تدابیر اشتباه دنیزلی، بلای جان تراکتوری ها

به گزارش سرزمین من، شاگردان دنیزلی با قبول شکست سنگین مقابل استقلال، به استقبال بازی حساس مقابل سپاهان در اصفهان می روند.

تدابیر اشتباه دنیزلی، بلای جان تراکتوری ها

به گزارش ، تیم فوتبال تراکتور پس از یک آغاز رویایی در لیگ نوزدهم، دو هفته متوالی است که با شکست بازی های خود را به سرانجام می رساند. این تیم در شرایطی که هفت هفته متوالی ابتدایی را بدون شکست پشت سر گذاشته و حتی یک گل هم دریافت نکرده بود، هفته گذشته با نتیجه دو بر یک مغلوب صنعت نفت شد و این هفته نیز با نتیجه عجیب چهار بر دو از استقلال تهران شکست خورد.

به این ترتیب سرخ پوشان تبریزی با دریافت شش گل در دو بازی، به اندازه تمام هفته هایی که گل نخورده بودند، گل خوردند! این اتفاقات در آستانه بازی حساس مقابل سپاهان رخ داده و شاگردان دنیزلی باید در هفته پیش رو مقابل سپاهان در اصفهان قرار بگیرند. با نگاهی دقیق به دو بازی اخیر تراکتور می توانیم نکات منفی بسکمک را متوجه شویم که از میان آن ها چند نکته، مهمترین نکاتی هستند که می توان از آن ها به عنوان عوامل اصلی دو شکست متوالی نام ببریم.

تراکتور 2 - استقلال 4/ دیاباته ستاره آبی پوشان در تبریز/ سرخپوشان به صدر نرسیدند

خواب در باد برد های متوالی

تراکتور در هفت بازی ابتدایی لیگ صاحب پنج برد و دو تساوی شد. پیروزی های تراکتور به غیر از آخرین پیروزی این تیم مقابل نساجی (4-0) همگی با حداقل گل رقم خوردند. به غیر از پرسپولیس نیز دیگر رقبای تراکتور در هفت هفته ابتدایی را، تیم های میانه و پایین جدولی تشکیل می دادند که البته پرسپولیس هفته دوم نیز به اندازه ای بد بود که شکست یک بر صفر مقابل تراکتور برایش چندان عجیب نباشد. خواب در باد این برد ها باعث شد تا تراکتوری ها از نواقص تیم شان غافل بمانند. پیروزی های کم اثر همواره پیروزی های خطرناکی هستند که عادت به آن ها می تواند در دراز مدت، هر تیمی را به مشکل بیندازد. تراکتورِ دنیزلی در این برهه به معنای واقعی کلمه چوب این عادات بد را خورد، عاداتی که در ادامه در موردشان بحث خواهیم کرد.

نبود ثبات در ترکیب یازده نفره

یکی از انتقاداتی که همواره به مصطفی دنیزلی وارد است، نبود ثبات در ترکیب یازده نفره تیم اوست. دنیزلی در 9 هفته اخیر بار ها ترکیب اصلی تیمش را تغییر داده و در کمتر بازی شاهد چینش ترکیبی مشابه با بازی قبل بوده ایم، این نداشتن ثبات باعث شده تا تراکتور در حالی که 9 هفته از بازی های لیگ برتر می گذرد هنوز به ترکیب ایده آل یازده نفره خود دست پیدا نکند. این در حالی است که دنیزلی برای پیدا کردن یازده بازیکن اصلی کار سختی ندارد و مهره هایی را در اختیار دارد که می توانند خیال او را از بابت حضور در ترکیب اصلی راحت کنند. تغییر مداوم ترکیب تیم به غیر از موارد اندکی که مصدومیت بازیکنان آن را به حالت اجباری در آورد، بی تردید تاثیری سوء بر روند بازی تراکتور گذاشته که نتیجه آن را در دو بازی اخیر شاهد هستیم. با توجه به اینکه تراکتوری ها به ثبات لازم در ترکیب اصلی خود دست نیافته اند، با دریافت اولین گل شاهد از هم پاشیده شدن شیرازه تیمی شان بودیم. شیرازه ای که از هم پاشید و دو شکست متوالی تا اینجای کار به همراه داشت.

دنیزلی: اشتباهات فردی نتیجه بازی با استقلال را رقم زد

تصمیم عجیب در بازی بزرگ

در حالی که اهمیت بازی با استقلال بر هیچ کسی پوشیده نبود، دنیزلی برای چیدن ترکیب یازده نفره خود تصمیماتی اتخاذ کرد که بسیار عجیب بودند. او ترکیب خط دفاعی خود را به گونه ای مقابل استقلال انتخاب کرد که کمتر کسی آن را باور می کرد. در حالی که مصدومیت خانزاده در هفته های ابتدایی باعث شده بود تا تراکتوری ها در خط حمله با مشکلاتی روبرو شوند، بازگشت دوباره او به ترکیب، آرامش را به خط دفاعی سرخ پوشان باز گرداند. سرمربی تراکتور، اما طی یک تصمیم عجیب در بازی مقابل استقلال، خانزاده را روی نیمکت نشاند. او در حالی این تصمیم را اتخاذ کرد که زوج ایمان سلیمی و محمدرضا خانزاده یکی از بهترین زوج های دفاعی لیگ نوزدهم هستند. توجیه دم دستی برای نیمکت نشین کردن خانزاده که البته چندان هم با منطق جور در نمی آید، سه کارته بودن این بازیکن و جلوگیری از محرومیت او از بازی حساس مقابل سپاهان است که البته برای رد این توجیه باید گفت، بازی با استقلال کم از بازی با سپاهان حساس نبود که دنیزلی چنین ریسکی را کرده و مدافع باتجربه تیمش را نیمکت نشین کند. خانزاده در روزی که تراکتور دفاع وسط تخصصی دیگری نداشت نیمکت نشین شد تا رضا اسدی و سید احمد موسوی در کنار ایمان سلیمی، نفرات خط دفاعی تراکتور را تشکیل دهند،؛ به این ترتیب یک هافبک دفاعی و یک مدافع راست در کنار یک مدافع وسط، ترکیب خط دفاعی سه نفره تراکتور مقابل استقلالی را تشکیل دادند که در چهار بازی اخیر خود ده گل به ثمر رسانده بود. پیش بینی عواقب این تصمیم کار سختی نیست، همان گونه که اتفاقات و نتیجه بازی آن را نشان می دهد!

خوش بینی محض دنیزلی

ساسان انصاری و کوین فورچونه در بازی مقابل استقلال از روی نیمکت، آغاز بازی تیم شان را نظاره گر بودند. این در حالی بود که مصطفی دنیزلی از محمدرضا آزادیِ جوان به عنوان تک مهاجم تیمش در این دیدار حساس بازی گرفته بود. آزادی که هفته گذشته تک گل تیمش مقابل صنعت نفت را به ثمر رسانده بود با خوش بینی محض دنیزلی در این دیدار به عنوان تک مهاجم در ترکیب قرار گرفت. گل زودهنگام این مهاجم جوان، پاسخ خوبی به اعتماد دنیزلی بود، اما هر چه از زمان بازی گذشت بیشتر می شد متوجه یک موضوع مهم شد، کمبود تجربه و نفر در خط حمله تراکتور بیداد می کرد. با اضافه شدن ساسان انصاری به ترکیب که البته خیلی دیر صورت گرفت می توانستیم به خوبی ارتقای قدرت خط حمله تراکتور را ببینیم، خط حمله ای که اگر از همان آغاز بازی با هوشکمک بیشتری نفراتش چیده می شد، می توانست کارایی به مراتب بالاتری داشته باشد. به این ترتیب، دنیزلی در حالی که قصد داشت همه را غافلگیر کند، خودش غافلگیر شد.

برهه حساسی که تراکتور در آن واقع شده است

برهه فعلی، برهه حساسی است که تراکتور در آن قرار گرفته است. مواردی که در بالا اشاره شد تنها بخشی از عوامل دخیل در شکست های اخیر تراکتور هستند. برای خروج از برهه فعلی که تداوم آن می تواند تراکتور را وارد یک بحران ناخواسته و غیر منتظره کند، همه نگاه ها به سمت مصطفی دنیزلی دوخته شده است. سرمربی باتجربه تراکتوری ها بایستی به خوبی از اشتباهات اخیر خود درس گرفته و تدابیر لازم را برای جبران بیاندیشد. البته در این میان یک نکته مهم نیز نباید فراموش شود، سرمربی تراکتوری ها بایستی اشتباهات خود را ابتدا قبول کند تا در پی جبران باشد، چرا که صحبت های اخیر این مربی نشان می دهد که اعتقاد چندانی به اشتباهاتی که به او نسبت داده می شود، ندارد. اینجاست که باید تیم آنالیز و کمک های دنیزلی وارد عمل شده و مشاوره های لازم را به این مربی بدهند. در صورتی که تراکتور از این شرایط در هفته های پیش رو خارج نشود، شاهد انحراف این تیم از جمع مدعیان خواهیم بود و تجربه ثابت کرده که خروج از جمع مدعیان و از دست دادن امتیازات حساس در این برهه از فصل کار را برای بازگشت به جمع مدعیان بسیار سخت خواهد کرد.

آمار ضعیف دروازه بان تراکتور مقابل استقلال

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تدابیر اشتباه دنیزلی، بلای جان تراکتوری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدابیر اشتباه دنیزلی، بلای جان تراکتوری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید