگل های آمازون
  • زندگی با قبایل در جهنم سبز
  • برترین زمان سفر به دل جهنم سبز
  • سوالات متداول

جنگل های آمازون

حوضه رودخانه آمازون که بخش اعظم برزیل، پرو و بعلاوه بخش هایی از گویان، کلمبیا، اکوادور، بولیوی، سورینام، گویان فرانسه و ونزوئلا را اشغال نموده، بزرگترین سیستم زهکشی جهان را داراست. آمازون به عنوان بزرگترین جنگل های بارانی جهان بیش از نیمی از کل جنگل های بارانی در جهان را تشکیل می دهد.

این جنگل بی انتها سرسبز با انعکاس شرایط محیطی و بعلاوه تأثیر انسان در گذشته، از ترکیب زیست بوم ها و انواع پوشش گیاهی از جمله جنگل های بارانی، جنگل های فصلی، جنگل های برگ ریز، جنگل های سیل زده و ساوانا تشکیل شده است.

آب های جنگل به وسیله رودخانه آمازون، بزرگترین رودخانه جهان از نظر آبدهی و دومین رودخانه طولانی جهان پس از نیل، تخلیه می گردد. این رودخانه از بیش از 1100 شاخه تشکیل شده است که 17 شاخه آن بیش از 1000 مایل طول دارند و دو تای آنها (سیاه و مادیرا) از نظر حجم بزرگتر از رودخانه کنگو هستند.

سیستم رودخانه راه حیات جنگل است و تاریخچه آن نقش مهمی در توسعه جنگل های بارانی آن دارد. حال که با فضای کلی و وسعت آمازون آشنا شدید به شما خواهیم گفت که چرا این مکان حیرت انگیز به جهنم سبز معروفیت پیدا نموده است.

نکته مهم: جهت اطلاع از قیمت تور برزیل و سفر به این کشور با همکاران ما در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.

چرا به آمازون جهنم سبز می گویند

زیبایی و خطر! دو واژه ای هستند که جنگل های بارانی آمازون را توصیف می نمایند. طبیعتا اگر شیفته زیبایی های طبیعت و گشت و گذار در آن هستید باید کمی هم ریسک پذیر باشید و خطرات آن را به جان خریداری کنید.

هنگام کاوش در آمازون با منحصربه ترین گونه های گیاهی جهان و نادرترین موجودات روی زمین روبرو خواهید شد. در جنگل آمازون مارهایی زندگی می نمایند که با اینکه سمی نیستند اما 9 متر طول دارند با پیچیدن به دور طعمه خود آن را شکار می نمایند. نام این مارهای عجیب آناکوندای سبز است و قبل از کشتن طعمه خود آن را به درون آب می کشانند.

اما همه چیز در آمارون به خطرناکی مارها نیستند! در این جنگل گیاهان نادری وجود دارند که به پیشرفت علم پزشکی و درمان بیماران یاری می نمایند. با این حال گشت و گذار در وسیع ترین جنگل های بارانی جهان تتها و تنها با همراهی تور لیدرهای مجرب امکان پذیر است. طبق اخبار رسیده افراد زیادی در این جنگل پر رمز و راز مفقود و حتی کشته شده اند. پس بی علت نیست که آمازون به جهنم سبز در جهان معروف شده است.

بیشتر بخوانید: حیات وحش برزیل

جهنم سبز، بزرگترین جنگل بارانی جهان

جنگل های بارانی آمازون غنی ترین و متنوع ترین مخزن بیولوژیکی جهان هستند که حاوی چندین میلیون گونه حشرات، گیاهان، پرندگان و سایر اشکال حیات است که نام بسیاری از آنها هنوز به وسیله علم ثبت نشده اند. پوشش گیاهی سرسبز طیف گسترده ای از درختان، از جمله بسیاری از گونه های مرت، لورل، نخل، و اقاقیا، و بعلاوه چوب رز، آجیل برزیل و درخت لاستیک را در بر می گیرد.

پوشش گیاهی در این جنگل به قدری گسترده و وسیع است که تنها پس از بارش باران چند دقیقه ای کل زمین های جنگل خیس و پر آب می شوند.

حیات وحش اصلی یا به بیان دیگر حیوانات بومی آمازون را جگوار، گاو دریایی، تاپیر، گوزن قرمز، کاپیبارا و بسیاری از انواع دیگر جوندگان و چندین نوع میمون تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید: برترین فصل سفر به برزیل

راز زیبایی و خطرات جنگل های آمازون

در قرن بیستم، جمعیت برزیل که به سرعت در حال رشد بود، در منطقه ها عمده ای از جنگل های بارانی آمازون ساکن شدند. وسعت جنگل آمازون در نتیجه پاکسازی زمین به وسیله شهرک نشینان برای به دست آوردن الوار و ایجاد چراگاه ها و زمین های کشاورزی به طرز چشمگیری کوچک شد!

برزیل تقریباً 60 درصد از حوضه آمازون را در داخل مرزهای خود دارد و حدود 4,100,000 کیلومتر مربع از آن در سال 1970 به وسیله جنگل ها پوشانده شد. اما به تدریج میزان پوشش جنگلی به حدود 1,283,000کیلومتر مربع کاهش یافت. در دهه 1990، دولت برزیل و نهادهای بین المللی مختلف کوشش هایی را برای محافظت از بخش هایی از جنگل در برابر تجاوز، بهره برداری، جنگل زدایی و سایر اشکال تخریب شروع کردند. اگرچه آمازون برزیل همچنان به از دست دادن پوشش جنگلی خود ادامه می دهد اما خبر خوب اینکه سرعت این تلفات از تقریباً 0.4 درصد در سال در طول دهه های 1980 و 1990 به حدود 0.1-0.2 درصد در سال بین سال های 2008 و 2016 کاهش یافته است.

این جنگل وسیع رام نشدنی با تمام زیبایی خود در معرض تهدید فزاینده ای از سوی کشاورزی و دامداری، زیرساخت ها و توسعه شهری، قطع درختان ناپایدار، معادن و تغییرات آب و هوایی واقع شده است.

این سه واقعیت نشان می دهد که چرا باید برای حفظ جهنم سبز آمازون کوشش جهانی صورت گیرد:

1) آمازون بیش از هر جای دیگری روی زمین گونه های نخستی دارد.

2) می توانید انواع بیشتری از مورچه ها را نسبت به سایر کشورها روی یک درخت در آمازون ببینید.

3) 47 میلیون نفر در آمازون زندگی می نمایند، این افراد حدود 2.2 میلیون نفر افراد بومی که به حدود 300 زبان مختلف صحبت می نمایند را شامل می گردد.

البته حضور خاص ترین پرندگان جهان، حیوانات دوست داشتنی و ماهی های خارق العاده را که از زیبایی های آمازون هستند باید به این فهرست اضافه نمود.

جغرافیای جنگل های آمازون

جنگل بارانی آمازون، جنگل بارانی استوایی بزرگی هستند که حوضه رودخانه آمازون و شاخه های آن در شمال آمریکای جنوبی را اشغال می نماید و مساحتی معادل 6،000،000 کیلومتر مربع را پوشش می دهد. این جنگل ها که حدود 40 درصد از کل مساحت برزیل را دربرگرفته اند از شمال به ارتفاعات گویان، از غرب به کوه های آند، از جنوب به فلات مرکزی برزیل و از شرق به اقیانوس اطلس محدود می گردد.

آمازونیا بزرگترین حوضه رودخانه در جهان است و جنگل آن از اقیانوس اطلس در شرق تا ردیف درختان آند در غرب امتداد دارد. این جنگل از یک جبهه 320 کیلومتری در امتداد اقیانوس اطلس به یک کمربند به عرض 1900 کیلومتر در جایی که زمین های پست به دامنه کوه های آند می رسند، توسعه می یابد. وسعت زیاد، تداوم بارندگی ها، رطوبت بالا و دمای یکنواخت آب و هوای حاکم بر آمازون یا جنگل سبز هستند.

زندگی با قبایل در جهنم سبز

گونه های جانوری و گیاهی متنوعی در جنگل های آمازون معروف به جهنم سبز زندگی می نمایند اما در میان تمام حیوانات مجذوب کننده و خطرناک آمازون این انسان ها هستند که همواره بخش مهمی از تنوع زیستی این جنگل را تشکیل می دهند. آمازون خانه اجدادی بیش از یک میلیون هندی بومی بوده است.

امروزه همچنان قبایل بومی بسیاری در آمازون ساکن هستند که از آن ها به عنوان بدون تماس یاد می گردد این قبایل در کوشش هستند که دور از تکنولوژی و تنها بر اساس قوانین طبیعت زندگی نمایند.

سرخپوستان جنگل های بارانی آمازون که به حدود 400 قبیله تقسیم شده اند، در روستاهایی که در کنار رودخانه ها یا اعماق جنگل قرار دارند زندگی می نمایند. بیشتر قبایل آمازون که در کنار رودخانه ها زندگی می نمایند با سایر نقاط خارج از محدوده زندگیشان در ارتباط هستند. آنها از خاک حاصلخیز برای کشاورزی، پرورش میوه ها و سبزیجاتی مانند ذرت و لوبیا استفاده می نمایند و از آنجایی که شکارچیان بسیار ماهری هستند، از کمان و تیرهای دست ساز نیز برای صید حیوانات و ماهی برای غذا استفاده می نمایند.

اما در مقابل قبایلی که اعماق جنگل را برای زندگی انتخاب نموده اند تمایلی به ارتباط با سایر انسان ها را ندارند و به عنوان مردم بومی در انزوا معروف شده اند. بسیاری از این قبایل کوچ نشین هستند و در طول چندین دهه گذشته برای جلوگیری از تماس با ساکنان مدرن مدام در حال جابجایی هستند. با این حال این یک واقعیت غیرقابل اجتناب است با توجه به توسعه تکنولوژی تعداد بسیار کمی از قبایل هستند که پیروز شده اند به طور کامل از تماس با جهانی خارج اجتناب نمایند.

برترین زمان سفر به دل جهنم سبز

برترین زمان برای بازدید از آمازون چه زمانی است؟ برترین زمان برای بازدید از آمازون در فصل خشک سال یعنی ماه های ژوئیه تا دسامبر است، زمانی که سطح آب پایین و مسیرهای پیاده روی برای کاوشگران عالی است. با این حال در طول فصل بارانی یعنی بین ماه های ژانویه تا ژوئن، آب و هوا معتدل و شانس بیشتری برای مشاهده حیوانات مجذوب کننده آمازون وجود دارد. حال این شما هستید که تصمیم می گیرید چه فصلی را برای سفر به جهنم سبز و خرید تور برزیل انتخاب کنید.

سوالات متداول

جنگل های آمازون در کدام کشور قرار دارند؟

آمازون منطقه عظیمی از آمریکای جنوبی را پوشش می دهد. نزدیک به 60 درصد از جنگل های بارانی در برزیل است، در حالی که بقیه در بین هشت کشور دیگر - بولیوی، کلمبیا، اکوادور، گویان، پرو، سورینام، ونزوئلا و گویان فرانسه، یک قلمرو ماورایی فرانسه مشترک است.

چرا جنگل های آمارون تا این میزان معروف شده اند؟

آمازون مکانی فوق العاده منحصر به فرد است. این جنگل بزرگترین جنگل بارانی و سیستم رودخانه ای جهان و متنوع ترین مکان بیولوژیکی روی زمین است. میلیون ها گونه جانوری و گیاهی که در حال انقراض هستند در این مکان زندگی می نمایند.

آیا کسی در جنگل آمازون زندگی می نماید؟

آمازون خانه بیش از 30 میلیون نفر از قبایل مختلف که به زبان های مختلف صحبت می نمایند می باشد.

برای مشاهده قیمت و خرید تور برزیل از سرزمین من کلیک کنید.

خرید تور برزیلمنبع: ستاره ونک

به "جهنم سبز کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهنم سبز کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید